جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ایران به جمع اعضای مرکز «داده‌های پراش پرتو ایکس» پیوست

نسخه قابل پرینت
کد خبر:12904
چهارشنبه، ۱ دی، ۱۳۹۵ | 15:46

ایران به جمع اعضای مرکز «داده‌های پراش پرتو ایکس» پیوست

ایران رسماً به جمع ۴۸ کشور عضو مرکز بین‌المللی داده‌های پراش پرتو ایکس (International Centre for Diffraction Data) پیوست.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، این مرکز که ابتدا در سال ۱۹۴۱ به صورت کمیته مشترک آنالیزهای شیمیایی به روش پراش پرتو ایکس تأسیس شد از سال ۱۹۶۱ به کمیته مشترک استانداردهای پراش پرتو ایکس (JCPDS) تغییر نام داد و از سال ۱۹۷۸ نیز با نام فعلی خود یعنی مرکز بین‌المللی داده‌های پراش پرتو ایکس (ICDD) در جهان شناخته می‌شود.

هدف این مرکز که سازمانی غیرانتفاعی و غیردولتی است، جمع‌آوری، ویرایش، انتشار و توزیع داده‌های پراش پرتو ایکس مواد بلورین به صورت فایل‌های پراش پرتو ایکس(PDF) است که تفسیر نمودارهای پراش پرتو ایکس (XRD) در سراسر جهان توسط آنها انجام می‌شود.

این مرکز ۳۱۰ عضو فعال، ۱۵ عضو وابسته و ۱۷ عضو دانشجویی دارد که از ۲۸ مهرماه سال ۱۳۹۵ با پذیرش درخواست عضویت دکتر گلناز جوزانی کهن، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، برای اولین بار، ایران نیز به عنوان چهل و هشتمین کشور به عضویت این مرکز بین‌المللی درآمد.

 دکتر گلناز جوزانی کهن به عنوان اولین ایرانی عضو این مرکز، از سال ۲۰۰۹ به صورت عضو دانشجویی در این مرکز فعالیت داشت و با این مصوبه، عضویت وی و دانشگاه تهران به صورت عضو فعال تغییر یافته است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها