- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

دو تیم دانشجویی ایران به مسابقات بین‌المللی برنامه نویسی ACM راه یافتند

هجدهمین دوره مسابقات برنامه نویسی ACM با برتری قاطع تیم های دانشگاه صنعتی شریف پایان یافت.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، هجدهمین دوره مسابقه برنامه نویسی ای سی ام منطقه غرب آسیا روز گذشته به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

در هجدهمین دوره مسابقات ای سی ام، ۸۲ تیم سه نفره از ۴۷ دانشگاه کشور به رقابت پرداختند که در نهایت چهار تیم CrockPot و Mabva و KMJ Fans و mruxim از دانشگاه صنعتی شریف، رتبه های اول تا چهارم را به خود اختصاص دادند.
همچنین تیم NesheTeam از دانشگاه تهران مقام پنجم این دوره از مسابقات را به دست آورد.

مسابقه‌ برنامه‌نویسی دانشجویی ای‌سی‌ام در سال ۱۹۷۷ توسط انجمن بین‌المللی ماشین‌های محاسباتی (ACM) که معتبرترین انجمن علوم کامپیوتر در سطح جهان است با هدف ارتقای توانایی برنامه‌نویسی گروهی در بین دانش‌جویان پایه گذاری شده است. این مسابقه هر ساله به‌صورت منطقه‌‌ای در نقاط مختلف جهان برگزار می‌شود و برندگان مسابقات منطقه‌ای به مرحله‌ی نهایی راه می‌یابند.

در سال ۲۰۱۵ حدود ۴۸۰ مسابقه‌ی منطقه‌ای در سطح جهان برگزار شد که طی آن‌ها بیش از ۴۰ هزار دانش‌جو از ۲۷۰۰ دانشگاه ۱۰۲ کشور مختلف جهان در مدت چهار ماه به رقابت پرداختند و در نهایت ۱۲۸ تیم برتر به مسابقه‌ جهانی راه یافتند.

مسابقه‌ برنامه‌نویسی ای‌سی‌ام در منطقه‌ غرب آسیا از سال ۱۳۷۸ به همت دانشگاه صنعتی شریف برگزار شده است‌. این مسابقه که یکی از مسابقات منطقه‌ای ای‌سی‌ام در سطح جهان است، هر ساله با حضور حدود ۸۰ تیم سه‌نفره از دانشگاه‌های مختلف کشور و منطقه برگزار می‌شود. یک تا دو تیم برتر این مسابقه به مسابقات جهانی برنامه‌نویسی ای‌سی‌ام راه می‌یابند.

از سال ۱۳۷۸ که تهران میزبان مسابقات منطقه‌ای غرب آسیا بوده است، دانشگاه صنعتی شریف رسما به عنوان سایت غرب آسیا میزبان تیم‌های مختلف از داخل و خارج کشور بوده است و یک بار نیز در سال ۱۳۹۰ دانشگاه تهران این میزبانی را به عهده داشته است. امسال نیز مطابق روال سال‌های گذشته، دانشگاه صنعتی شریف میزبان این رقابت‌ها بود.
براساس نتایج کسب شده در مسابقه دیروز، تیم CrockPot از دانشگاه صنعتی شریف برای دومین بار به مسابقه‌ جهانی برنامه نویسی ACM که اردیبهشت ماه سال ۹۶ در کشور آمریکا برگزار خواهد شد، راه پیدا کرد و طبق مقررات مسابقات جهانی ACM که از هر دانشگاه تنها یک تیم به مرحله نهایی راه می یابد، علاوه بر تیم اول از دانشگاه صنعتی شریف، تیم NesheTeam دانشگاه تهران هم جواز صعود به مرحله نهایی مسابقات را کسب کرد.

تیم Dog Nine از دانشگاه شهید بهشتی که در این مسابقه به رتبه‌ هفتم دست پیدا کرد، قبلا از سایت لاهور پاکستان سهمیه‌ حضور در مسابقه‌ جهانی را دریافت کرده بود.

گفتنی است در بخش مسابقه‌ چالشی نیز، تیم Tizi Remembers از دانشگاه صنعتی اصفهان اول شد و تیم های Wy Do We Fall?‎ از دانشگاه صنعتی سجاد و Violetes از دانشگاه خوارزمی به ترتیب به مقام های دوم و سوم این بخش از مسابقه را به خود اختصاص دادند.

انتهای پیام