پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

اعطای گرنت ۲۵ میلیون تومانی به دانشمندان تازه وارد فهرست یک درصد برتر علوم پزشکی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:13738
سه شنبه، ۱۴ دی، ۱۳۹۵ | 11:13

اعطای گرنت ۲۵ میلیون تومانی به دانشمندان تازه وارد فهرست یک درصد برتر علوم پزشکی

قائم‌ مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر لزوم استقلال مالی موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد) نسبت به عدم تامین کامل منابع مالی برنامه «پزشک پژوهشگر» توسط معاونت علمی ریاست جمهوری و بنیاد  ملی نخبگان بر خلاف وعده پیشین انتقاد کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر شاهین آخوندزاده در سومین جلسه هیات امنای موسسه ملی توسعه تحقیقات پزشکی (نیماد) که روز گذشته در حاشیه افتتاح ساختمان جدید این موسسه با حضور دکتر هاشمی، وزیر بهداشت و دکتر ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت برگزار شد، افزود: در برنامه پزشک پژوهشگر، اقدام به جذب ۱۳ نفر در مرحله اول و ۱۱ نفر در مرحله دوم شده است. قرار بود ۷۰ درصد هزینه مورد نیاز از مجموع ۳ میلیارد تومان این برنامه، توسط معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و بنیاد ملی نخبگان پرداخت شود که تاکنون تنها ۲۰۰ میلیون تومان از سوی این دو نهاد پرداخت شده است.

قائم‌ مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: برای زمین نخوردن این برنامه مصوبه‌ای می‌خواهیم که چگونگی طی کردن مسیر را روشن کند. در واقع برای سرپا ایستادن این برنامه لازم است بخشی از این تعهدات را تامین کنیم.

آخوندزاده همچنین در این جلسه که وزیر بهداشت به عنوان رییس هیات امنا حضور داشت، ضمن ارائه پیشنهاداتی برای تصویب توسط هیات امنای موسسه، به اعطای گرنت ۲۰۰ میلیون ریالی موسسه ملی توسعه تحقیقات پزشکی به پژوهشگران فرهیخته اشاره کرد و با بیان این که تا کنون ۱۳۳ نفر از پژوهشگران برتر بر اساس فراخوانهای اعلام شده و برگزیده شدن طرح‌های تحقیقاتی برتر آنها از گرنت بهره‌مند شده‌اند گفت: همچنین امسال همانند سال گذشته در نظر داریم گرنت ۲۵ میلیون تومانی به افرادی که وارد فهرست دانشمندان یک درصد برتر علوم پزشکی جهان شوند اعطا کنیم که  ۱۸ نفر بتازگی وارد این فهرست شده‌اند و پرداخت آن از سوی نیماد نیازمند تصویب منابع مالی آن است.

وی با تاکید بر استقلال مالی موسسه ملی توسعه تحقیقات پزشکی گفت: نگاهی به ساختمان ساده و فارغ از تشکیلات عریض و طویل نیماد، ثابت می‌کند صرفا « یک فکر » برای توسعه تحقیقات پزشکی رونمایی شده است.

هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در ادامه سخنان آخوندزاده، قائم‌مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: دانشگاه‌ها باید قدر سرمایه‌هایی مانند نیماد را بدانند و متوجه باشند که باید بیشترین سرمایه‌گذاری را در بخش نیروی انسانی انجام دهند. دانشگاه‌ها باید متوجه باشند که نیماد واسطی برای شناسایی و تربیت پزشکان پژوهشگر بوده و قرار نیست هزینه‌ها را صرفا نیماد تامین کند. اگر ریاست دانشگاه‌ها متوجه این مساله نیستند باید آنها را تفهیم کنیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

اساسنامه نیماد بازبینی می‌شود

پاسخ کامل دکتر ملک زاده، معاون مستعفی تحقیقات وزارت بهداشت به بیانیه بسیج دانشجویی ۱۱ دانشگاه علوم پزشکی ایران

بیانیه «نیماد» در پاسخ به شبهات مطرح شده

زنگ خطر افت کمی و کیفی تولید علم ایران/ آخوندزاده: محققان نسبت به ۲۵ سال پیش فقیرتر شده‌اند/عربستان در مقالات داغ از ایران پیشی گرفت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها