- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تأخیر سه ماهه در جوانه‌زنی و کاهش ضایعات سیب‌زمینی با ترکیب گیاهی محقق کشور

یک پژوهشگر کشور توانست طی مطالعه‌ای چهار ساله‌، با ابداع ترکیبی بر پایه عصاره‌های گیاهی، جوانه‌زنی سیب‌مینی در انبارها را برای مدت سه ماه به تاخیر بیندازد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در این طرح تحقیقاتی عصاره برخی گياهان معطر در غلظت‌هاي معین و فواصل زماني تکرار شونده منجر به تولید ترکیبی شده است که می‌تواند جوانه زنی سیب زمینی را در انبار برای مدت ۲/۵ تا ۳ ماه به تاخیر اندازد.

مهندس فرزاد گودرزی، محقق بخش تحقیقات فنی مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان، توانایی کاهش حداقل ۸ درصدی ضایعات سیب زمینی طی دوره ۶ ماهه نگهداری، عدم نیاز به مصرف مواد شیمیایی ضد جوانه زنی، قابلیت استفاده به عنوان ماده کنترل‌کننده جوانه زنی در انبار نگهداری غده‌‌های بذری سیب زمینی، کاهش و کنترل عوارض ناشی از جوانه زنی سیب زمینی، و جلوگیری از افزایش میزان قند احیا در سیب زمینی‌ ها از جمله مزایای این عصاره گیاهی ترکیبی است.

وی گفت: این ترکیب قابل استفاده در نگهداری محصولات کشاورزی با برچسب ارگانیک بوده و دوستدار محیط زیست است.

به گفته گودرزی، نتایج این تحقیق به ثبت اختراع ترکیب گیاهی کنترل کننده جوانه سیب زمینی در انبار منجر شده است.

گفتنی است جوانه زدن در کنار فسادهاي ميکروبي از دلايل عمده ضايع شدن محصول است. سیب زمینی یک محصول زراعی مهم و اقتصادی به شمار می‌رود. جوانه زنی یکی از عمده مشکلات نگهداری طولاتی مدت آن است. تقریباً ۳۰ درصد محصول تولیدی کشور طی چند ماه نگهداری از بین می‌‌رود که حدود ۷ تا ۱۰ درصد این ضایعات ناشی از جوانه‌ زنی است. اگر چه استفاده از برخي مواد شيميايي و کاربرد روش‌ هاي پرتودهي در کنترل جوانه ‌زني سيب ‌زميني در انبارها امکان پذير و راهگشا است؛ اما بروز برخي مشکلات کيفي در سيب زميني و مهم ‌تر از آن اقبال روزافزون به توليد و مصرف فراورده ‌هاي غذايي ارگانيک، کاربرد اين روش ‌ها را با چالش مواجه کرده است.

انتهای پیام