جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

ستاری: اشتباهات محرزی در تخصیص بودجه پژوهشی داشته‌ایم

نسخه قابل پرینت
کد خبر:12403
سه شنبه، ۲۳ آذر، ۱۳۹۵ | 13:04

ستاری: اشتباهات محرزی در تخصیص بودجه پژوهشی داشته‌ایم

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور گفت: سهم بودجه پژوهش از تولید ناخالص ملی سال آینده به ۱٫۵ درصد می‌رسد و امیدواریم تحولی در زمینه بودجه پژوهش ایجاد شود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، سورنا ستاری در هفدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان فروش داشته‌‌اند که این میزان تا پایان سال به ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

ستاری گفت: اگر پایه اقتصاد کشور به جای منابع زیرزمینی به نیروی انسانی متکی شود، موفق می‌شویم در غیر این صورت پژوهش‌هایی که براساس مدل نفتی انجام می‌شود، تبدیل به یک کالای لوکس در گوشه‌ای خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تعابیر ما نسبت به پژوهش در مدل نفتی غلط است، اظهار کرد: ما اشتباهات محرزی در گذشته درباره تخصیص بودجه‌های پژوهشی داشتیم.

ستاری اضافه کرد: یک مدل ، تولید شغل در سیستم‌های نفتی است که بر اساس آن دولت سرمایه‌گذاری می‌کند که قطعا این سرمایه‌گذاری‌ها اشتباه است و نمونه آن هزاران سرمایه‌گذاری‌ است که با پول نفت ایجاد شده است و ما مانده‌ایم که چطور جمعشان کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه گاهی فکر می‌کنیم مدل اشتغال در این کشور آن است که کارخانه بزنیم و هزار جور لابی انجام دهیم، ادامه داد: یکی از استانداران می‌گفت: «ا حاضریم این کارخانجات را با یک شاخه گل رز عوض کنیم.» این مدل اشتغال، بیکاری را افزایش می‌دهد به طوری که در حال حاضر اصفهان سومین استان کشور از نظر بیکاری است.

ستاری ادامه داد: چند سال گذشته ما را مسخره می‌کردند و می‌گفتند چند بچه شرکت تاسیس کرده‌اند؛ ولی امروزه این بچه‌ها بزرگ شده‌اند و من قول می‌دهم در دو سه سال آینده شرکت‌های بزرگی در سطح جهان تاسیس کنند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با بیان اینکه کشور از لحاظ تعداد مهندسان به ازای جمعیت در دنیا رتبه دوم و معادل کشور آمریکا مهندس تربیت می‌کند، افزود: آنچه در قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان آمده به محیط کسب و کار مربوط می‌شود و ما باید محیط کسب و کار را اصلاح کنیم.

وی با اشاره به وضعیت اخذ مالیات‌ها و عملکرد شهرداری‌ها گفت: مالیاتچی‌ها، اماکن‌چی‌ها و شهرداری‌چی‌‌ها وظیفه دارند کرکره ملت را پایین بکشند و این «چی‌ها» هر روز فتنه به پا می‌کنند و ما باید این شرایط را اصلاح کنیم.

ستاری با طرح این سؤال که کشور قبل از پول نفت چطور در دنیا آقایی می‌کرد، اضافه کرد: ما روش‌های ساده‌تری انتخاب و فکر می‌کردیم که از طریق پول نفت می‌توانیم پولدار شویم و این در حالی است که اگر فکر کنیم با فروش نفت می‌توانیم مملکت را نگه داریم در اشتباه هستیم.

معاون علمی رییس‌جمهور  وظیفه دولت‌ها را سرمایه‌گذاری در حوزه پژوهش دانست و ادامه داد: تا پژوهش در اقتصاد کشور تاثیر نداشته باشد، کسی نتایج پژوهش را تحویل نمی‌گیرد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با اشاره به اقدامات این معاونت برای توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان ایجاد شده که بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان فروش دانش‌بنیان داشته‌اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ستاری: اقتصاد بچه‌پولداری برای شرکتهای دانش‌بنیان مصداق ندارد

ستاری: کشور در بسیاری از حوزه‌های علمی دچار عقب‌ماندگی جدی است

حجم اقتصاد نانوی ایران ۲۰ برابر شد

ستاری: شهر فقط جای بوتیک و مغازه نیست، شرکت دانش‌بنیان هم می‌خواهد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها