جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

تجلیل مقام علمی زنده‌یاد «پازوکی»، چهره ماندگار حشره‌شناسي ايران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:13338
چهارشنبه، ۸ دی، ۱۳۹۵ | 10:38

تجلیل مقام علمی زنده‌یاد «پازوکی»، چهره ماندگار حشره‌شناسي ايران

آيين نکوداشت مقام علمي و فرهنگي زنده‌‌ياد «استاد علي پازوکي شاهبداغي» رئيس فقيد انجمن حشره‌شناسي ايران و عضو هيأت‌تحريريه دايره‌المعارف کودکان‌ونوجوانان درگرمسار برگزار شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در این آیین داود فيض،  رئیس بنياد نخبگان استان سمنان با بیان اینکه نخبگان مغز متفکر جامعه هستند، گفت: جامعه بدون حضور نخبگان، فلج می‌شود.

پازوکي يک پديده در علوم‌حشره‌شناسي کاربردي بود

وی از برنامه‌ريزي اين بنياد در زمينه معرفي و نکوداشت نخبگان و مشاهير علمي، فرهنگي استان خبر داد و افزود: برنامه‌هاي نکوداشت و معرفي شخصيت‌هاي استاني در شهرهاي محل زادگاه اين افراد در حال برگزاري است و مراسم گراميداشت از چهره‌ ماندگار علم کوير پرفسورکردواني از اهالي مردم گرمسار نيز در ماه‌هاي گذشته برگزار  شده است.

فیض در ادامه به معرفي جايگاه ويژه استاد پازوکي از چهره‌هاي بنام علم حشره‌شناسي ايران اشاره کرد و اظهار داشت: مي‌توان مرحوم پازوکي را يک شخصيت‌برتر علمي در زمينه حشره‌شناسي و فرهنگي درکشور دانست که توانست بيش از ۱۰۰ مقاله تخصصي و حدود ۱۰ تأليف و کتاب از خود در بخش حشره‌شناسي و گياه‌شناسي به يادگار بگذارد.

علي پازوکي، دانشمندي ايران‌دوست

خرازي پاکدل؛ رئيس انجمن حشره‌شناسي کشور نيز مرحوم علي پازوکي را يک پديده در تمام زمينه‌هاي ادبي و شعر، موسيقي، علوم‌پايه و علوم‌حشره‌شناسي کاربردي دانست.

وی مرحوم پازوکي را دانشمندي ايران‌دوست برشمرد و گفت: وی براي تمام ملت ايران از پايين‌ترين تا بالاترين قشر جامعه احترام خاصي قائل بود و کمک‌هاي علمي و حتي مالي خود را از آنان دريغ نمي­ کرد.

ويراستاري دقيق و پژوهشگري خستگي‌ناپذير

عليرضا شاه‌حسيني؛ مديرکل کتابخانه‌هاي عمومي استان سمنان، زنده ‌ياد علي پازوکي شاهبداغي را از ويراستاران بسيار دقيق و کاربلد دانست و گفت: وی دانشمندي فرهيخته، انساني وارسته و کارآمد، کارشناسي برجسته، ويراستاري دقيق، پژوهشگري خستگي‌ناپذير، عاشق ايران و گرمسار بود.

وی از دو کتاب خود با نام‌هاي گرمسار در عهد ناصرالدين شاه و کتابي تحت عنوان فرهيختگان گرمسار ياد کرد که مرحوم پازوکي به‌طور دقيق آنها را ويراستاري کرده بود و افزود: اگر ويرايش او نبود به‌طور يقين اين کتاب‌ها غيرقابل استفاده و داراي اشکالات فراواني بود.

شاه‌حسيني در ادامه از ايجاد مرکز مشاهير و مفاخر در کتابخانۀمرکزی شهر سمنان برای معرفي مفاخر و انديشمندان استان سمنان در سال جاري خبرداد و ادامه داد: سعي بر اين است که اين قسمت مهم در تمام کتابخانه‌هاي عمومي و تخصصي در شهرستان‌هاي استان نیز ایجاد شود.

تکریم از صاحبان خرد و اندیشه اقدامی ارزشمند است

در ادامه پرویز کردواني، پدر علم کويرشناسي ايران و چهره‌ماندگار کشور در این برنامه، برگزاری آیین­های نکوداشت و تکریم از صاحبان خرد و اندیشه را برای معرفي نخبگان کشور به جامعه اقدامی ارزشمند برشمرد و گفت: مراسم آيين يادبود از شخصيت‌های علمي و وارسته‌ای سبب مي‌شود بسياري از دوستان و همکاران سابق و به‌خصوص جامعه علمي ايران اسلامي به اهميت وجود بسيار با ارزش اين نخبه علمي پي ببرند.

وي در پایان گفت: مرحوم پازوکي از جمله کساني است که نسبت به حق واقعي خويش، کمتر شناخته شد و از نظر من بايد به ايشان لقب «علامه» به معني بسيار دانا و دانشمند بدهند.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

برگزاری اولین کنفرانس تخصصی مهندسی مدیریت ساخت و پروژه در شهر گرمسار

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها