- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

وزیر علوم: ایران در جایگاه نخست «شتاب تولید علم برتر» دنیا قرار دارد/برخورد دانشگاه‌ها با تخلفات علمی باید دائما گزارش شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سهم ایران در تولید علم جهان را با رتبه ۱۶، ۱٫۸۲ درصد اعلام کرد و گفت: ایران در جایگاه نخست شتاب تولید علم برتر دنیا قرار دارد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر محمد فرهادی، در هفدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده ۹۵ افزود: ۲۰۰ دانشمند ایرانی در زمره دانشمندان یک درصد برتر دنیا قرار دارند و ۲٫۲ درصد مقالات برتر دنیا نیز از سوی این دانشمندان ایرانی تولید می‌شود.

وی رشد شتاب تولید علم ایران را از دغدغه‌های اصلی وزارت علوم در دولت یازدهم دانست و افزود: در این راستا بسترسازی برای انجام پژوهش در علوم مختلف، فعال‌سازی کرسی‌های نظریه‌پردازی، آمایش آموزش عالی و بازنگری در آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیات علمی و کیفی‌سازی نشریات علمی از مهمترین اقدامات و دستاوردهای سه سال اخیر بوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به کسب رتبه پنجم جهانی ایران در تولید علم نانو اضافه کرد: توسعه کیفی آموزش عالی در این دولت بر توسعه کمی ارجح بوده است به طوری که در ابتدای شروع کار دولت هیچ دانشگاهی از ایران در نظام رتبه‌بندی لایدن نبود ولی امروزه حدود ۱۴ دانشگاه ایرانی به ترتیب در طبقه‌بندی تایمز و لایدن جزو دانشگاه‌های برتر محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد: ایران از نظر شتاب تولید مقالات نیز هم اکنون در رتبه سوم دنیا قرار دارد. این درحالیست که شتاب رشد علمی اکثر کشورهای توسعه‌یافته منفی بوده است.

فرهادی با اشاره به لزوم توجه به رویکرد ارزش‌آفرینی و کارآفرینی و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان گفت: ایجاد شش پارک علم و فناوری جدید، حدود ۳۰ مرکز رشد و ۱۰۰ واحد فناور، حدود ۱۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد در دولت یازدهم در همین راستا بوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: دستاورد این میزان توجه، گردش مالی بیش از سه هزار میلیارد تومانی، صادرات بیش از ۱۲۰ میلیون دلاری و ایجاد ۳۰ هزار شغل پایدار و زایشی در دو تا سه سال اخیر توسط پارک‌های علم و فناوری بوده، ضمن آنکه حدود سه هزار محصول تجاری‌شده تولید شده است.

فرهادی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ایران کمترین میزان تخلفات علمی را دارد، گفت: در حوزه مقابله با تخلفات علمی ثابت قدم هستیم.

وی با اشاره به گزارش هایی در خصوص تخلفات علمی افزود: ایران سالانه ۴۰ هزار مقاله علمی تولید می کند که آمار مطرح شده از تخلفات در مقایسه با این آمار بسیار ناچیز است.

فرهادی خاطرنشان کرد: ایران کمترین میزان تخلفات علمی را دارد و وزارت علوم نیز در حوزه مبارزه با تخلفات علمی ثابت قدم است.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: به دانشگاه ها اعلام کرده ایم که به صورت مداوم گزارش برخورد با تخلفات علمی را به وزارت علوم اعلام کنند.

فرهادی اظهار داشت: برای مبارزه با تقلب علمی آیین نامه تخلفات علمی، کمیته اخلاق و کمیته مبارزه با تخلفات علمی تشکیل شده است.

انتهای پیام