سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

نصب ۳۰ میکرونیروگاه‌ آبی بومی‌سازی شده توسط متخصصان کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:1351
چهارشنبه، ۱۹ خرداد، ۱۳۹۵ | 13:32

نصب ۳۰ میکرونیروگاه‌ آبی بومی‌سازی شده توسط متخصصان کشور

با تلاش متخصصان کشور ، میکرو نیروگاه‌های آبی بدون انتقال فناوری بومی‌سازی شده و تا کنون بیش از ۳۰ میکرونیروگاه در کشور نصب شده‌اند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، شهرام درخشان مجری پروژه “ساخت میکرو نیروگاه‌های آبی” درباره این پروژه اطهار کرد: پیش از این میکرو نیروگاه‌ها از کشورهای اروپایی وارد کشور می‌شد اما با تسهیلاتی که ستاد توسعه فناوری‌ انرژی‌های تجدید پذیر در اختیار ما قرار داد تحقیقات آزمایشگاهی در این خصوص صورت گرفت و دانش فنی ساخت میکرو نیروگاه‌های آبی در کشور به دست آمد و این میکرو نیروگاه­ها بومی‌سازی شدند.

درخشان با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۰ میکرو نیروگاه‌ در کشور نصب شده است، گفت: نصب میکرو نیروگاه‌ها تابع دو عامل مهم آب و ارتفاع است به همین دلیل در مناطق کوهستانی کشورمان مانند گیلان، مازندران و برخی استان‌های غربی کشور، خراسان رضوی و شمالی، سمنان و شاهرود از آنجایی که مقدار آب مناسبی وجود دارد، امکان نصب و راه اندازی این میکرو نیروگاه ها فراهم بود که این کار به خوبی انجام شده است. همچنین در مناطقی که امکان دسترسی به برق شبکه‌ وجود نداشته و سوخت‌های فسیلی نیز مجوز استفاده ندارند استفاده از این نیروگاه‌ها کاربرد دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت همچنین گفت: بیش از ۵۰ درصد این واحدها در مراکز شیلات‌ که پرورش ماهی سردابی را دارند نصب شده است. از آنجایی که وجود برق در این مراکز به علت نیاز به سیستم هوادهی و روشنایی امری حیاتی است، استفاده از میکرونیروگاه‌ها خصوصا در مناطقی که امکان اتصال به شبکه سراسری برق وجود نداشته باشد، ضروری است. تا کنون برای این مراکز بیش از ۴۵۰ کیلووات ظرفیت نصب شده وجود دارد که با میکرونیروگاه های نصب شده قبلی تا مرز یک مگاوات نیروگاه میکرو در کشور داریم.

وی ادامه داد: در بحث تولید انرژی در نیروگاه‌ها یک تقسیم بندی وجود دارد که بر اساس ظرفیت تولید و نصب نیروگاه‌ها مقادیر کمتر از یک کیلووات “پیکو”، کمتر از ۱۰۰ کیلووات “میکرو”، کمتر از ۱۰۰۰ کیلو وات “مینی”، کمتر از ۱۰۰۰۰ کیلووات نیروگاه کوچک و بالاتر از ۱۰۰ مگاوات نیروگاه بزرگ تلقی می‌شود. بنابراین وقتی صحبت از میکرو نیروگاه می‌شود منظور تولید توان الکتریکی کمتر از ۱۰۰ کیلووات است.

درخشان اظهار کرد: این نیروگاه‌ها از دو بخش عمرانی شامل قسمت‌هایی همچون سد، مخزن، لوله‌های انتقال آب و فونداسیون و همچنین بخش الکترومکانیک شامل قسمت‌هایی همچون توربین، ژنراتور و سیستم توزیع تشکیل شده است.

این میکرونیروگاه‌ها با حمایت ستاد توسعه فناوری‌ انرژی‌های تجدید پذیر بومی‌سازی و تجاری‌سازی شده اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نخستین “آزمایشگاه تست نیروگاه‌های آبی میکرو ” در کشور راه‌اندازی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها