جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

نجات میلیون‌ها قربانی سکته مغزی مزمن با دستاورد چشمگیر دانشمندان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:1281
چهارشنبه، ۱۹ خرداد، ۱۳۹۵ | 08:28

نجات میلیون‌ها قربانی سکته مغزی مزمن با دستاورد چشمگیر دانشمندان

دانشمندان دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا در دستاوردی چشمگیر موفق به بهبود عوارض سکته مغزی با استفاد از سلول‌های بنیادی شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران به نقل از ساینس‌دیلی، بیماران توانستند طی یک فرآیند درمانی که تنها به بیهوشی مصنوعی و یک شب بستری شدن در بیمارستان نیاز دارد، مجددا توانایی راه رفتن، صحبت کردن و انجام کارهای روزانه را بدست آورند.

این درمان سلول بنیادی حتی با گذشت سه سال از سکته بیمار نیز موثر نشان داد، به این معنی که میلیون‌ها نفر می‌توانند از این دستاورد بهره ببرند.

تا کنون ۱۸ بیمار طی کارآزمایی اولیه تحت درمان قرار گرفتند که نتایج چشمگیری به دست آمده است.

با وجود زمان طولانی بین سکته و درمان، همه ۱۸ داوطلب طی ۱۲ ماهی که پس از درمان مورد پیگیری قرار گرفته بودند، بطور فزاینده‌ای بهبود یافتند.

یک بیمار که بر اثر سکته بر روی ویلچر می‌نشست و نمی‌توانست از پاهای خود استفاده کند، پس از درمان توانست بدود.

این درمان به نظر بسیار تاثیرگذار است زیرا به بازسازی سریع مدارهای مغزی آسیب‌دیده بر اثر سکته می‌پردازد.

دستاورد جدید درمانی دانشمندان، بر روی ۱۱ زن و هفت مرد در سنین ۳۳ تا ۷۵ سال آزمایش شد. به هر بیمار مبتلا به سکته مغزی بین شش ماه تا سه سال، سلول بنیادی تزریق شد. قبلا این درمان بر روی قربانیان سکته‌ در کارآزمایی‌های کوچک به کار گرفته شده بود، اما بیماران تنها چند روز پس از سکته این سلول‌های بنیادی را دریافت کرده بودند.

در این کارآزمایی، بیماران در وضعیت هشیار باقی مانده و تنها بی حسی موضعی دریافت ‌کردند. سپس یک سوراخ کوچک درون جمجمه آن‌ها ایجاد و سلول‌های بنیادی درون منطقه آسیب‌دیده مغزشان تزریق شد. آن‌ها روز بعد از بیمارستان مرخص شدند.

این سلول‌های بنیادی موسوم به SB623 از مغز استخوان اهدایی استخراج شده و سپس برای متناسب سازی آن‌ها به منظور تزریق در مغز اصلاح شدند.

محققان اکنون در تلاش برای تکرار این نتایج در مقیاس بزرگتر هستند و در صورت موفقیت، این روش می‌تواند زندگی بیماران سکته‌ای را متحول سازد.

یافته‌های این محققان در مجله Stroke منتشر شده است.

مطالب مرتبط

مطالعه بزرگ محققان ایرانی و بین المللی در «لنست» نشان داد: پیشگیری اولیه ۵۰ درصدی از مرگهای قلبی عروقی با مصرف قرص «پلی پیل با آسپرین»

سن سکته مغزی در ایران ۱۰ سال کاهش یافته است

«چربی خون بالا» در جهان تغییر مسیر داد!/میزان «چربی خون» ایرانی ها اعلام شد

یافته جدید پژوهشگران ایرانی در ترمیم ضایعات نخاعی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها