- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

«نما» رونمایی شد/ آغاز به کار مرجع جدید برای ارزیابی وضعیت علم و فناوری ایران

سامانه جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان (نما) با هدف شناسایی، توصیف و گزارش صحیح و روزآمد جایگاه کشور در شاخص‌های کلیدی جهانی علم، فناوری و نوآوری در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.

به گزارش دیده بان علم ایران وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در خصوص این سامانه اظهارکرد: نما قادر به ارائه گزارش در خصوص امتیاز و رتبه ایران در ابعاد گوناگون علمی و فناوری است، این سامانه با گرد آوردن شاخص‌های گوناگون در کنار یکدیگر ابزاری برای کاربران فراهم می‌کند که با آمیختن آنها دریافت بهتری از وضعیت و روند موجود علم و فناوری داشته باشد.

به گفته وی شاخص های سامانه نما در ۷ گروه شامل جایگاه پژوهشگران، جایگاه نشریه‌های علمی، جایگاه مؤسسه‌ها در نظام‌های فراگیر رتبه‌بندی، جایگاه مؤسسه‌ها در نظام‌های موضوعی رتبه‌بندی، جایگاه مؤسسه‌ها در نظام‌های رتبه‌بندی وبگاه‌ها، جایگاه ایران در نمایه‌های استنادی و جایگاه ایران در رتبه‌بندی‌های علم، فناوری و نوآوری دسته‌بندی شده‌اند.

دکتر احمدی در عین حال با بیان این که هم اکنون کارگروهی متشکل از نمایندگان ۱۶ دستگاه در کشور ماموریت به روزرسانی شاخص های علم و فناوری را عهده دار است، گفت: در کمیسیون عتف توافق شده است که این سامانه به جای سامانه اصلی و به عنوان سامانه مرجع رسمی علم و فناوری برای کل کشور باشد.

معاون طرح و برنامه مرکز همکاری های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری نیز ضمن تقدیر از دست اندرکاران راه اندازی سامانه نما، بر به روز رسانی و جلوگیری از ایستایی آن تاکید کرد.

کمال محمدی همچنین شناسایی تمامی عوامل رشد شاخص های علم و فناوری و سهم هر یک از دستگاه ها در ارتقای جایگاه علم و فناوری را بسیار مهم خواند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نیز با بیان این که ۷۴ شاخص برای سامانه نما تعریف شده است، گفت: در حال حاضر مواردی وجود دارد که اطلاعات آن وارد سامانه نمی شود که لازم است با همکاری برخی مراکز از جمله پایگاه جهانی علوم جهان اسلام ISC ، یک شاخص بومی برای ثبت تمام بروندادهای علمی مانند مقالات علمی پژوهشی داخلی یا ثبت اختراع ها تعریف شود.

دکتر واشقانی فراهانی اضافه کرد: ما علاوه بر رتبه بندی بین المللی که از سوی موسسات بین المللی صورت می گیرد، باید یک شاخص عملکرد بومی نیز برای ارزیابی دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی تعریف کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور هر کدام باید در گروه خود بر اساس شاخص های بین المللی و داخلی مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرند.

بهزاد سلطانی رییس صندوق نوآوری و شکوفایی نیز با بیان این که رنگ و بوی فناوری در دسته بندی هفت گانه سامانه نما می تواند تقویت شود، پیشنهاد داد: بعد از جایگاه ششم، جایگاه ایران در ثبت پتنت دنیا به صورت یک بسته مستقل تعریف شود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین از نهایی شدن اولویت‌های علم و فناوری کشور در جلسه آتی کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) خبر داد.

 دکتر وحید احمدی در حاشیه یکصد و چهل و نهمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران افزود: در این جسله سه موضوع «رونمایی از سامانه نما»، «تصویب سیاست‌ها و اولویت‌های علم و فناوری» و «دستور العمل نظارت بر طرح‌های کلان ملی» در دستور کار این کمیسیون قرار داشت.

وی با اشاره به مطالب ارائه شده در زمینه سیاست‌ها و اولویت‌های علم و فناوری اظهار کرد: یکی از وظایف شورای عالی عتف تعیین اولویت‌ها و راهبردهای علم و فناوری کشور است و از سوی دیگر اعتبارات دستگاه‌ها در بخش پژوهش باید بر اساس اولویت‌هایی باشد که به تصویب شورای عالی عتف رسیده باشد.

احمدی با تاکید بر اینکه اولویت‌های علم و فناوری کشور برای سال‌های گذشته تعیین شده بود، ادامه داد: در خصوص تعیین تکلیف این اولویت‌ها برای سال‌های آتی نیز مذاکرات زیادی در کمیسیون‌های شورای عالی عتف، شورای هماهنگی و کمیسیون دائمی شده بود و اعضای شورا نظرات خود را ارائه کردند.

وی با تاکید بر اینکه در این مذاکرات مقرر شد تا اولویت‌ها در دو بخش «اولویت‌های ملی» و «اولویت‌های بخشی» تقسیم بندی شوند، یادآور شد: اولویت‌های ملی هر ساله در قالب نیازهای کشور اعلام خواهد شد که چه تعداد پروژه‌های ملی تعریف شود و در این زمینه با توافق اعضای کمیسیون دایمی، این اولویت‌ها در قالب برنامه ششم توسعه تعیین شود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: بر این اساس اولویت‌هایی که در برنامه ششم توسعه تصویب می‌شود معیار اولویت‌های ملی و مورد تایید شورا و کمیسیون دائمی عتف خواهد بود.

وی تعیین اولویت‌های بخشی را بر اساس نیازهای اعلام شده از سوی کمیسیون‌های یازده گانه کمیسیون دایمی شورای عالی عتف دانست و خاطر نشان کرد: در این جلسه مقرر شد تا این کمیسیون‌ها نیازهای هر حوزه علم و فناوری را رده بندی کنند تا این اولویت‌ها در جلسه آتی کمیسیون به نهایی شود.

به گفته احمدی به دلیل اختصاص اعتبارات اولویت‌های هر حوزه تعداد محدودی خواهد بود.

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری دستور العمل نظارت بر طرح‌های کلان ملی را از موضوعات مطرح در این جلسه نام برد و اظهار کرد: پس از تصویب طرح‌های کلان ملی، آیین نامه مدیریتی آن باید تنظیم می‎شد.

وی محتوای این آیین نامه را تعیین تکلیف نظارت بر طرح‌های کلان ملی عنوان کرد و ادامه داد: در این جلسه در خصوص معیارهای نظارت مدیریتی این طرح‎ها بحث و تبادل نظر و در نهایت فرمولی در این زمینه عرضه شد تا بر اساس این فرمول مشخص شود که هر طرحی با چه معیاری و ناظران با چه اختیاراتی باید بر طرح‌ها نظارت داشته باشند.

انتهای پیام