جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

چه فرصت اقتصادی از ۵ میلیارد تن نمک دریاچه ارومیه ایجاد کردیم؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:12644
سه شنبه، ۳۰ آذر، ۱۳۹۵ | 09:22

چه فرصت اقتصادی از ۵ میلیارد تن نمک دریاچه ارومیه ایجاد کردیم؟

رئیس مرکز زمین‌شناسی شمال باختر کشور نمک دریاچه ارومیه را فرصتی برای شکوفایی اقتصاد آذربایجان‌غربی دانست.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، عبدالحمید سرتیپی افزود: براساس بررسی‌ها هم‌ اکنون ۴ تا ۵ میلیارد تن نمک در دریاچه ارومیه وجود دارد که می‌توان در این زمینه فعالیت‌های اقتصادی بسیاری با مهار مسائل زیست‌محیطی انجام داد.

عبدالحمید سرتیپی با اشاره به املاح تبخیری و اقتصادی دریاچه ارومیه افزود: هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان در این زمینه درآمدزایی داشته و بنابراین نباید اشخاص مختلف نمک دریاچه را به صورت خام برداشت کرده و به فروش برسانند.

وی خاطرنشان کرد: براساس مطالعات و اطلاعات سازمان‌ زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، اگر در این زمینه چند شرکت‌های هلدینگ وارد کار شوند و علاوه بر آن، سازمان محیط‌زیست نیز در این زمینه همکاری کند به یقین سبب شکوفایی اقتصاد استان و احیای دریاچه ارومیه می‌شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به اینکه دولت همواره نمی‌تواند از منابع ملی برای احیای دریاچه ارومیه استفاده کند، پس می‌توان از اقتصاد دریاچه برای احیای آن استفاده کرده و به یقین این کار نیز امکان‌پذیر است.

سرتیپی در ادامه با تاکید بر ظرفیت عظیم آهن در سطح استان بیان کرد: هم اکنون ذخایرکشف شده سنگ آهن استان به ۱۶ میلیون تن رسیده است که اگر بتوان مطالعات ژئوفیزیک هوایی را در رابطه با آن انجام داد به یقین می‌تواند ظرفیت های قابل توجهی از ذخایر سنگ آهن شناسایی شود و شاهد گسترش صنایع فولاد در آذربایجان‌غربی باشیم.

وی با ابراز تاسف از این‌که روی منابع فلزی استان مطالعات ناچیزی انجام شده، گفت: این خود یکی از بزرگترین مشکلات آذربایجان‌غربی است و در این‌باره حدود ۴۴۰ معدن استان در حال بهره‌برداری بوده که ۸۷ درصد آن مصالح سنگی است.

رئیس مرکز زمین‌شناسی آذربایجان‌غربی با اشاره به این‌که تاکنون تنها هفت درصد ذخایر فلزی استان مطالعه و شناسایی شده، تصریح کرد: سیاست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هدایت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به سمت صنایع فلزی است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی افزود: بی‌شک اگر اکتشافات سیستماتیکی مناسبی در این رابطه انجام یابد بی‌شک پوسته آذربایجان‌غربی از جمله استان‌هایی است که می‌تواند حرف‌های بسیاری برای توسعه صنایع مختلف داشته باشد.

نقشه زمین‌شناسی مهندسی شهرستان ارومیه و مهاباد تهیه می‌شود

سرتیپی تهیه اطلاعات پایه‌ای بنیادی زمین‌شناسی را مبنای توسعه هر منطقه و کشور عنوان کرد و گفت: هم اکنون دو نقشه زمین‌شناسی مهندسی شهرستان ارومیه و مهاباد در دست تهیه است و در این‌باره مراحل کارهای صحرایی آن آغاز شده و ادامه می‌یابد.

وی با اشاره به این‌که آذربایجان‌غربی در تهیه نقشه‌های یکصدهزار پوشش کاملی داشته اما در تهیه نقشه‌های یک‌بیست و پنج هزار نیازمند تلاش‌های بسیاری است، تصریح کرد: تاکنون ۱۵ ورقه بیست‌پنج هزار اطلاعاتی زمین‌شناسی پایه در استان تهیه شده که ۱۰ ورقه از آنها نقشه‌های زمین‌شناسی اقتصادی و ژئوشیمیایی هستند.

رئیس مرکز زمین‌شناسی  آذربایجان‌غربی  با ابراز خرسندی از این‌که این استان از قابلیت‌ها و منابع طبیعی متنوعی از نظر زمین‌شناسی برخوردار است، گفت: در این‌باره تقریبا هیچ فرایند زمین‌شناختی در کشور نمی‌توان بررسی کرد که در پوسته  آذربایجان‌غربی رخ نداده باشد و حتی در پوسته استان یک تعداد واحدها و سازنده‌های زمینی شناختی به اسم استان آذربایجان‌غربی در کشور معرفی و در گزارش‌ها و نقشه‌ها چاپ شده است.

آذربایجان‌غربی جزو ۳ استان برتر ایران از نظر جاذبه‌های طبیعی و زمین‌شناسی

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی با اشاره به این‌که ایران از نظر جاذبه‌های طبیعی و زمین‌شناسی جزو پنج کشور دنیا معرفی شده، افزود: در این زمینه آذربایجان‌غربی در بین ۳۱ استان کشور جزو سه استان برتر است.

سرتیپی با بیان اینکه هم اکنون بحث ژئوتوریسم در دنیا معروفیت یافته و از لحاظ توسعه اقتصادی کشورها پیشرو بوده، تصریح کرد: بی‌شک ظرفیت‌های بالقوه‌ای در این مبحث در استان وجود داشته و توسعه آن و معرفی ژئوسایت‌ها و پدیده‌های طبیعی بسیار حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه این استان از لحاظ غارشناسی استعداد بی‌نظیری دارد، خاطرنشان کرد: این منطقه مستعد تشکیل غارهای دیگری است و اگر جاذبه‌های ژئو‌توریسمی و ژئوسایت‌ها مطالعه شود، یکی از بی‌نظیرترین مجموعه‌های زمین‌شناختی را می‌توان معرفی کرد.

رئیس مرکز زمین‌شناسی  آذربایجان‌غربی گفت: متاسفانه یکی از بخش‌هایی که بسیار مغفول مانده بحث ژئوتوریستم بوده که می‌توان در منطقه پیرانشهر به سمت سردشت و شهرستان تکاب ده‌ها ژئوسایت بی‌نظیر  زمین‌شناختی را معرفی کرد.

سرتیپی گفت: خوشبختانه استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این زمینه توجه خاصی داشته و هم اینک با  سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و اداره کل میراث فرهنگی صحبت‌های اولیه انجام شده و به‌زودی پروپوزال مربوطه نوشته و کار آن آغاز می‌شود.

به گفته معاون امور معادن وصنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی، در ده سال گذشته بودجه‌ای که برای اکتشافات معدنی در کل کشور در بخش دولتی و خصوصی هزینه شده یک میلیارد دلار بوده در حالی که این رقم نسبت به سایر کشورهای دنیا بسیار ناچیز بوده است.

سرتیپی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها تاکید کرده‌اند برای جایگزین اقتصاد نفتی باید به توسعه معدنی توجه داشته و در این‌باره فعالیت‌هایی انجام شده اما کافی نیست بنابراین باید اکتشافات معدنی در استان با جدیت دنبال شود.

وی با تاکید بر این‌که باید در معادن طلا سرمایه‌گذاری مطمئنی انجام داد، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون می‌توان به جرات گفت که محور آذربایجان غربی– کردستان بزرگترین ذخایر طلای ایران را داشته که در صورت سرمایه‌گذاری مناسب در این زمینه می‌توان اقتصاد استان را متحول کرد.

 معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی افزود: اگر بورس طلا در استان راه‌اندازی شود و صاحبان سرمایه و اتحادیه‌ها در آن سرمایه‌گذاری کنند و علاوه بر آن اگر با برنامه‌ریزی‌های دقیق مرکز مبادلات طلای در استان آذربایجان‌غربی ایجاد شود، در اقتصاد استان تاثیر شگرفی خواهد داشت.

سرتیپی گفت: توجه به ذخایر طلای استان می‌تواند ۵۰۰ میلیارد تومان گردش مالی در آذربایجان غربی ایجاد کند که این مهم با برنامه‌ریزی تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان در سال قابل افزایش است.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

راه ­اندازی آزمایشگاه مرجع تعیین عیار مصنوعات طلا در سازمان استاندارد/ غیراستاندارد بودن عیار طلای آزمایشگاههای همکار استاندارد

همکاری دانشمندان ایران و آمریکا برای نجات دریاچه ارومیه

معرفی گیاهان علوفه ای جایگزین و روش های بهینه تولید به کشاورزان حاشیه دریاچه ارومیه

شیرینی کام کشاورزان با «نمک سبز»/ دانش فنی کشت سالیکورنیا به بخش خصوصی منتقل شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها