پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

فناوری‌هراسان، دیروز مردم را از شیاطین آمپول می ترساندند، امروز از تراریخته ها!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:13278
سه شنبه، ۷ دی، ۱۳۹۵ | 15:06

فناوری‌هراسان، دیروز مردم را از شیاطین آمپول می ترساندند، امروز از تراریخته ها!

رییس انجمن علمی ایمنی زیستی ایران گفت: برخی به دنبال شبهه‌ افکنی و پرونده‌سازی علیه محصولات تراریخته هستند تا مردم را از این فناوری بترسانند، همچنان که روزگاری نه چندان دور مردم را از تزریق آمپول با شائبه ورود شیاطین به بدن می ترساندند!

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر بهزاد قره‌یاضی در نشست علمی «محصولات تراریخته، ‌فرصت‌ها و دستاوردها» که در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با اشاره به جریان‌سازی فناوری هراسان از طریق برخی رسانه‌ها علیه محصولات تراریخته، گفت: استدلال فناوری‌ هراسان این است که باید از مصرف محصولات تراریخته جلوگیری شود، زیرا ممکن است عواقب آن در آینده سلامت ما را تهدید کند؛ درحالی‌که اکنون خطرات ناشی از سمپاش‌ها و حشره‌کش‌های کشاورزی سلامت مردم را مورد تهدید قرار داده اما با محصولات تراریخته می‌توان مصرف این سموم را کاهش داد و از بسیاری این مخاطرات جلوگیری کرد.
وی با تاکید بر لزوم فرهنگسازی صدا و سیما و رسانه‌ها در زمینه محصولات تراریخته میان اقشار جامعه، گفت: برخی به دنبال شبهه سازی و پرونده‌سازی علیه محصولات تراریخته هستند تا مردم را از محصولات حاصل از مهندسی ژنتیک بترسانند، همانطورکه در میان گذشته افرادی تزریق سرنگ را وارد کردن شیاطین به بدن می‌دانستند!
باید بین محصولات سمی و مهندسی ژنتیک انتخاب کنیم
رییس انجمن ایمنی زیستی ایران با تاکید براینکه گیلان رتبه دوم مرگ و میر ناشی از سرطان را در کشور دارد که یکی از عمده دلایل آن احتمالا مصرف بالای حشره‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها در این استان است، اظهار کرد: اکنون ما راه دیگری جز مراجعه به مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته نداریم؛ زیرا اگر از این محصولات استفاده شود، دیگر نیازی به مصرف بالای آفت‌کش‌های مضر سمی کشاورزی نیست.
قره‌یاضی با اشاره به تولید اولین برنج تراریخته جهان از سوی ایران، افزود: در حال حاضر ۸۸ درصد از سموم کشاورزی برای کنترل کرم ساقه‌خوار برنج استفاده می‌شود و از آنجایی که این آفت در ساقه برنج نهفته می‌شود، باید این سم به اندازه‌ای قوی باشد تا بتواند این آفت را از بین ببرد.
وی ادامه داد: برنج تراریخته در برابر کرم ساقه خوار برنج مقاوم است و آزمایشات و پایان‌نامه‌های مختلفی نشان می‌دهد که هیچ آفتی نمی‌تواند از برنج تراریخته مصرف کند و همچنین هیچ تاثیری بر روی موجودات غیرهدف ندارد.
این محقق بیوتکنولوژی با اعلام اینکه طرح “تغییر ساختار ریشه برنج به وسیله مهندسی ژنتیک به منظور تحمل خشکی” در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی  در حال انجام است، تصریح کرد: نتایج ۱۴۷ مقاله علمی نشان داد فناوری محصولات حاصل از مهندسی ژنتیک ۳۷ درصد مصرف آفت‌کش‌های شیمیایی را کاهش داده است. همچنین در هزار و  ۷۸۳ مقاله معتبر علمی که در زمینه بررسی اثرات احتمالی محصولات تراریخته ارائه شده هیچ مدرکی مبنی بر اینکه محصولات تراریخته کوچکترین خطری برای محیط‌زیست و انسان داشته باشد، مشاهده نشده است.
قره‌یاضی با اشاره به اینکه ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که تمام محصولاتی که ارگانیک نامیده می‌شوند، واقعا ارگانیک هستند، تاکید کرد: اگر می‌خواهیم به سمت تولید محصولات ارگانیک پیش برویم، بهتر است به باغبانی ارگانیک روی آوریم نه تولید برنج و مرغ ارگانیک.
امنیت غذایی مستلزم تکیه بر منابع داخلی است
وی، امنیت غذایی را مستلزم تکیه بر منابع داخلی دانست و ادامه داد: متاسفانه بی‌کفایتی بخش کشاورزی موجب شده که واردات گندم رتبه اول را در کشور داشته باشد و پس از آن فولاد و ذرت به ترتیب رتبه دوم و سوم محصولات وارداتی را کسب ‌کنند.
رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران با اعلام اینکه بیش از ۹۰ درصد روغن نباتی، علوفه و خوراک دام کشور وارداتی است، خاطرنشان کرد: بیش از ۵۵ درصد کالری مصرفی کشور وارداتی است و این درحالی‌ است که پنج میلیارد دلار از واردات محصولات غذایی طی ۱۰ سال گذشته را محصولات تراریخته تشکیل می‌دهند که البته این موضوع ضربه‌ای به امنیت غذایی وارد نمی‌کند؛ اما در کشوری با آرمان‌های جمهوری اسلامی تکلیف ما تنها امنیت غذایی نیست، بلکه با توجه به سیاست مقام معظم رهبری،  امنیت غذایی با تکیه بر تولید منابع داخلی باید باشد.
قره‌یاضی تصریح کرد: محصولات تراریخته، محصولاتی هستند که صفات آن‌ها با استفاده از پیشرفته‌ترین روش‌های علمی روز از جنبه‌های کیفی، سلامتی و بهره‌وری بالا در کشاورزی بهبود یافته و معایب آن‌ها برطرف شده است.
وی عنوان کرد: مهندسی ژنتیک و تولید محصولات تراریخته هیچ رقیبی برای روش‌های دیگر نظیر زراعت، اصلاح نباتات نخواهد بود، بلکه مهندسی ژنتیک بیشترین نیاز را به متخصصان زراعت، ‌اصلاح نباتات، گیاه‌پزشکی، حشره‌شناسی، فیزیولوژی و … خواهد داشت.

این متخصص مهندسی ژنتیک کشاورزی با انتقاد از افرادی که اصرار دارند که مهندسی ژنتیک گیاهی فقط جنبه پژوهشی داشته باشد گفت پژوهشی که منجر به تجاری سازی نشود به خودی خود شکست خورده است.

وی بیان کرد برای مقابله با موج مخالفت های غیر علمی که در مورد محصولات تراریخته مطرح می شود لازم است مراکز علمی و پژوهشی از جمله دانشگاه ها برای اقناع سیاستگذاران در راستای حمایت از تولید داخلی محصولات تراریخته تلاش کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

مخالفت قاطع انجمن های علمی با بندهای الحاقی به برنامه هفتم:ممنوعیت کشت تراریخته ها، ضدمنافع ملی و تهدیدکننده امنیت غذایی کشور است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها