پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ایران به جمع صاحبان فناوری دانش گندزدایی آب با نمک مصرفی پیوست

نسخه قابل پرینت
کد خبر:13357
چهارشنبه، ۸ دی، ۱۳۹۵ | 11:05

ایران به جمع صاحبان فناوری دانش گندزدایی آب با نمک مصرفی پیوست

با تلاش پژوهشگران ایرانی، ایران به جمع سه کشور صاحب فناوری گندزدایی آب به روش الکترولیز نمک طعام غشایی پیوست.

به گزارش دیده‌بان علم ایران محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در یک اقدام نوآورنه اقدام به جایگزینی گاز خطرناک کلر با نمک طعام در فرایند گندزدایی آب کردند تا علاوه بر کاهش خطرات ناشی از کلر، یک روش آسان و کم هزینه برای تهیه آب سالم برای مصارف آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی ارائه دهند.

حامدرضا فقیهی، مجری طرح با اشاره به کاربردهای «الکترولیز نمک طعام غشایی» گفت: کاربرد اصلی این تکنولوژی، ضدعفونی کردن آب است که با روش مولتی اکسیدانت، یک محصول منحصر به فرد تولید می‌کند و برای تصفیه میکروبی آب آشامیدنی، آب استخر و به طور کلی آب با مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: در روش‌های سنتی از گاز کلر، پودر کلر و آب ژاول برای ضدعفونی کردن آب استخرها و مخازن آب آشامیدنی استفاده می‌شود که همواره با تهدیدهایی روبه رو است و همواره احتمال نشت گاز سمی و خفه‌کننده کلر در این محیط‌ها وجود دارد.

فقیهی ادامه داد: در دنیا فعالیت‌هایی برای ارائه شیوه‌های جایگزین روش‌های سنتی و پرخطر در فرآیند گندزدایی آب آغاز شده است و ما بعد از آمریکا و آلمان، سومین کشوری هستیم که به دانش فنی گندزدایی با نمک طعام غشایی دست یافته‌ایم.

مجری طرح با بیان اینکه انتقال تکنولوژی، بومی‌سازی دانش فنی و ساخت دستگاه گندزدایی آب به روش الکترولیز نمک طعام غشایی، حاصل همکاری و تلاش ۷ ساله ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده است، یادآور شد: ما در این تحقیقات موفق شدیم فرآیندی که شرکت‌های اروپایی در ابعاد نیمه صنعتی اجرا می‌کنند، در ابعاد صنعتی و بومی‌سازی شده، انجام دهیم.

فقیهی ادامه داد: اجرای پایلوت این پروژه با نصب دستگاه در مناطق محروم جنوب کشور از دو سال قبل در جزیره مینو و منطقه آزاد اروند به اجرا گذاشته شده و اکنون آب آشامیدنی ۱۶ هزار نفر از ساکنان این مناطق را تامین می‌کند.

وی یادآور شد: دستگاه‌های گندزدایی آب به شیوه الکترولیز نمک طعام در یک سوم شهر آبادان نیز نصب شده است و به صورت رسمی در دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد.

فقیهی افزود: مواد مصرفی دستگاه الکترولیز، نمک طعام و جریان الکتریسیته است که میزان نمک مصرفی با توجه به حجم آب، به صورت هوشمند تنظیم شده و به داخل رآکتور دستگاه کشیده می‌شود و پس از گذراندن الکتریسیته و فرآیند الکترولیز، محصول نهایی از دستگاه خارج و در یک مخزن ذخیره می‌شود و برای گندزدایی آب شبکه، مخزن یا استخر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی درباره ظرفیت تصفیه این دستگاه نیز گفت: سیستم ما می‌تواند تصفیه آب را در ظرفیت‌های بسیار کم تا بسیار زیاد انجام دهد و قادر به گندزدایی ۳۵۰ لیتر آب در ثانیه است که سرعت و حجم قابل قبولی است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

جایزه تحقیقات کاربردی شورای دانشگاهی منابع آب آمریکا به دو محقق ایرانی رسید

پژوهشگر ایرانی، جایزه دانشمند جوان اتحادیه جهانی زمین سنجی را دریافت کرد

الگوی حفاظت از دشت‌های ممنوعه ارائه شد

آبیاری مزارع هند به کمک خورشید!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها