شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

سهم بالای بیماری‌های ژنتیکی حاصل ازدواج‌های فامیلی در پیوند سلول‌های بنیادی خونساز

نسخه قابل پرینت
کد خبر:12484
چهارشنبه، ۲۴ آذر، ۱۳۹۵ | 16:04

سهم بالای بیماری‌های ژنتیکی حاصل ازدواج‌های فامیلی در پیوند سلول‌های بنیادی خونساز

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلول‌های بنیادی گفت:  با تغییر روش‌های درمانی از حوزه تجویز دارو خارج می‌شویم و اصلاح ژنتیکی در آینده پزشکی رویدادی بسیار مهم در درمان‌های سلولی و پزشکی بازساختی خواهد بود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران امیر علی حمیدیه، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی با اشاره به بیماریهای ناشی از ازدواج های فامیلی گفت: سالانه حدود ۱۰۰۰ پیوند سلول های بنیادی خونساز در کشور انجام می‌شود،  که در این میان بیماری‌های ژنتیکی بخاطر وجود ازدواج های فامیلی زیاد بوده است. از سویی دیگر در کشورمان به علت نداشتن زیرساخت های مناسب از هر ۱۰ بیمار فقط برای ۳ دهنده سازگار در خانواده ها داریم که این خود نیاز به توسعه بانک های غیر خویشاوندی را پررنگ‌تر می‌کند.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلول های بنیادی بزرگترین مشکلات ژن‌درمانی را مبحث انتقال ژن خواند و گفت: امروزه مهندسی سلول یکی از مهمترین مباحث مطرح است که با استفاده از پیوند سلول های بنیادی خونساز بخش دیگری از این بیماری را درمان می‌کنیم و تمام روش‌های درمانی بیماری‌های صعب‌العلاج و سرطان از گذشته تا بحال عوض خواهد شد.
وی با اشاره به دستیابی به مهندسی سلول در آینده پزشکی بیان کرد:  اگر کشور تا ۱۵ سال آینده به مهندسی سلول دست پیدا کند هم در حوزه درمان و هم در اقتصاد کشور نقش بسزایی خواهد داشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ایران در رتبه چهاردهم تولید مقاله سلول های بنیادی دنیا/ انجام ۸۶ مورد کارآزمایی بالینی در حوزه سلول درمانی و پزشکی بازساختی در ایران

یافته جدید پژوهشگران ایرانی در ترمیم ضایعات نخاعی

جوان آلمانی به دختر عراقی زندگی دوباره بخشید

پنجمین سمپوزیوم «ژنتیک و سلول‌های بنیادی با رویکرد ژن درمانی» برگزار می شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها