- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

رییس قوه قضاییه: تحول در علوم انسانی دشوار است و اجرای آن دشوارتر

 سومین همایش علمی «بررسی نقش حوزه و دانشگاه با موضوع تحول در علوم انسانی، موفقیت‌ها و ناکامی‌ها» امروز، با حضور آیت‌الله آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، آیت‌الله آملی لاریجانی در این همایش با تاکید بر اینکه نوع تعامل بین حوزه و دانشگاه به عنوان تحول در علوم انسانی بسیار مهم است، اظهار امیدواری کرد که تعامل قوه قضاییه با دانشگاه بیشتر باشد.

رییس قوه قضاییه گفت: «از ابتدا در قوه قضاییه پژوهشگاهی راه‌اندازی کردیم که اکثر استادان دانشگاه در آن فعالیت می‌کنند و این پژوهشگاه بستر مناسبی برای فعالیت است. در این پژوهشگاه استادان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها حضور دارند و در معاونت‌هایی مانند معاونت پیشگیری از وقوع جرم و معاونت فرهنگی، کم و بیش این تعامل وجود دارد. امیدواریم در ایامی که پیش‌رو داریم این تعامل را بتوانیم بیشتر فراهم کنیم».

وی افزود: «یکی از کارهایی که در این پژوهشگاه انجام می‌دهند، نقد آراء است و راه‌های جدیدی برای تعامل با دانشگاه در حال بازگشایی است که امیدواریم گسترش یابد».

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: «برخی تحول در علوم اجتماعی و انسانی را موضوعی سیاسی جلوه می‌دهند و آن را نفی می‌کنند. این آقایان می‌ترسند که این علوم حاکم شود و جلوی علوم دینی و ولایت فقیه را بگیرد و آمدند آن را نفی کردند، برخی دیگر به محض شنیدن صحبت‌های من در خصوص علوم انسانی، گفتند من علوم انسانی را نفی کرده‌ام که هر دو دیدگاه اشتباه است».

آیت الله لاریجانی ادامه داد: «موضوع تحول در علوم انسانی دشوار است و اجرای آن دشوارتر؛ هم یافتن مجاری تحول و هم در مقام عمل تحول در علوم انسانی کار آسانی نیست و وحدت حوزه و دانشگاه را می‌طلبد».

رییس قوه قضاییه گفت: «باید ببینیم در حوزه‌های علمیه چه چیزی را می‌توانیم به علم وارد کنیم. اگر ما تحول را بپذیریم، استادان علوم باید تشخیص دهند که چه پیش فرض‌هایی لازم است؛ از طرف دیگر استادان حوزه نقش دین را بررسی کنند. شتاب‌زدگی ما را به اشتباه می‌اندازد و بنابراین باید از تحول شتاب‌زده پیشگیری کنیم»

انتهای پیام