سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

برنده نوبل پزشکی در گفت‌و‌گو بادیده‌بان علم ایران: امروز همه کشورهای پیشرفته به علم بدون مرز می‌اندیشند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:12216
یکشنبه، ۲۱ آذر، ۱۳۹۵ | 14:20

برنده نوبل پزشکی در گفت‌و‌گو بادیده‌بان علم ایران: امروز همه کشورهای پیشرفته به علم بدون مرز می‌اندیشند

برنده جایزه نوبل پزشکی ۲۰۱۲ گفت: امروز همه کشورهای پیشرفته علمی، به «علم بدون مرز» می‌اندیشند.

پروفسور سرجان برتراند گوردون، دانشمند انگلیسی و کاشف سلول‌های بنیادی القایی در گفت‌و‌گو با دیده‌بان علم ایران افزود: علم بدون مرز به دانشمندان و به ویژه محققان جوان کمک خواهد کرد که راه‌های دشوار علمی را آسانتر بپیمایند و سریعتر به اهداف مطالعاتی خود دست یابند.

وی با اشاره به این که ایران با ایجاد شبکه جهانی آموزش و پژوهش «یوسرن» به ابتکار دکتر نیما رضایی، دانشمند جوان ایرانی توانست گام مهمی برای علم بدون مرز بردارد، گفت: این ایده باید در جهان توسعه یابد؛ ایده‌ای که بسیار خلاقانه و هوشمندانه به نظر می‌رسد.

برنده نوبل پزشکی ۲۰۱۲ همچنین گفت: جایزه جهانی یوسرن نیز که برای دانشمندان جوان زیر ۴۰ سال تعیین شده، مشوقی بسیار عالی برای انجام تحقیقات جهانی است و سن زیر ۴۰ سال بهترین زمان برای این تشویق است.

وی پیام شبکه جهانی یوسرن به همه محققان را این دانست که « تاثیر جهانی داشتن، بسیار سخت است و باید قوی کار کرد.»

پروفسورگوردون افزود: امروز اکثر کشورهای پیشرفته علمی به علم بدون مرز باور دارند و این باور به دنیا برای پیشرفت علمی با آثار جهانی کمک خواهد کرد.

نوبلیست ۸۳ ساله بریتانیایی با اشاره به رشته تحصیلی خود در دوره دبیرستان که زبان باستانی یونانی بوده است، گفت: پس از ورود به دانشگاه به علم پزشکی علاقه‌مند شدم و با حمایت مالی و معنوی خانواده‌ام توانستم کار دشوار تحقیقات را آغاز کنم.

وی ورود به دانش پزشکی از رشته تحصیلی زبان باستانی یونانی را بسیار سخت دانست و گفت: این بزرگترین دشواری علمی برای من بود که پشت سر گذاشتن آن چهار سال زمان برد.

پروفسور گوردون معتقد است امروز دنیای علم شاهد شرایطی است که دانشمندان می‌توانند تحقیقاتشان را به اشتراک بگذارند و موفقیتهای جمعی کسب کنند؛ پس باید از این شرایط نهایت بهره‌برداری را انجام داد و «یوسرن» قطعا به تحقق این هدف کمک خواهد کرد.

سر جان برتراند گوردون در دوم اکتبر ۱۹۳۳ ( ۱۳۱۲شمسی) ۱۳۱۲ در همپشر انگلستان متولد شده است. وی در سال ۱۹۶۰/۱۳۳۹ دکتری خود را از دانشگاه آکسفورد دریافت کرد و پس از آن به مؤسسه فناوری کالیفرنیا رفت. او از سال ۱۹۷۲/۱۳۵۱ به عنوان استاد زیست‌شناسی سلولی دانشگاه کمبریج کار کرده و در حال حاضر در مؤسسه گوردون در کمبریج به تحقیق ادامه می‌دهد.

جان گوردون  در سال ۱۹۶۲ به همراه شینیا یاماناکا، استاد دانشگاه کیوتو در ژاپن برای نخستین بار نشان دادند که سلول‌های بالغ می‌توانند با بازبرنامه‌ریزی به سلول‌های بنیادی پرتوان تبدیل شوند.

این کشف با ارزش که تغییری انقلابی در شناخت انسان از چگونگی رشد و تکامل سلول‌ها و اندام‌ها ایجاد کرد، جایزه نوبل پزشکی ۲۰۱۲ را برای این دو دانشمند به ارمغان آورد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

برندگان دومین جایزه «یوسرن» معرفی شدند

تعداد دفاتر «یوسرن» در ایران و جهان به مرز ۲۷ واحد رسید/ اعلام چگونگی افتتاح دفتر در دانشگاه‌ها و مراکز علمی

برنده نوبل پزشکی و مبدع تصویربرداری MRI درگذشت

برنده نوبل پزشکی ۲۰۰۷ و پیشگام تحقیقات سلول‌های بنیادی درگذشت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها