جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

جزئیات همکاری محققان ایران و آمریکا در زمینه داده‌های شتابنگاری

نسخه قابل پرینت
کد خبر:13065
دوشنبه، ۶ دی، ۱۳۹۵ | 15:54

جزئیات همکاری محققان ایران و آمریکا در زمینه داده‌های شتابنگاری

بر اساس تفاهم‌نامه همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و مرکز تحقیقات مهندسی زلزله اقیانوس آرام دانشگاه برکلی، داده‌های شتابنگاری ثبت شده از زلزله های ایران در آن مرکز پردازش و به ایران ارائه می شود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران،پروفسور بزرگ‌نیا، استاد دانشگاه برکلی در توضیح این تفاهم نامه گفت: براساس این تفاهم نامه، داده‌های شتابنگاری ثبت شده توسط شبکه شتابنگاری ایران از سال ۱۹۷۳ تا ۲۰۱۳ که شامل ۹ هزار و ۷۵۶ رکورد بود در اختیار مركز مهندسي زلزله پاسيفيك قرار گرفت و محققان و کارشناسان ما پس از پردازش  آنها، ۹ هزار ۴۰۹ رکورد را در اختیار مرکز تحقیقات قرار دادند.

وی خاطرنشان کرد که از مجموعه اقدامات صورت گرفته تا به امروز و نتایج به دست‌ آمده گزارش مشروحی تهیه شده است که از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حال ویرایش می‌باشد که با تایید نهایی از سوی طرفین انتشار خواهد یافت.

مهندس فرزانگان، رئیس شبکه شتابنگاری کشور نیز با بیان تاریخچه‌ ایجاد شبکه شتابنگاری در کشور گفت:  شبکه شتابنگاری ایران سال ۱۳۵۲ پس از زلزله قیر و کارزین به همت مهندس معین‌فر تشکیل شد و نخستین دستگاه به صورت سمبولیک در مقبره بوعلی‌سینا قرار گرفت و اولین رکورد نیز در ایستگاه جهرم استان فارس با زلزله ۴ ریشتری به ثبت رسیده است.
وی در ادامه با ذکر آماری در خصوص میزان دستگاه شتابنگاری نصب شده در کشور گفت:‌ در ابتدای کار، مجموعا حدود ۲۷۰ دستگاه از نوع SMA1 در شهرها و روستاهای لرزه‌خیز را نصب کردیم ولی بعد از انقلاب و آغاز جنگ تعداد آنها رو به کاهش رفت و از این میزان تا آستانه زلزله رودبار و منجیل تنها حدود ۱۷۰ دستگاه باقی ماند.
فرزانگان، رکورد زلزله طبس را مهمترین رکورد ثبت شده در شبکه شتابنگاری قدیمی مرکز عنوان کرد و ادامه داد:‌ این رکورد که در سال ۵۷ به ثبت رسیده است از شاخص‌ترین رکوردها در زمینه مهندسی زلزله در دنیا به شمار می رود که بیشینه شتاب آن نزدیک به شتاب ثقل زمین است.
وی تصریح کرد: زلزله رودبار و منجیل سبب شد تا توسعه شبکه شتابنگاری در مرکز به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار گیرد و در همین راستا با کمک بانک جهانی، هزار و ۲۳۸ دستگاه شتابنگاری جدید از نوع SSA2 از ایالات متحده آمریکا خریداری شد که در ۲۰ سال گذشته بدنه اصلی شبکه شتابنگاری کشور را تشکیل داده است. تاکنون ۱۱ هزار و ۲۵۰ رکورد را ثبت کرده‌ایم که بیشترین آنها با ۱۴۸ رکورد مربوط به ایستگاه کجور است.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰۷۴ دستگاه فعال داریم که ۱۰۱۹ دستگاه از نوع SSA2‌ است و متاسفانه با توجه به تحریم‌های سال‌های اخیر، امکان جایگزینی آنها را نداشته و سازنده این دستگاه‌ها نیز هیچگونه کمک و مشاوره‌ای را به منظور تعمیر و تجهیز این دستگاه‌ها ارائه نداده است.
رئیس شبکه شتابنگاری کشور در بخش دیگری از سخنرانی خود در سمینار علمی «آخرین یافته‌های شبکه شتابنگاری ایران و دستاوردهای جدید تحلیل خطر زمین‌لرزه»، با نمایش رکوردهای ثبت شده از زلزله بم به تشریح آنها پرداخت و خلاصه ای از مهمترین اقدامات صورت گرفته از سوی شبکه شتابنگاری کشور را ارائه کرد.
فرزانگان، ارائه خدمات و آمار مربوط به داده‌های ثبت شده به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری را یکی از مهمترین دستاوردهای این مجموعه برشمرد و اظهار امیدواری کرد که با تامین مالی مناسب امکان خرید دستگاه‌های شتابنگاری فراهم شود.

گفتنی است، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و مرکز تحقیقات مهندسی زلزله اقیانوس آرام (PEER) به منظور گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های علمی و مهندسی یادداشت تفاهم همکاری را به امضا رسانده‌اند.
تبادل داده‌های جنبش ثبت شده زمین ناشی از رویداد زمین‌لرزه‌ها در ایران از محورهای اصلی این تفاهم‌نامه مشترک همکاری است و بر اساس آن مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی شتابنگاشت‌های خام ثبت شده از شبکه شتابنگاری ایران را ارائه خواهد داد که این موارد پس از پردازش از سوی مرکز تحقیقات مهندسی زلزله اقیانوس آرام در اختیار مرکز قرار خواهد گرفت.
پروتکل مرکز PEER برای پردازش داده‌ها هم‌اکنون به عنوان استاندارد جهانی شناخته می‌شود که در این پروتکل، برای هر رکورد و هر مؤلفه به طور جداگانه پردازش سیگنال انجام می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ملاحظات ساخت و ساز در حریم گسل

سابقه رخداد شش زلزله بالای ۶ ریشتر در بخش غربی گسل شمال تهران/عدم تاثیر زلزله دماوند بر گسل شمال تهران

زلزله ای به بزرگی ۳٫۹ دماوند را لرزاند

تازه ترین پرده از ۱۴ سال وعده سازمان پژوهش ها: ساخت ماهواره «آیات» نیازمند دو میلیون دلار اعتبار است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها