پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

بساط کنفرانس‌های متفرقه در کشور برچیده می‌شود/۳۹۴ محقق در قضیه ۵۸ مقاله تقلبی درگیرند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:13271
سه شنبه، ۷ دی، ۱۳۹۵ | 13:27

بساط کنفرانس‌های متفرقه در کشور برچیده می‌شود/۳۹۴ محقق در قضیه ۵۸ مقاله تقلبی درگیرند

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با تاکید بر ضرورت برخورد جدی با تمامی مراکزی که تحت عنوان مشاوره تهیه پایان‌نامه و مقاله فعالیت دارند، اعلام کرد: براساس آیین نامه ارتقا تنها شرکت در کنفرانس‌هایی که با مسوولیت انجمن‌های علمی یا دانشگاه‌ها و با تایید ISC در کشور برگزار می شوند ارزش خواهد داشت.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر وحید احمدی در حاشیه تبادل تفاهم‌نامه فی مابین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه آزاد در جمع خبرنگاران درخصوص تخلفات علمی اظهار کرد: طبق آماری که برگرفته از گزارش نیچرنیوز است در مجموعه ۵۸ مقاله شناسایی شده با تخلف علمی، ۲۲ نویسنده مسوول و ۱۱۶ نویسنده همکار از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ۱۶۴ نویسنده همکار و ۳۰ نویسنده مسوول (مجموعا ۱۹۴ نفر) از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شش نویسنده مسوول و ۶۰ نویسنده همکار (جمعا ۶۶ نفر) از دانشگاه آزاد اسلامی بودند بنابراین به صورت کلی ۳۹۴ نویسنده که ۵۸ نفر نویسنده مسوول و ۳۴۰ نویسنده همکار شناخته می شوند از سه مجموعه در این مقالات درگیر بوده اند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در این آمار تکراری‌ها حذف نشده‌اند به توافق فی‌مابین وزارتین بهداشت و علوم و دانشگاه آزاد برای برخورد با تخلفات علمی اشاره کرد و افزود: تخلفاتی که در حیطه مسائل علمی صورت می‌گیرد شامل سه حوزه اصلی «دانشجو»، «استاد» و «شرکت بیرون از دانشگاه» می‌شود.

وی ادامه داد: برای برخورد با تخلفات در داخل دانشگاه‌ها در اواخر سال ۹۳ وزارت علوم آیین‌نامه‌ای را ابلاغ کرد که معاونت پژوهشی دانشگاه‌ها مسوولیت برخورد با متخلفان علمی اعم از استاد یا دانشجو را دارند. همچنین با استفاده از ظرفیت قانونی که در سال ۱۳۶۴ تصویب شده و آیین‌نامه تنظیم شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها توان قانونی لازم برای برخورد با تخلفات علمی وجود دارد.

احمدی در عین حال گفت: با توجه به این که برای برخورد با شرکت‌های بیرون از دانشگاه ظرفیت قانونی نداشتیم از طریق دولت، موضوع را پیگیری کردیم و سال گذشته لایحه‌ای به مجلس ارائه شد. این لایحه به تازگی در کمیسیون قضایی مجلس به تصویب اولیه رسیده که امیدواریم هرچه زودتر این لایحه تصویب نهایی نیز شود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به اقدامات صورت گرفته درخصوص برگزاری کنفرانس‌های تقلبی نیز اشاره کرد و افزود: براساس شیوه‌نامه‌ای که برای آیین‌نامه ارتقاء تهیه کردیم مسوولیت تایید کنفرانس‌ها به عهده پایگاه ISC است و مقرر کردیم کنفرانس‌هایی که موجب اخذ امتیاز برای اساتید و دانشجویان می‌شود باید در این مرجع ثبت و برگزاری آنها با مسوولیت انجمن‌های علمی یا دانشگاه‌ها باشد.

به گفته احمدی، این مساله موجب برچیده شدن کنفرانس‌های متفرقه در کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: تاکنون نیز برای پیگیری قضایی برگزاری کنفرانس‌های تقلبی ۷۰ اقامه دعوای حقوقی تنظیم کرده‌ایم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با بیان اینکه از طرفی سامانه‌های مختلفی را برای کمک به اساتید و دانشگاه‌ها تحت عنوان سامانه همانندجو به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم، گفت: طبق آیین‌نامه‌ای که اخیراً ابلاغ کرده‌ایم همه دانشگاه‌ها ملزم هستند پایان‌نامه‌ها را از زمان ثبت تا دفاع در این سامانه وارد کنند.

احمدی ادامه داد: همچنین نشریات داخلی نیز ملزم شدند برای اطلاع از تکراری نبودن مقاله‌ها از نرم‌افزار همانندجو استفاده کنند که امیدواریم از این طریق مشکلات رفع شود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با بیان اینکه ما اعتقاد داریم با قوانین فعلی هم توان برخورد با تخلفات علمی را داریم، گفت: هیچ‌یک از شرکت‌های خارج از دانشگاه که اقدامات مربوط به پایان‌نامه را انجام می‌دهند مجوز ندارند و خدمات خود را تحت عنوان تایپ و تکثیر انجام می‌دهند. بنابراین با توجه به اینکه این شرکت‌ها فاقد مجوز هستند دیگر بحث نظارت مطرح نمی‌شود بلکه باید با این شرکت‌ها برخورد قاطعی صورت گیرد. هیچ مجموعه و شرکتی تحت عنوان مشاوره تهیه پایان‌نامه و مقاله در کشور نداریم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سهم زنان از فهرست محققان پراستناد علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر تنها ۱۴ درصد است

مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام تشکیل شد

رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران بر اساس شاخص «هرش» اعلام شد + فهرست کامل

سامانه «نظام ایده‌ها و نیازها» آغاز به کار کرد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها