سه شنبه، ۴ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Tuesday, 23 April , 2024

برنامه آموزش ۲۰۳۰ ایران برای رسیدن به اهداف هفده گانه توسعه پایدار

نسخه قابل پرینت
کد خبر:12394
سه شنبه، ۲۳ آذر، ۱۳۹۵ | 11:57

برنامه آموزش ۲۰۳۰ ایران برای رسیدن به اهداف هفده گانه توسعه پایدار

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: برنامۀ آموزش ۲۰۳۰ ایران، نقشه راه پانزده سال آینده در حوزۀ آموزش است.
به گزارش دیده‌بان علم ایران، دكتر سعدالله نصيري قيداري افزود: چارچوب عمل جهانی آموزش ۲۰۳۰ با عنوان “به‌سوی آموزش و یادگیری مادام‌العمر با کیفیت، برابر و فراگیر”، که هدف چهارم دستور کار توسعۀ پایدار ۲۰۳۰ سازمان ملل متحد را تشکیل می‌دهد، در سی و هشتمین کنفرانس عمومی یونسکو در نوامبر ­۲۰۱۵ به تصویب صد و هشتاد و چهار کشور عضو یونسکو رسید و کشورهای عضو یونسکو متعهد به اجرای آن در سطح ملّی شده‌اند.
نصيري قيداري گفت: کمیسیون ملّی یونسکو در ایران با همکاری و مشارکت وزراتخانه‌ها و نهادهای ملّی برای عملیاتی کردن چارچوب عمل آموزش ۲۰۳۰، طی مکاتبات و هماهنگی با وزارتخانه­‌های علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان برنامه و بودجه کشور و تشکیل ۳۰ کارگروه تخصّصی سندملّی آموزش ۲۰۳۰ را تهیه كرد.
وی افزود: در هیئت دولت کارگروه ملّی اجرای آموزش ۲۰۳۰ با ریاست وزارت آموزش و پرورش و مشارکت هجده نهاد و وزارتخانۀ دیگر تشکیل شده است که برنامة اجرائی و نظارتی تحقّق کامل آموزش ۲۰۳۰ را در سطوح ملّی و استانی با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود در دستگاه‌های اجرائی مرتبط و همسو با اهداف و برنامه‌های توسعه کشور، اسناد راهبردی توسعه، نقشة جامع علمی کشور، سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش و برنامة اهداف توسعۀ پایدار تهیه کند.
دبير كل كميسيون ملي در خصوص  اقدامات ایران و یونسکو در زمینۀ ارتقای آموزش عالی در سطح جهان اظهار داشت: برای ارتقای آموزش عالی در سطح جهانی، یونسکو، کنوانسیون جهانی تأئید و به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی آموزش عالی را تدوین و بر این اساس، کمیتۀ تدوین این کنوانسیون را تشکیل داده است كه ایران به عنوان یکی از اعضای “کمیتۀ تهیۀ پیش‌نویس متن کنوانسیون جهانی تأئید و به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی آموزش عالی” از میان ۹ کشور متقاضی گروه جغرافیایی آسیا و اقیانوسیه به همراه کشورهای هند و مالزی موفق شد در این کمیتۀ حضور یابد.
نصيري قیداری گفت: یونسکو برای دست پیدا کردن به اهداف هفده‌گانه توسعه پایدار ، سند ۲۰۳۰ را در دستور کار خود قرار داده است و بر آموزش و مسئولیت‌های اجتماعی، به عنوان زیرساخت‌های توسعه پایدار تأکید دارد، که نقش کمیسیون در ایجاد هماهنگی میان نهادهای ملّی از اهمیت خاصی برخوردار است.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو اظهار داشت: از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ در سازمان یونسکو، برنامه‌­ای با عنوان “آموزش برای همه” تصویب شد و از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ نیز این برنامه کامل­‌تر و جامع­‌تر به عنوان آموزش ۲۰۳۰ ادامه خواهد داشت.
وی افزود: برنامه ۲۰۳۰ علاوه بر آسیب‌شناسی های دانشگاهی، پیشنهادات اجرایی ویژه‌ای نیز دارد و هدف از اجرای این برنامه تنها برای آموزش و پرورش نیست، بلکه آموزش در این برنامه تکالیف گسترده‌تری مثل آموزش در حوزه های سلامت، اجتماع، آموزش عالی و غیره را شامل می‌شود و این مسئله باید فراتر از وزارت آموزش و پرورش دیده شود.
نصيري قيداري افزود: این کمیسیون در حوزه‌های آموزش، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، فرهنگ و ارتباطات فعالیت دارد. البته هدف اصلی یونسکو، کمک به گسترش صلح و دستیابی به توسعۀ پایدار است.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

در تهران راه اندازی می شود: مرکز آموزشی و پژوهشی مدیریت خطرپذیری و تاب آوری زلزله منطقه غرب و مرکز آسیا

خطر از دست دادن جایزه «ابن سینا» یونسکو به دلیل بدهی معوقه!

ایران، صاحب «کرسی یونسکو در ترویج علم» شد

قرار «دختران منجم»؛ عصر جمعه، بوستان شفق

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها