سه شنبه، ۴ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Tuesday, 23 April , 2024

ابداع تکنیک جدید لایه نشانی طلا در فرایند تولید رادیودارو در ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:13118
یکشنبه، ۵ دی، ۱۳۹۵ | 13:37

ابداع تکنیک جدید لایه نشانی طلا در فرایند تولید رادیودارو در ایران

محققان پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای موفق به ابداع تکنیک جدید لایه نشانی طلا بر روی تارگت های مسی با استفاده از ترکیب کلروآئوریک اسید شدند که در حذف ناخالصی‌های شیمیایی در پروسه تولید رادیوداروها کاربرد دارد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، ناخالصی های شیمیایی در پروسه تولید به وسیله برخورد ذرات شتاب داده شده از جمله پروتون و دوترون با بدنه تارگت و واکنش های متعاقب هسته ای ایجاد می شوند. یکی از راه های از بین بردن این ناخالصی ها لایه نشانی طلا بر روی این قطعات می باشد.

نکته حائز اهمیت در این روش ایجاد مقاومت بالای مکانیکی و یکنواختی فوق العاده سطح، پایداری حرارتی بالا و وزن سبک است؛ از این رو لایه نشانی طلا با درصد خلوص بسیار بالا بر روی قطعات حساس دستگاه های تولیدی رادیوداروها از جمله تارگت های مسی مورد استفاده در صنعت داروسازی هسته‌ای و سایر محل های در معرض ذرات شتاب داده شده از جمله تارگت FDG به عنوان یک راه حل کامل و کم هزینه ارائه شد.

در این روش با حذف طلای فلزی (کلوئیدی) و استفاده از ترکیب شیمیایی بسیار خالص طلا از احیای سریع این ترکیب و هسته زایی بالا استفاده شده است؛ لذا فواصل بین ذرات احیا شده در روی تارگت کاهش یافته و سطح یکنواخت را به دست می دهد. مقاومت حرارتی و مکانیکی تارگت های مورد بحث در سیکلوترون کرج چندین بار مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج نشان داد تارگت های لایه نشانی شده با استفاده از ترکیب تترا کلرو آئوریک اسید (HAuCl4)در مقایسه با تارگتهای لایه نشانی شده با طلای فلزی دارای اکتیویته بسیار پایین تر (یک بیستم) بوده و سطح آنها کاملا دست نخورده است و این در حالی است که تارگت‌های لایه نشانی شده با طلای فلزی دارای نقاط سیاه رنگ (اثر ذوب شدن) می باشند.

محصولات تولیدی با این تارگت ها دارای خلوص بی نظیر بالای ۹۸ درصد می باشند.

این اختراع در قالب پروژه ملی تحقیقاتی تولید ژنراتور روی-۶۲/مس -۶۲ برای مقاصد PET با تلاش عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای انجام شده و هم اکنون این ژنراتور رادیودارویی جهت ارائه به مراکز درمانی عرضه شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید سه رادیوداروی جدید تشخیص و درمان سرطان در ایران

پیاده سازی رادیو گرافی صنعتی دو –انرژی در آزمون های غیر مخرب برای نخستین بار در کشور

رهیافت محققان علوم هسته‌ای کشور برای افزایش ظرفیت ابرخازن‌ها

سانتریفیوژ سنگ و پمپ کندانس دما بالای ایرانی رونمایی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها