شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

رشد آموزش عالی ایران، ۵ برابر متوسط جهانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:12335
دوشنبه، ۲۲ آذر، ۱۳۹۵ | 13:43

رشد آموزش عالی ایران، ۵ برابر متوسط جهانی

معاون آموزشي وزير علوم در ديدار بزرگترين هيأت دانشگاهي جمهوري فرانسه از ايران گفت: رشد آموزش عالي ايران طی ۳۷ سال گذشته، ۵ برابر متوسط جهاني است.
به گزارش دیده‌بان علم ایران، دكتر مجتبي شريعتي نياسر در ديدار  “تي يري ماندون،‌ دبير هيئت دولت آموزش عالي و تحقيقات فرانسه” و روساي ۴۰ دانشگاه و مركز پژوهشي اين كشور گفت: در سالهاي پس از انقلاب اسلامي شاهد رشد بيش از گذشته دانشگاهها و مراكز آموزش عالي در ايران هستيم به طوري كه رشد آموزش عالي در ۳۷ سال گذشته، بيش از ۵ برابر ميانگين رشد جهاني است.
وي افزود: هم اكنون بيش از ۴ ميليون و ۸۰۰ هزار دانشجو  در ۲۸۰۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالي در ايران در حال تحصيل هستند كه ۲ درصد آنها در مقطع دكتراي تخصصي تحصيل مي كنند.
دكتر شريعتي نياسر گفت: ۵۳ درصد  دانشجويان در موسسات آموزش عالي غير دولتي  تحصيل مي‌كنند  كه نشانه سرمايه گذاري و ورود جدي بخش خصوصي كشورمان به آموزش عالي است.
معاون آموزشي وزير علوم اظهار داشت: بيين المللي شدن آموزش عالي از اهداف  و برنامه هاي وزارت علوم است و اين وزارت به دانشگاههاي بزرگ اين اختيار را داده است كه با دانشگاهها و موسسات معتبر علمي و تحقيقاتي دنيا وارد ارتباطات علمي و فناوري شوند.
وي به جايگاه بالاي كشورهاي اروپاي در ديپلماسي علمي  جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد و علاقه‌مندي ايران به گسترش همكاري هاي علمي و تحقيقاتي  را ناشي از روابط بين المللي فعال اروپا و وجود دانشگاههاي معتبر در اين قاره و  آشنايي ديرينه محققان و دانشمندان كشورمان با مراكز علمي اروپايي  بيان كرد.
دكتر شريعتي نياسر با اشاره به رونمايي از سند آموزش ۲۰۳۰  توسط وزير علوم كشورمان در روز هاي اخير  گفت: اين سند كه با  همكاري سازمان يونسكو تدوين شده است نقش جمهوري اسلامي  ايران را در عرصه هاي علمي بين المللي افزايش خواهد داد .
وي تبادل دانشجو و استاد، فرصت هاي مطالعاتي كوتاه مدت براي استادان ايراني و فرانسوي ، طراحي  پروژه هاي تحقيقاتي مشترك و ايجاد كرسي هاي آموزش زبان فارسي را از مهمترين زمينه هاي همكاري ايران و فرانسه بيان كرد.
بر اساس این گزارش، دبير هيأت دولت در بخش آموزش عالي و تحقيقات فرانسه به همراه ۴۰ تن از روساي دانشگاهها و مراكز پژوهشي اين كشور با هدف گسترش همكاري هاي علمي  به ايران سفر كرده اند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

در نخستین گردهمایی آینده پژوهان آموزش عالی مطرح می شود: آموزش عالی آینده را چگونه تصور می کنید؟

عضو هیات علمی دانشگاه تهران: تنها حدود یک درصد اعضای هیات علمی در بین‌المللی شدن آموزش عالی کشور نقش دارند

استقبال سفیر فرانسه از گسترش همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه های فرانسه

محکومیت اقدام فرانسه در استرداد مهندس ایرانی از سوی فعالان صنعت پهپاد کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها