جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

مبدع موثرترین روش نجات از خفگی در ۹۶ سالگی تسلیم مرگ شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:12604
یکشنبه، ۲۸ آذر، ۱۳۹۵ | 20:59

مبدع موثرترین روش نجات از خفگی در ۹۶ سالگی تسلیم مرگ شد

دکتر هنری جی هِیملیچ، پزشک آمریکایی که با ابداع روش فشارش شکمی (مانور هیملیچ)، ده ها و شاید صدها هزار نفر را از مرگ ناشی از بلعیدن اجسام خارجی نجات داده، دیروز در ۹۶ سالگی تسلیم مرگ شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، فشار بر دیافراگم شکم یا مانور هیملیچ (Heimlich maneuver) روشی اورژانسی است که در کلاس‌های کمک‌های اولیه برای نجات جان کودکان و بزرگسالان از خفگی ناشی از بلعیدن به آموزش داده می‌شود.

رونالد ریگان، رئیس جمهور اسبق آمریکا، شر – خواننده سرشناس آمریکایی – و الیزابت تایلور – بازیگر هالیوود – از جمله افراد مشهوری هستند که با این روش از مرگ نجات پیدا کرده اند.

هیملیچ در سال ۱۹۷۴ این روش را که تاکنون جان ده ها هزار نفر را در سراسر دنیا نجات داده ابداع کرد اما خود وی تنها چند ماه قبل بود که از این روش عملا برای نجات  یک نفر استفاده کرد.

هیملیچ که سالهای آخر عمرش را در یک خانه سالمندان به سر می برد خردادماه امسال زمانی که متوجه احساس خفگی زنی۸۷ ساله در خانه سالمندان در موقع خوردن یک همبرگر شد برای اولین بار در زندگی اش از روشی که ابداع کرده بود در موقعیتی واقعی استفاده کرد.

مانور هیملیچ که در ایران به  «مانور هايمليخ» هم معروف است بهترین روشی است که  تابه‌ امروز برای بیرون راندن اشیای خارجی بلعیده شده توسط کودکان و بزرگسالان ابداع شده است.

هیملیچ ۱۷ دسامبر در اثر حمله قلبی در بیمارستانی در سین سیناتی اوهایو درگذشت.

انتهای پیام

هیملیچ و خانمی که او را از مرگ نجات داد

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها