جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

تولید دارو با برگ مصنوعی!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:13289
سه شنبه، ۷ دی، ۱۳۹۵ | 16:42

تولید دارو با برگ مصنوعی!

محققان دانشگاه صنعتی ایندهاون در هلند با الهام از ساختار طبیعی برگ موفق به ساخت برگ مصنوعی با قابلیت تولید دارو در اثر واکنش مواد با نور خورشید شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، عملکرد برگ در گیاهان مشابه کارخانه کوچک فرآوری مواد شیمیایی است. در این کارخانه سبز انرژی کل سیستم گیاه با تبدیل نور خورشید به مواد شیمیایی حامل انرژی تامین می‌شود.

محققان با الهام از عملکرد فتوسنتز در برگ گیاهان موفق به ساخت برگ مصنوعی با قابلیت تبدیل مواد شیمایی اولیه به مواد دارویی شدند که به مثابه یک ریزکارخانه عمل می کند.

محققان دانشگاه صنعتی ایندهاون (Eindhoven University of Technology) برای تقلید واکنش به دام‌اندازی نور از مواد شیمیایی موسوم به LSCs برای جذب نور و تبدیل آن به طول موج مشخص و انتقال فوتون‌ها در خروجی برگ مصنوعی استفاده کردند.

مهمترین ویژگی برگ مصنوعی شباهت ساختاری آن با برگ طبیعی است، به‌ طوری‌که رگبرگ‌های موجود در برگ مصنوعی فوتون‌های نور را جمع‌آوری کرده و به سمت خروجی منتقل می‌کنند. با افزایش تراکم فوتون‌های نور در رگبرگ‌های برگ مصنوعی، مواد شیمیایی مورد نظر در درون رگبرگ‌های گیاه پمپاژ می‌شوند، سپس این مواد تحت تاثیر تراکم بالای نور خورشید به مواد مورد نظر محققان مثل مواد دارویی تبدیل می‌شوند.

محققان معتقدند که در صورت موفقیت این طرح در تولید برخی از مواد دارویی، امکان تولید دارو در همه مناطق جهان به ویژه نقاط کمتر توسعه یافته وجود دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در دانشگاه علوم پزشکی تهران محقق شد: ردیابی مسیر دارورسانی به مغز با تصویربرداری اپتیکی

سخنگوی وزارت بهداشت:ظرفیت تولید داروی کشور بیش از سه برابر نیاز داخلی است/۶۷ درصد مواد اولیه داروهای تولیدی، ایرانی است

روش سبز محققان ایرانی برای دارورسانی هوشمند به سلول های سرطانی

داروی ایرانی «مهار کننده خونریزی های گوارشی» به تولید انبوه رسید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها