جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ملک‌زاده: ایران سونامی سرطان نداشته است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:13003
شنبه، ۴ دی، ۱۳۹۵ | 14:10

ملک‌زاده: ایران سونامی سرطان نداشته است

نرم‌افزار بانک جامع اطلاعاتی ثبت بیماری سرطان پستان در شیراز با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت رونمایی شد.
به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر رضا ملک‌زاده در مراسم رونمایی از این بانک نرم افزاری، سرطان پستان را شایع‌ترین نوع سرطان در ایران معرفی کرد و با بیان این که این بیماری، از انواع قابل درمان سرطان است، نسبت به سن شروع سرطان سینه در ایران که ۱۸ سال زودتر از سن شیوع این بیماری در کشورهای غرب است هشدار داد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: درصد کمی از مبتلایان به سرطان پستان را مردان تشکیل می دهند و ۹۹درصد مبتلایان به این بیماری، بانوان هستند.

وی با اشاره به فعالیت مراکز تحقیقات سرطان سینه در دانشگاه های بزرگ کشور افزود: سرطان پستان قابل درمان و قابل پیشگیری است و اساس کار هم تشخیص سریع این بیماری است.

دکتر ملک زاده، سبک زندگی را در بروز این بیماری موثر دانست و گفت: وزن بالا یک تهدید جدی برای بانوان است و برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه، باید فرایند چاقی را مهار و پایش کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه به ژنتیک و سابقه خانوادگی به عنوان مولفه های دیگر در افزایش خطر سرطان پستان اشاره کرد و ادامه داد: نقش ازدواج های فامیلی را نیز در ابتلا به این نوع سرطان نباید نادیده گرفت، این بیماری البته در سنین جوانی بیشتر دیده می شود و این قابل بررسی است.

دکتر ملک‌زاده با بیان این که شیوع سرطان در ایران بیشتر از سایر کشورها نیست، گفت: بنابراین نمی‌توان از سونامی سرطان در ایران سخن گفت؛ افزایش متوسط سن و پیرتر شدن جمعیت در کشورمان نیز می‌تواند عاملی باشد که شمار افراد مبتلا به سرطان را بیشتر نشان دهد، بنابراین خیلی‌ها احساس می کنند که شمار افراد مبتلا افزایش یافته است.

وی یادآور شد: باید به خاطر داشته باشیم که نیمی از سرطان ها قابل درمان هستند و این اقدام نیز برای کمک به این افراد، بسیار سودمند است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها