جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌‌های دهان، فک و صورت: زخم دهان را برای شناسایی زودهنگام سرطان جدی بگیرید

نسخه قابل پرینت
کد خبر:12863
چهارشنبه، ۱ دی، ۱۳۹۵ | 13:47

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌‌های دهان، فک و صورت: زخم دهان را برای شناسایی زودهنگام سرطان جدی بگیرید

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌‌های دهان، فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تشخیص زودرس و درمراحل اولیه سرطان دهان، شانس درمان را افزایش می‌دهد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر راه‌پیما خاطرنشان کرد: دهان و صورت از جمله اعضای بدن هستند که علاوه بر در معرض دید بودن، بسیار حساس و در برابر تغییرات، بازگشت پذیری بسیار کمی دارند، از این جهت امید به زندگی بیمار دارای سرطان دهان در صورت درمان دیر هنگام به دلیل تخریب پذیر بودن عضو کم می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: از سوی دیگر تشخیص زودهنگام این نوع سرطان ها می تواند علاوه بر صرفه جویی در هزینه های درمانی، روند درمان را نیز کوتاه‌تر کند.

دکتر راه پیما سرطان دهان را ششمین سرطان شایع در جهان عنوان کرد و گفت: متاسفانه با وجود این که نشانه های سرطان دهان قابل مشاهده است، اما به دلیل ناشناخته بودن و بی‌توجهی به آن با تشخیص دیرهنگام ،از کشنده‌ترین نوع سرطان‌ها به شمار می رود.

وی شناسایی سرطان دهان را امری راحت و امکانپذیر برای بیماران دانست و اظهار داشت: سرطان دهان مانند دیگر سرطان ها در داخل عضو بدن ایجاد نمی شود؛ بلکه با یک مشاهده دقیق و توسط پزشک به راحتی شناسایی شده و می توان مرحله درمان را دنبال کرد.

رییس مرکز تحقیقات بیماری های دهان، فک و صورت ادامه داد: بیشترین علامت سرطان دهان در یک فرد بیمار مشاهده زخمی در داخل دهان است که ترمیم نمی یابد، و از طرفی عامل ترومایی موضعی و یا عامل ایجاد زخم (گزش، وجود دندان تیز و…) نیز در محیط اطراف زخم وجود ندارد.

دکتر راه پیما خون‌ریزی‌های مکرر از ناحیه زخم و توده‌ها را نیز از دیگر علامت‌های سرطان دهان عنوان و اظهار کرد: باید به همکاران پزشک، دندان پزشک و حتی معلمان بهداشت آموزش های لازم را ارائه داد تا در صورت مشاهده چنین زخم هایی در دهان بیماران ، این افراد را به متخصصین مربوطه ارجاع دهند تا در مراحل اولیه درمان این بیماران با موفقیت انجام شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

دستیابی محققان ایرانی به تکنیک تشخیص بیماری شبه‌سل

در پژوهشکده بوعلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد محقق شد: تولید سه کپسول گیاهی موثر بر سیستم گوارش و کبد

کاهش عوارض شیمیایی داروهای ضد سرطان با دستاورد پژوهشگران کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها