- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تصادفی‌ترین کشفیات سال از «حس ششم عنکبوت» تا «هیولای آلیاژها»!

 در بین انبوه کشفیات، ابداعات و رهیافت‌های پژوهشی سال ۲۰۱۶ میلادی، کم نبودند یافته‌ها و کشفیاتی که خیلی اتفاقی و در جریان تحقیقاتی که با اهداف دیگر در حال انجام بودند حاصل شدند و همین تصادفی و دور از انتظار بودن، شیرینی مضاعفی به آنها داده است.
دیده‌بان علم ایران نگاهی دارد به برخی از بزرگترین کشفیات سال میلادی در شرف پایان که به صورت کاملا تصادفی و بدون پیش‌بینی حاصل شده اند.
آلیاژ هیولا
محققان آمریکایی در حالی که سرگرم انجام آزمایش برای تولید مواد مغناطیسی از مواد نانومغناطیس بودند به طور اتفاقی موفق به کشف قوی‌ترین آلیاژ فلزی شناخته شده در جهان شدند.
آن طور که امیلیا مورسون، فیزیک‌پیشه دانشگاه رایس نقل کرده هنگامی که در آزمایشگاه مشغول خرد کردن آلیاژ طلا و تیانیوم برای ادامه تحقیقات بوده متوجه می شود که خرد کردن این آلیاژ حتی با آسیاب پوشیده شده از ذرات الماس نیز ممکن نیست در اینجا بود که متوجه می شود ترکیب یک واحد طلا و سه واحد تیتانیوم آلیاژ فوق العاده مقاومی می‌سازد که می تواند در آینده جایگزین آلیاژهای رایج در ایمپلنت‌های دندان‌پزشکی و استخوانی شود.
حس ششم عنکبوت
محققان دانشگاه کرنل آمریکا هم در حال مطالعه بر روی قدرت تحلیل بینایی عنکبوت‌های جهنده با استفاده از الکترود‌ به طور اتفاقی دریافتند با صدای صندلی یکی از محققان، شاخص‌های الگوهای مغزی عنکبوت به شدت تغییر می کند!
 آنها برای کشف علت این تغییر، عملکرد نورون‌های صوتی این جانور را نیز مورد بررسی قراردادند و در نهایت متوجه شدند امواج صوتی در این جانور از گیرنده‌های مو شکل موجود در بدن دریافت می‌شود. این اکتشاف همچنین نشان داد که بر خلاف باور موجود قدرت تشخیص سیستم شنوایی این جانور بیش از سه متر است.
محققان معتقدند که کشف تصادفی آنها می تواند به تولید حسگر‌های مویی گیرنده امواج صوت منجر شود که در دستگاه‌های کمک شنوایی در انسان کاربرد خواهند داشت.
نانو میله‌های شگفت انگیز
محققان آزمایشگاه ملی نورث‌وست پاسیفیک در حال مطالعه بر روی ساخت نانو سیم‌های مغناطیسی بودند که به طور اتفاقی نانو میله‌های عجیبی ساختند که رفتار متمایزی هنگام برخورد با آب از خود نشان می‌داد.
نانو میله‌های عجیب هنگامی که رطوبت اتمسفر بین ۵۰ تا ۸۰ درصد باشد عملکرد مخالف اسفنج یا خروج سریع آب را از خود نشان می‌دهد، به همین منظور محققان آن را اسفنج وارونه نامیدند.
دیوید هلدبرانت، یکی از محققان این مطالعه معتقد است که این اکتشاف اتفاقی می‌تواند از طرق مختلف در کیفیت زندگی ما اثر داشته باشد. یکی از کاربردهای احتمالی نانو میله‌های عجیب، ساخت البسه ضد عرق خواهد بود.
 
شیشه خورشیدی
محققان آزمایشگاه ملی بروکهاون در حال تلاش برای ساخت سلول‌های خورشیدی از گرافن بودند که پس از قراردادن این لایه بر روی شیشه معمولی دریافتند لایه گرافن به سرعت جذب شیشه می‌شود.
علت این واکنش اتفاقی انتقال یون‌های سدیم به شیشه است که سبب انتقال لایه گرافن به درون ماده زمینه شده بود.
در این آزمایش اتفاقی محققان توانستند لایه گرافن را بدون استفاده از مواد شیمیایی، کوره یا اتاق خلا جذب شیشه کنند.
در صورت موفقیت این طرح در مراحل بعدی تجهیزات الکترونیک و باتری‌های پیشرفته‌تر تولید خواهند شد.
فلز مایع
محققان موسسه تکنولوژی ماساچوست در حال مطالعه بر روی روش جایگزین تولید فلزات از سنگ آهن با استفاده از فرایند الکتریکی و باتری بودند که به طور اتفاقی موفق به تولید عنصر آنتیموان مایع با خلوص ۹۹٫۹ درصد شدند.
استفاده از فرایند الکتریکی برای استخراج فلزات به مراتب با انتشار کمتر گازهای گلخانه‌ای همراه خواهد بود، اما باتری ساخته شده از اکسید آنتیموان در آزمایشگاه هنگام شارژ شدن کارایی نداشت و به طور اتفاقی در فرایند شارژ  باتری  فلز آنتیموان مایع گران‌قیمت با خلوص بسیار بالا به دست آمد.
انتهای پیام