پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

بومی‌سازی گیرنده‌های جی‌پی‌اس ضد اختلال توسط محققان کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:13619
یکشنبه، ۱۲ دی، ۱۳۹۵ | 11:03

بومی‌سازی گیرنده‌های جی‌پی‌اس ضد اختلال توسط محققان کشور

پژوهشگران آزمایشگاه تعیین موقعیت ماهواره‌ای دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت ایران موفق به بومی‌سازی گیرنده‌های GPS مقاوم در برابر اختلال عمدی و غیرعمدی شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر سید محمدرضا موسوی میرکلایی، استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم‌وصنعت ایران با همکاری جمعی از پژوهشگران این دانشگاه موفق شدند گیرنده تک فرکانسه GPS طراحی کنند که در برابر اختلالات عمدی و غیرعمدی مقاومت کند و در حضور اختلالاتی چون جمینگ (که موجب قطع مکان‌یابی می‌شود) و فریب (که موجب مکان‌یابی اشتباه می‌شود)، به مکان‌یابی صحیح و دقیق بپردازد.

این پروژه در قالب یک قرارداد صنعتی بین دفتر همکاری‌های علمی و صنعتی دانشگاه علم و صنعت ایران با صنایع هوافضا انجام شده است و از جمله ویژگی این گیرنده GPS به روز بودن و کارآیی بهتر آن در مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی است که نتایج آن به صورت مقاله در چندین نشریه معتبر بین‌المللی منتشر شده است.

یکی از مسایل مهمی که بخصوص در حوزه مکان‌یابی در محیط‌های نظامی مورد توجه قرار دارد، مقاومت گیرنده در برابر اختلال عمدی و غیرعمدی است و اینکه گیرنده باید بتواند در اختلالاتی مانند جمینگ و فریب همچنان به مکان‌یابی صحیح و دقیق بپردازد که خوشبختانه گیرنده GPS طراحی شده توسط پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت ایران از این قابلیت برخوردار است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها