جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

«شبکه ملی پایش و پیش‌بینی دریایی» ساخت متخصصان ایرانی بهره‌برداری شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:12455
چهارشنبه، ۲۴ آذر، ۱۳۹۵ | 12:37

«شبکه ملی پایش و پیش‌بینی دریایی» ساخت متخصصان ایرانی بهره‌برداری شد

طرح کلان شبکه ملی فناوری پایش و پیش بینی دریایی کشور که به همت متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده بود به پایان رسید.

به گزارش دیده‌بان علم ایران بر اساس اعلام معاونت علمی و  فناوری ریاست جمهوری، با توجه به خاتمه طرح کلان شبکه ملی پایش و پیش بینی دریایی کشور، تمامی تجهیزات طراحی شده مورد نیاز این شبکه در آبان‌ماه سال جاری تحویل بهره‌بردار طرح شده است.

این طرح، اختصاص به بزرگترین شبکه اندازه‌گیری مشخصه‌های دریایی کشور داشته و درآن از یازده بویه موج نگار، ۹ ایستگاه هواشناسی بندری و یازده ایستگاه جمع‌آوری اطلاعات بندری استفاده شده است.

علاوه بر طراحی و ساخت تجهیزات اندازه‌گیری مشخصه‌های دریایی، اجرای یک پایگاه مرکزی به منظور پردازش اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های اندازه‌گيري، طراحی و احداث آزمایشگاه ملی اندازه‌گیری مشخصه‌های دریایی، طراحی و راه‌اندازی سیستم کنترل کیفی آنی داده‌های جمع‌آوری شده و طراحی و اجرای ایستگاه پایش و پیش بینی دریایی کشور از دیگر بخش‌های مرتبط با این طرح کلان ملی هستند. تمامی تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری بکار رفته در این شبکه بزرگ نیز بر اساس توان فنی و مهندسی داخل کشور به اجرا در آمده است.

از طریق انجام طرح فوق، علاوه بر پیاده‌سازی شبکه اندازه‌گیری، تولید بیش از بیست محصول مختلف و انجام خدمات پشتیبانی و کالیبراسیون تجهیزات ساخته شده در داخل کشور انجام شده است.

همچنین از مجموعه دستاوردهای فناورانه این طرح می‌توان به طراحی و ساخت سنسورهای هواشناسی و اقیانوس شناسی ایرانی (شامل سنسورهای دمای هوا، فشار هوا، رطوبت نسبی، سرعت باد، جهت باد، دمای آب، شوری آب و هدایت الکتریکی)، طراحی و ساخت سنسور موج نگار ایرانی جهت ثبت داده‌های طیف جهت‌دار امواج، طراحی و ساخت سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جمع‌آوری، ذخیره‌سازی  و ارسال آنی داده‌ها، طراحی و ساخت بدنه تمام پلی اتیلنی بویه‌های موج نگار، طرح‌ریزی و اجرای آزمایشگاه سیستم‌های اندازه گیری مشخصه‌های دریایی و کالیبراسیون تجهیزات ساخته شده، طراحی و پیاده‌سازی شبکه جمع‌آوری اطلاعات و پایگاه داده‌ها و پیاده‌سازی و اجرای مدل‌های عددی پیش‌بینی باد و موج بر روی آبهای دریای خزر خلیج فارس و دریای عمان اشاره کرد.

اجرای آزمایشگاه تست و  کالیبراسیون تجهیزات اندازه‌گیری مشخصه‌های دریایی

در این طرح با اخذ گواهینامه تأیید صلاحیت اولین آزمایشگاه کالیبراسیون حسگر موج‌نگار توسط پژوهشکده علوم و فناوری زیردریا دانشگاه صنعتی اصفهان، کالیبراسیون این نوع حسگرها برای نخستین باردر داخل کشور صورت می‌گیرد، این آزمایشگاه هم اکنون بر اساس نظامنامه مدیریتی کیفیتی ایزو ۱۷۰۲۵ که الزامات و نیازمندیهای آزمایشگاه‌های تست و کالیبراسیون تجهیزات را بیان می‌کند، طراحی و پیاده‌سازی شده و همچنین توسط سازمان ملی استاندارد تعیین صلاحیت شده است.

دیگر بخش‌های آزمایشگاه مشخصه‌های دریایی، شامل آزمایشگاه‌های کالیبراسیون جریان سنج، حسگردما، حسگر رطوبت و محفظه ایجاد شرایط محیطی، محفظه‌های فشار آب و نیز آزمایشگاه‌های کالیبراسیون حسگر فشار هوا، حسگر سرعت باد و حسگر جهت باد است و علاوه بر سنسور موج نگار، اخذ گواهینامه تأیید صلاحیت سازمان استاندارد برای تعدادی دیگر از  تجهیزات آزمایشگاه مذکور نیز انجام شده است.

گفتنی است طرح کلان فوق با تلاش متخصصان پژوهشکده علوم و فناوری زیردریای دانشگاه صنعتی اصفهان و با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان بنادر و دریانوردی (بهره بردار ) و با نظارت مرکز طرح های کلان ملی و اداره کل سواحل و بنادر به انجام رسیده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

فراخوان حمایت ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ایجاد استارتاپ و هسته‌ فناور

پاکستان، میزبان نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان ایرانی

خوشامدگویی صندوق نوآوری و شکوفایی به ۵۰۰ شرکت دانش بنیان جدید

فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی علوم شناختی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها