- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

رییس دانشگاه تهران: امروزه دانشگاه‌ها از روی سایت‌ها و مهارتشان در فناوری اطلاعات شناخته می‌شوند

رییس دانشگاه تهران با رونمایی از تازه‌ترین دستاوردهای فناوری اطلاعات این دانشگاه، بر اهمیت فناوری اطلاعات در شناساندن دانشگاه‌ها تاکید کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران  دکتر محمود نیلی احمدآبادی، ‌رییس دانشگاه تهران در این مراسم گفت: سازمان‌ها و نهادها در دنیا به دو بخش تقسیم می‌شوند: آنهایی که دنباله‌رو هستند و در مسیر مطمئن حرکت می‌کنند و در نتیجه آنچه به دست می‌آورند محدود است، اما دسته دوم پیشرو و خطرپذیر هستند و دیگران را به دنبال خود جذب می‌کنند و به عنوان یک برند ملی و فراملی شناخته می‌شوند.

وی در ادامه افزود: دانشگاه تهران هم به طور طبیعی به عنوان یک برند و پیشرو شناخته می‌شود و به دلیل ظرفیت‌ها، ‌ قدمت و سوابق علمی یک برند ملی است و اسم دانشگاه تهران نماد آموزش عالی کشور و مرجعی برای دیگران است.

دکتر نیلی احمدآبادی تاکید کرد: «اگر ما بخواهیم در جهان پیشرو باشیم، باید همه ارکان دانشگاه از جمله آموزش، ‌پژوهش و سیستم‌هایی که خدمات می‌دهند و زیرساخت‌های دانشگاه را معین می‌کنند، ایده‌آل و پیشرو باشند و کسانی که پیش‌بینی دقیق دارند، قطعاً جزو پیشروها خواهند بود».

وی در ادامه افزود: کسانی که در دنیا زودتر وارد مقوله IT ، بایو و نانو شده‌اند، به طور طبیعی پیشرو و تأثیر‌گذار هستند و همین سازمان‌های پیشرو هستند که بسیاری از جهت‌گیری‌های علمی روز دنیا را مشخص می‌کنند و IT به‌عنوان موضوعی تعیین‌کننده مطرح می‌شود. امروزه دانشگاه‌ها از روی سایت‌ها و میزان تخصص و تبحرشان درIT شناخته می‌شوند، چرا که بدون ورود به مقوله IT نمی‌توانیم آموزش و پژوهش خوبی داشته باشیم.

رییس دانشگاه تهران گفت: این مراسم، یک پیام مهم به همراه دارد و اینکه IT برای دانشگاه بسیار مهم است؛ لذا باید متناسب با آن سرمایه‌گذاری داشته باشیم و دانشگاه و مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی در این راه باید اقدام کنند.

در این مراسم، دکتر محمودرضا هاشمی، رییس مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی دانشگاه نیز گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های انجام شده در این حوزه ارایه کرد و دسترسی به اینترنت پرسرعت در دانشگاه، سامانه مدیریت شناسه یکتای دانشگاه تهران، رایانامه، ‌سامانه پشتیبانی خدمات فناوری اطلاعات، ‌سامانه تغذیه، ‌سامانه خوابگاه‌ها، ‌سامانه کتابخانه، ارتقای امنیت سامانه‌ها و زیرساخت‌ها، ارتقای ساماندهی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، ارتقای شبکه دانشکده‌ها و پردیس‌ها را از جمله کارهای صورت‌گرفته در مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی برشمرد.

دکتر محمد جعفر صدیق دامغانی، معاون برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات دانشگاه نیز، در این مراسم، ضمن ارایه توضیحاتی در خصوص حوزه IT گفت: «امروزه IT جایگاه مهم و تأثیر‌گذاری را در دنیا پیدا کرده و جنس مشاغل را تغییر داده است. ما به حضور IT در دانشگاه تهران و توسعه آن به طور جدی اهمیت می‌دهیم و ریاست دانشگاه هم اصرار دارند، با توجه به محدودیت شدید بودجه، تنها حوزه‌ای که نباید در پیشبرد و توسعه آن وقفه حاصل شود، IT است و ما قطعاْ در برنامه سوم دانشگاه این هدف را دنبال خواهیم کرد».

در این مراسم از سامانه ارزیابی رضایتمندی از عملکرد کارکنان، بانک نرم‌افزار دانشگاه تهران، سامانه پیام‌رسان و چندین سامانه دیگر دانشگاه که در سال ۱۳۹۵ راه‌اندازی شده رونمایی و از افراد فعال در حوزه فناوری اطلاعات دانشگاه تقدیر به‌عمل آمد.

 انتهای پیام