جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ارائه روشی از سوی محققان دانشگاهی برای تشخیص سرطان ریه با آزمایش ادرار

چهارشنبه، ۱۵ دی، ۱۳۹۵ | 10:30

ارائه روشی از سوی محققان دانشگاهی برای تشخیص سرطان ریه با آزمایش ادرار

محققان دانشگاه صنعتی اصفهان به روشی دست‌ یافتند که می‌توان با انجام آزمایش ادرار، ابتلا فرد به سرطان ریه را تشخیص داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران ، سرطان ریه نوعی بیماری است که مشخصه آن رشد کنترل نشده‌ سلول در بافت‌های ریه است. اگر این بیماری درمان نشود، رشد سلولی می‌تواند به بیرون از ریه گسترش پیدا کرده و به بافت‌های اطراف یا سایر اعضای بدن برسد.

این بیماری به‌عنوان یکی از کشنده‌ترین نوع سرطان‌ها مطرح است و در جهان سالانه شمار زیادی از زنان و مردان را به کام مرگ می‌کشاند. سرطان ریه بعد از سرطان پستان، دومین عامل مرگ‌ومیر زنان در جهان است. تشخیص و شناسایی زودهنگام این بیماری می‌تواند فرایند درمان را آسان ‌کند.

دکتر زهرا هاشمیان، مجری طرح از اجرای تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و گفت: هدف از انجام این تحقیق ابداع و معرفی روشی بر پایه‌ نقاط کوانتومی و اثر فلورسانس جهت تشخیص مولکول‌های زیستی مربوط به بیماری سرطان ریه (آدنوزین موجود در ادرار) بوده است.

وی ادامه داد: این روش از دقت، حساسیت و گزینش پذیری بالایی نسبت به سایر روش‌های تشخیص برخوردار است.

هاشمیان به بیان نحوه اجرای این تحقیقات پرداخت و یادآور شد: در این طرح از نقاط کوانتومی ارزان‌قیمت کادمیم سولفید به‌عنوان بستری با مساحت سطح بالا جهت تثبیت آپتامر ضد آدنوزین بر روی سطح این نقاط کوانتومی استفاده شد.

وی اضافه کرد: برای این منظور یک آپتاسنسور جدید به ‌منظور تشخیص و اندازه‌گیری آدنوزین بر پایه‌ انتقال انرژی رزونانس فلورسانس طراحی و ساخته شده است. از نقاط کوانتومی کادمیم سولفید با طول موج تحریک ۳۸۵ نانومتر و ماکزیمم نشر فلورسانس در ۵۳۷ نانومتر به‌عنوان گونه دهنده استفاده شد.

وی با بیان اینکه از پلی‌پیرول نیز به دلیل داشتن دامنه طیف جذبی وسیع به‌عنوان پذیرنده استفاده شد، خاطر نشان کرد: از این روش جهت تشخیص کمی آدنوزین در نمونه‌ ادرار یک بیمار مبتلا به سرطان ریه استفاده شد و نتایج با روش‌های استاندارد مورد مقایسه قرار گرفت.

این محقق دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: نتایج به دست آمده در فاز آزمایشگاهی نشان داد که بازه خطی این روش بین ۲۳ تا ۱۴۶ و حد تشخیص آن ۳٫۹ نانومول بر لیتر بوده است.

نتایج این تحقیقات که حاصل تلاش‌های دکتر زهرا هاشمیان فارغ‌التحصیل مقطع دکتری دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر تقی خیامیان و دکتر محمد سراجی از اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و مرضیه پشته شیرانی دانشجوی مقطع دکتری این دانشگاه است، در مجله‌ Biosensors and Bioelectronics منتشر شده است.