شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

ملک‌زاده:۱۷ هزار کشته سالانه تصادفات مایه شرمساری ما در مجامع بین‌المللی شده است/سیر سرطان در ایران نزولی است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:12565
یکشنبه، ۲۸ آذر، ۱۳۹۵ | 12:19

ملک‌زاده:۱۷ هزار کشته سالانه تصادفات مایه شرمساری ما در مجامع بین‌المللی شده است/سیر سرطان در ایران نزولی است

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: برخلاف اظهارات صورت گرفته از سوی برخی پزشکان و رادیوتراپیست‌ها که از سونامی سرطان در کشور خبر داده بودند، تحقیقات نشان می‌دهد سیر ابتلا به سرطان در کشور نزولی است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر رضا ملک‌زاده در نشستی با روسا و معاونان دانشگاه‌های علوم پزشکی غرب کشور که در مرکز توسعه بیمارستان طالقانی کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه توسعه سلامت بخشی از اهداف کلی توسعه پایدار است، گفت: سازمان ملل درخصوص توسعه پایدار پیشنهادهایی را مطرح کرده است که به امضای تمامی سران کشورها از جمله ایران رسیده است.

ملک‌زاده به ارائه برخی آمارها از اوضاع سلامت  پرداخت و افزود: این آمارها از دو منبع به دست آمده که یکی از آنها مطالعه جهانی بار بیماری‌هاست که توسط دانشگاه واشنگتن انجام شده و دیگری مجموعه مطالعاتی برگرفته از کار تحقیقاتی ۱۸۰۰ پژوهشگر از ۱۳۰ کشور دنیاست.
وی افزود: در این مطالعات، کشورها در خصوص رسیدن به اهداف مدنظر سازمان ملل امتیاز دهی می‌شوند و این امتیازدهی در محدوده صفر تا ۱۰۰ است و قطعا کشورهایی که به رتبه ۱۰۰ نزدیک‌تر باشند وضعیت مطلوبی در زمینه شاخص‌ها ی سلامت دارند.
دکتر ملک‌زاده افزود: با بررسی‌های انجام شده، در مجموع این شاخص‌ها کشورهایی مانند ایسلند، سنگاپور، سوئد، آندورا امتیازهایی میان ۸۲ تا ۸۵ کسب کردند که بالاترین امتیاز و جایگاه قابل قبولی است.

وی تصریح کرد: در این امتیازدهی کشورهای آفریقایی با امتیاز ۲۰ تا ۲۵ پایین ترین امتیازات را داشتند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه آمریکا در مجموع شاخص‌ها امتیاز ۷۵ را دارد گفت: ایران نیز امتیاز ۵۸ را دارد و برابر با کشوری مانند ترکیه است و این درحالی است که ایران انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشته و همواره در دهه های گذشته با تحریم‌های بسیار شدیدی مواجه بوده است.

قد “مردان” ایرانی در نیم قرن گذشته ۱۶ سانتی‌متر افزایش یافته است

دکتر ملک‌زاده به پیشرفت‌های ایران برای ارتقای امتیاز خود اشاره کرد و افزود: ایران پیشرفت خوبی در این زمینه داشته و بطور مثال در زمینه کاهش شیوع آلودگی در هوای داخل خانه امتیاز ۱۰۰ را کسب کرده است، زیرا سوخت بسیاری از منازل از نفت به گاز تبدیل شده است.
وی افزود: همچنین در زمینه درصد انجام زایمان توسط پرسنل آموزش دیده و نیز کاهش مصرف الکل ایران  امتیاز خوبی کسب کرده است.
معاون تحقیقات و فناوری با بیان اینکه تلاش ایران در زمینه افزایش قد مردان نیز امتیاز خوب ۹۰ را داشته است گفت: طی نیم قرن گذشته تلاش های صورت گرفته موجب شده قد مردان ایرانی ۱۶ سانتی متر افزایش یلبد که از همه کشورها این میزان افزایش قد بالاتر بوده است.

وی افزود: در زمینه کاهش مصرف سیگار و نرخ مرگ و میر زنان و کودکان کشور امتیاز خوبی کسب کرده است.

دکتر ملک‌زاده تصریح کرد: در حال حاضر میزان مرگ و میر مادران در هر صدهزار تولد زنده، از ۱۲۳ مورد فوتی در سال ۱۹۹۰ میلادی به ۲۵ مورد در سال ۲۰۱۵ رسیده است.
وی افزود، افزایش امید به زندگی در کشور اشاره کرد و افزود: با اقدامات موثر انجام شده طی دهه‌های گذشته امید به زندگی در مردان ایرانی ۲۸ سال و در زنان ایرانی ۳۲ سال افزایش پیدا کرده است

مصرف آب “ناسالم” هنوز هم یکی از چالش‌های سلامت کشور است
دکتر ملک‌زاده خاطرنشان کرد: ایران در برخی موارد نیز امتیازات پایینی کسب کرده، بطوری که در زمینه تصادفات  جاده‌ای امتیاز ۲۷ و در زمینه مصرف آب ناسالم رتبه ۳۰ را دارد.
وی مصرف آب ناسالم را یکی از چالش‌های کشور عنوان کرد و افزود: این بدان معنی نیست که ما لوله کشی آب نداریم، اما از آنجا که عمده آب مصرفی از چاه‌ها تامین می شود مشکلاتی را نیز به همراه دارد.
دکتر ملک زاده تصریح کرد: در حال حاضر ۲۰ درصد مردم رفلاکس معده دارند و ۸۰ درصد موارد آندوسکوپی نیز به خاطر همین رفلاکس است که عمدتا به دلیل استفاده از آب چاه ایجاد می‌شود.
معاون تحقیقات و فناوری افزود: در بحث ریزگردها و بهداشت فردی و مرگ زودرس در اثر بیماری های قلبی و عروقی و دیابت امتیاز خوبی نداریم.
وی افزود: در حال حاضر ۱۰ درصد ایرانی‌ها به دیابت مبتلا هستند و ۲۵ درصد نیز در مرحله پری دیابت قرار دارند و تا ۱۰ تا ۱۵ سال آینده ممکن است ۳۰ درصد جمعیت ایران به دیابت مبتلا شوند.
۱۷ هزار کشته “تصادفات” مایه شرمساری ما در مجامع بین‌المللی شده است


دکتر ملک زاده با اشاره به آمار تصادفات در کشور گفت: متاسفانه مرگ سالانه ۱۷ هزار ایرانی موجب شده است در این زمینه هم امتیاز خوبی نداشته باشیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یادآور شد سالانه ۱۵۰۰ سال عمر مفید در کشور به خاطر تصادفات از دست می رود.

دکتر ملک زاده با بیان اینکه علت اصلی تصادفات به بی احتیاطی رانندگان مربوط می‌شود، گفت: متاسفانه این آمار مایه شرمساری ما در مجامع بین‌المللی شده است و کاهش این آمار قطعا مشارکت همگانی را می‌طلبد.
برای تامین اعتبارات میلیاردی “پژوهش‌های بزرگ” مشکلی نداریم
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به راه‌اندازی “موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی کشور” اظهار کرد: هدف از راه‌اندازی این موسسه تامین اعتبارات مورد نیاز برای انجام پژوهش‌های بزرگ و هدفمند و مطابق با نیاز کشور است.
وی افزود: در دانشگاه‌ها شاید بتوان در حد ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان برای پروژه‌ها هزینه کرد، اما ما در موسسه قادر به تامین اعتبارات میلیاردی برای پژوهش‌های بزرگ هستیم.
وی تصریح کرد: موضوعات پژوهش باید از سوی پژوهشگران حوزه سلامت مطرح شده و ما در صورت نیاز کشور و ضرورت آن پژوهش، اعتبارات آن را تامین می‌کنیم.
دکتر ملک زاده با بیان اینکه فراخوان سوم ارسال پژوهش در فروردین ماه سال آینده اعلام می‌شود، گفت: متاسفانه هنوز بودجه‌هایی که به موسسه داده شده را نتوانسته ایم خرج کنیم، زیرا طرح پژوهشی خوبی به موسسه ارسال نشده است.
وی از اعضای هیات عملی دانشگاه‌های علوم پزشکی غرب کشور خواست تا با همکاری یکدیگر یک تیم تحقیقاتی تشکیل داده و پژوهش‌هایی را با اولویت مشکلات منطقه غرب کشور در حوزه سلامت انجام دهند.
سال گذشته ۴۵ میلیارد تومان برای چاپ “نشریات” حوزه سلامت هزینه کردیم
وی با بیان اینکه اعتبارات مختصری نیز برای تحقیقات در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت وجود دارد، گفت: سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان از وزارت بهداشت در این زمینه اعتبار گرفتیم که ۴۵ میلیارد تومان آن صرف چاپ مجلات و نشریات حوزه سلامت شد.

 

دکتر ملک زاده با تاکید بر اینکه هدف ما توزیع عادلانه اعتبارات میان دانشگاه‌هاست، گفت: تلاش ما این است که تمام اعتبارات تنها به دانشگاه‌های بزرگی مانند تهران و شهید بهشتی اختصاص داده نشود، اما قطعا باید این اعتبارات را جایی هزینه کنیم که کار پژوهشی در جهت رفع مشکلات جامعه صورت گیرد.
وی افزود: با این اعتبارات ما توانستیم نظام ثبت بیماری‌ها را انجام دهیم و ۱۷ کوهورت بالغین، سه کوهورت نوجوانان و چهار کوهورت نوزادان را نیز در سراسر کشور راه‌اندازی کنیم که یکی از بهترین کوهورت‌های کشور نیز در شهرستان روانسر استان کرمانشاه راه‌اندازی شده است.

۸۳۴ شرکت دانش بنیان سلامت در کشور فعال هستند
دکتر ملک‌زاده در ادامه ارزش تحقیقات را به کاربردی بودن آن دانست و گفت: باید به سمت تحقیقات جهت دار برویم، تحقیقاتی که علاوه بر کاربردی بودن به خلق ثروت در کشور کمک کند و در این زمینه برنامه‌های مفصلی در وزارت بهداشت تدوین شده است.
وی به پتانسیل‌های مناسب کشور در زمینه توسعه فناوری و کاربردی کردن تحقیقات اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۸۰ مرکز رشد فناوری، ۸۳۴ شرکت دانش بنیان سلامت و چهار اتاق تمیز که یکی از آنها در استان کرمانشاه است، در کشور فعالیت دارند.
دکتر ملک‌زاده گفت: قطعا فعال کردن شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند به خلق ثروت و نیز توانمند کردن دانشگاه‌ها از نظر مالی منجر شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دستاورد محققان ریاضی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه شناسایی ژن‌های محرک سرطان

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

کتاب «پتانسیل‌های درمانی اگزوزوم در سرطان» منتشر شد

مرکز مشاوره رایگان در حوزه خون و سرطان به همت پژوهشکده سرطان معتمد راه اندازی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها