سه شنبه، ۴ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Tuesday, 23 April , 2024

معاون تحقیقات وزیر بهداشت: سن سکته قلبی در ایران ۱۰ سال پایین‌تر از کشورهای اروپایی است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:12877
چهارشنبه، ۱ دی، ۱۳۹۵ | 14:07

معاون تحقیقات وزیر بهداشت: سن سکته قلبی در ایران ۱۰ سال پایین‌تر از کشورهای اروپایی است

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: ۳۵۰ دانشمند جوان در کشور داریم که با حمایت‌های بیشتر می‌توانند جزو دانشمندان یک درصد برتر جهان قرار گیرند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر رضا ملک‌زاده در هفدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان که در تالار همایش‌های امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد افزود: جشنواره ابوریحان زمینه معرفی و حمایت از مقالات علمی پر استناد را فراهم می‌کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه ظرفیت پژوهشی خوبی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شکل گرفته است، افزود: فرآیند سلامت در کشور باید بهبود یابد و افزایش شاخص های سلامت ، طول عمر و امید به زندگی مرهون همین پژوهش هاست و این نتیجه در حالی به دست آمده که کشور ما جنگ تحمیلی و سال ها تحریم را پشت سر گذاشته است.

دکتر ملک‌زاده گفت: کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر از جمله مواردی است که باید در طرح های تحقیقاتی و کاربردی مورد توجه باشد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: در حال حاضر ۴۰ تا ۵۰ درصد سرطان ها در کشور قابل پیشگیری است و آنچه اهمیت دارد توجه نیروهای جوان و علمی به کاربردی کردن دانش برای کاهش سرطان و مرگ و میر ناشی از آن است.

وی افزود: سهم سکته های قلبی و مغزی از مرگ و میر در کشور ۵۱ درصد است که قابل پیشگیری و کنترل است و هیچ چیز به اندازه بالا بردن سطح دانش جامعه نمی تواند این هدف را محقق کند.

وی گفت: سکته قلبی در ایران ۱۰ سال زودتر از اغلب کشورهای اروپایی رخ می دهد که با اقداماتی می توان این عارضه را در کشور کاهش داد.

ملک زاده به افزایش امید به زندگی در کشور اشاره کرد و گفت: امید به زندگی در ایران ۳۲ سال افزایش یافته است.

به گفته وی، علیرغم تحریم ها و سایر مشکلات که در سالهای پس از انقلاب اسلامی با آنها مواجه بودیم، امیدبه زندگی در کشور افزایش یافته که دستاوردی بزرگ برای نظام اسلامی است.
ملک زاده کاهش نرخ مرگ و میر کودکان و مادران باردار و مرگ زودرس را از دیگر افتخارات نظام بهداشت دانست و گفت: مرگ زودرس از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۹۲ از ۳۰۰ هزار مورد به ۱۴۵ هزار مورد رسیده است.

معاون وزیر بهداشت به کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های عفونی از ۹۳ هزار به ۲۱ هزار نفر در این مدت اشاره کرد و گفت: فوتی ها براثر بیماری های مزمن غیرواگیر از ۱۲۸ هزار به ۹۸ هزار نفر رسیده که این کاهش قابل ملاحظه نیست و باید اقدامات جدی تری در این زمینه انجام گیرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت همچنین در مراسمی که به منظور معرفی و تقدیر از پژوهشگران و مراکز تحقیقاتی برتر دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد به تولید علم دانشگاه‌های علوم پزشکی و رتبه آنها در دانشگاه‌های برتر جهان اشاره کرد و با بیان اینکه ۱۲ دانشگاه علوم پزشکی ایران در فهرست دانشگاه های برتر پزشکی دنیا قرار دارند، افزود: دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز جزو این ۱۲ دانشگاه است.

دکتر ملک زاده افزود: دانشگاه علوم پزشکی ایران در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور دارای رتبه هفتم است و با توجه به توانایی هایی که دارد باید در راستای ارتقای این رتبه تلاش کند.

وی اظهار کرد: طی شش سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی ایران ۴ هزار و ۱۰۱ تولید مقاله داشته است که ۱۰ درصد از این تعداد در نشریات برتر بین المللی منتشر شده است و تنها ۱٫۸ درصد ارجاع داشته اند که انتظار داریم این میزان نیز افزایش یابد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ادامه داد: ۵۰ درصد مقالاتی که در نشریات بین المللی منتشر می‌شوند مربوط به پزشکی بالینی و داروسازی هستند و یکی از دلایلی که میزان مقالات منتشر شده دانشگاه علوم پزشکی ایران در نشریات برتر کم است، نبود دانشکده داروسازی در این دانشگاه است.

وی همچنین به کمبود همکاری های بین المللی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: باید همکاری های بین المللی علمی این دانشگاه افزایش یابد که یکی از راه های افزایش این همکاری ها، برقراری ارتباط علمی با اساتید ایرانی مقیم خارج از کشور است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بیست و هشتمین جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی، سوم بهمن برگزار می شود

اساسنامه شورای عالی تحقیقات سلامت تصویب شد

ملک زاده اعلام کرد: ۱۰ سرطان نخست ایرانیان بر اساس تازه ترین آمار «ثبت سرطان» کشور

اتفاق تلخ قشم و دو پرسش از وزیر بهداشت!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها