جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

اخترفیزیکدان جوان ایرانی، برنده جایزه کیهان شناسی «بوکالتر» شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:13883
شنبه، ۱۸ دی، ۱۳۹۵ | 14:16

اخترفیزیکدان جوان ایرانی، برنده جایزه کیهان شناسی «بوکالتر» شد

دکتر نیما خسروی، فیزیک پیشه ایرانی و عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه شهید بهشتی برنده «جایزه کیهان شناسی بوکالتر» سال   ۲۰۱۶ میلادی شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، خسروی که به عنوان محقق پاره وقت در پژوهشکده فیزیک پژوهشگاه دانش های بنیادی نیز فعالیت دارد از محققان برجسته حوزه گرانش و کیهان شناسی است که به دلیل مقاله ای که طی آن «نظریه میانگین انسامبلی گرانش»( Ensemble Average Theory of Gravity) را ارائه کرده موفق به کسب جایزه اول بوکالتر ۲۰۰۱۶ شده است.

جوایز کیهان شناسی بوکالتر که هر سال به ایده های جدید و پیشرو در زمینه کیهان شناسی و گرانش نظری و رصدی داده می‌شود شامل سه جایزه ۱۰ هزار، پنج هزار و دو هزار و ۵۰۰ دلاری است که خسروی موفق به دریافت جایزه اول این دوره شده است.

نظریه نسبیت عام انشتین، از تمام آزمون های رصدی سربلند بیرون آمده است. در حالی که نظریه های دیگر گرانشی را می‌توان بر روی کاغذ نوشت که از جنبه نظری سازگارند. سوال بزرگ این است که چرا طبیعت از میان این نظریه ها، گرانش انشتین را برگزیده است. از جنبه ای دیگر، وقتی با تکنیک‌های رصدی به کیهان در بزرگ مقیاس نگاه می کنیم با انبساط تندشونده کیهان روبرو می شویم که با نظریه گرانش که انبساط کندشونده جهان را پیش بینی می کند همخوانی ندارد.

نیما خسروی با ایده ای که نظریه های سازگار گرانشی و مساله انبساط تندشونده را آشتی می‌دهد جایزه ۱۰ هزار دلاری بوکالتر را به خانه می برد.

در نظریه میانگین انسامبلی گرانش، ترکیبی از مدل های سازگار، نقش نظریه صحیح گرانش را ایفا می کنند. این مدل ترکیبی در مقیاس های منظومه شمسی به گرانش اینشتینی می رسد و در مقیاس های کیهانی عامل انبساط تند شونده کیهان را بازی می کند.

به گفته نیما این پیشنهاد آغاز مسیری تازه در کندو کاو بین نظریه های سازگار گرانشی و مشاهدات کیهان شناسی و تفکر درباره این سوال است که چگونه طبیعت قوانین فیزیکی را انتخاب می کند؟

جایزه کیهان شناسی بوکالتر، سال گذشته نیز به فیزیک پیشه ای نام آشنا رسیده بود. دکتر نیایش افشردی، استاد دانشکده فیزیک و نجوم دانشگاه واترلوی کانادا و اخترفیزیکدان موسسه فیزیک نظری پریمیتر و دانشجوی پسادکتری وی – دکتر الیوت نلسون – جایزه سوم کیهان شناسی بوکالتر (The Buchalter Cosmology Prize) سال ۲۰۱۵ را کسب کردند. افشردی از نخبه های المپیادی ایران است که تحصیلات کارشناسی خود را در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده است.

نلسون امسال هم با مقاله ای با عنوان Quantum Decoherence During Inflation from Gravitational Nonlinearities جایزه دوم بوکالتر را کسب کرده است.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

برنده دوازدهمین جایزه عليمحمدی در رشته فیزیک معرفی شد

مقاله پژوهشگران ایرانی در فهرست شایسته‌ تقدیر «بنیاد پژوهش در گرانش»

انتشار كتاب فیزیکدان ایرانی در زمینه «فیزیک سیاه‌چاله‌ها» توسط «اشپرینگر»

حل مساله چالشی چند ده ساله توسط پژوهشگران ایرانی/تولید نسل جدیدی از مواد مرکب پیشرفته با کشف فیزیکدانان ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها