پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

همکاری تحقیقاتی ایران و آمریکا در تبادل شتابنگاشت و پروژه‌های مشترک زلزله

نسخه قابل پرینت
کد خبر:13062
یکشنبه، ۵ دی، ۱۳۹۵ | 10:46

همکاری تحقیقاتی ایران و آمریکا در تبادل شتابنگاشت و پروژه‌های مشترک زلزله

وی با بیان این مطلب افزود: تجربه دردناك زمين‌لرزه‌هاي طبس در سال ۱۳۵۷، رودبار و منجيل در سال ۱۳۶۹، اردكول در سال ۱۳۷۶ و بم در سال ۸۲، نشاندهنده آسيب‌پذيري بسيار بالاي مناطق شهري و روستايي كشور در برابر اين پديده طبيعي است. زمين‌لرزه‌ها به غير از صدمات و هزينه‌هاي مالي و جاني، تبعات اجتماعي زيادي بر جاي مي‌گذارند كه آثار آن طي سال‌ها باقي مي‌ماند. وظيفه جامعه مهندسي كشور درس ‌گرفتن از اين حوادث و تدبير در جهت ارتقاي كيفيت ساخت‌وساز در جهت كاهش خسارات ناشي از زمين‌لرزه‌ها است  و در همین راستا، مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي طي اين سال‌ها با تدوين دستورالعمل‌ها و مقررات، گام‌هاي بزرگي را در زمينه كاهش خسارات ناشي از زمين‌لرزه‌ها در كشور برداشته است.
شکرچی زاده خاطرنشان کرد: شبكه شتابنگاري زلزله و مجموعه دستگاه‌ها و اطلاعات آن ارزشمندترين گنجينه علم مهندسي زلزله و زلزله‌شناسي در كشور مي‌باشد و فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي سازه و زلزله كه از اين اطلاعات استفاده كرده‌اند، گام‌هاي خوبي در زمينه مطالعات مرتبط و طراحي سازه‌هاي مقاوم در برابر زلزله برداشته‌اند. كشورهاي در حال‌ توسعه نيز به اهميت توسعه شبكه‌هاي شتابنگاري پي برده‌اند و حتي كشورهايي كه فاقد اين تجهيزات بوده‌اند نيز در حال گسترش اين شبكه‌ها هستند.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه يكي از اقدامات مركز در بهبود كيفيت ساخت و سازها را تدوين آيين‌نامه ۲۸۰۰ زلزله دانست كه نقش مهمي در كاهش خسارات مالي و جاني زمين‌لرزه‌ها در كشور دارد و با تلاش مجموعه‌اي از بهترين متخصصان و اساتيد دانشگاهي كشور تدوين شده كه در قالب كميته دائمي تجديد‌نظر اين آيين‌نامه فعاليت دارند و هم‌اكنون نيز ويرايش چهارم آن را در اختيار جامعه فني و مهندسي كشور قرار داده شده است.
وی يكي ديگر از راهكارهاي مهم و اساسي را براي رشد و ارتقاي دانش مهندسي زلزله و زلزله‌شناسي در كشور، همكاري مشترك با مراكز معتبر علمي و تحقيقاتي در دنيا عنوان و به تفاهم‌نامه مركز با مركز مهندسي زمين‌لرزه پاسيفيك در دانشگاه كاليفرنيا اشاره كرد كه به منظور تبادل داده‌هاي شتابنگاري و همكاري‌هاي مشترك منعقد شده است.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بيان اينكه اين سمينار براي ارائه مطالعات صورت‌گرفته بر روي داده‌هاي شبكه شتابنگاري ايران به عنوان يكي از مهمترين مجموعه‌هاي شتابنگاشتي دنيا كه داراي بيش از ۱۱ هزار شتابنگاشت مي‌باشد، برگزار مي‌شود افزود: مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي درصدد است تا اينگونه همكاري‌ها را با ساير مراكز تحقيقاتي معتبر دنيا نيز انجام دهد. علاوه بر اين در تلاش هستيم تا با بازسازي و توسعه شبكه شتابنگاري با دستگاه‌هاي جديد و مدرن علاوه بر ثبت زمين‌لرزه‌هاي رويداده در كشور، پايه‌گذار مطالعات ثبت جنبش نيرومند زمين در كشورهاي اطراف كه فاقد شبكه‌هاي شتابنگاري هستند نيز باشيم، زيرا زمين‌لرزه‌هاي روي داده در منطقه فلات بزرگ ايران به همراه بخش‌هايي از آسياي ميانه و قفقاز و كشورهاي پاكستان و افغانستان در قلب كمربند آلپ هيماليا توأم با خسارات جاني و مالي فراواني بوده است.
وی در پايان سخنراني خود اظهار اميدواري کرد كه همكاري مركز با مركز تحقیقات مهندسي زمين‌لرزه پاسيفيك در دانشگاه كاليفرنيا در برکلی آغازگر فعاليت‌هاي مشترك بين‌المللي در زمينه مطالعه زمين‌لرزه‌ها و ارائه راهكارهاي مؤثر كاهش خسارت زمين‌لرزه‌ها باشد و اين همكاري‌ها به ارتقای دانش مهندسي زلزله و زلزله‌شناسي در كشور كمك کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ملاحظات ساخت و ساز در حریم گسل

سابقه رخداد شش زلزله بالای ۶ ریشتر در بخش غربی گسل شمال تهران/عدم تاثیر زلزله دماوند بر گسل شمال تهران

زلزله ای به بزرگی ۳٫۹ دماوند را لرزاند

تازه ترین پرده از ۱۴ سال وعده سازمان پژوهش ها: ساخت ماهواره «آیات» نیازمند دو میلیون دلار اعتبار است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها