سه شنبه، ۴ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Tuesday, 23 April , 2024

وزیر علوم، همه چیز را برای مرجعیت علمی ایران فراهم دانست

نسخه قابل پرینت
کد خبر:12209
یکشنبه، ۲۱ آذر، ۱۳۹۵ | 12:40

وزیر علوم، همه چیز را برای مرجعیت علمی ایران فراهم دانست

وزير علوم، تحقيقات و فناوري معتقد است همه چيز براي مرجعيت علم و فناوري ايران فراهم است  و بهانه اي براي تحقق نیافتن اين هدف وجود ندارد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر محمد فرهادی، روز یکشنبه و همزمان با آغاز هفته پژوهش، در مراسم تجليل از برگزيدگان پژوهش و فناوري دانش‌آموزي در مركز پيش دانشگاهي دكتر شريعتي تهران افزود: پژوهش‌محوري  در آموزش و پرورش در راستاي تكميل رسالت و ماموريت هاي اين وزارت است و ضرورت دارد يادگيري  مادالعمر در سايه پژوهشگري ماندگار، سرلوحه نظام آموزش كشور قرار گيرد.
وزير علوم با تاكيد بر كاهش فاصله ميان نظام آموزش عمومي و عالي و ارتباط موثر و هدفمند اين دو نظام گفت: هماهنگي و هم افزايي وزارت آموزش و پرورش و وزرات علوم مي تواند به مرجعيت علمي ايران در دنيا كمك كند.
فرهادي افزود: ايجاد جامعه علم‌باور  و پژوهش‌محور بايد از آغازين سالهاي ورود به دبستان آغاز مي‌شود و نظام آموزش و پرورش لازم است به منظور گفتمان سازي و نهادينه كردن اين گفتمان ،گسترش فرهنگ و پژوهش را در برنامه ريزي هاي درسي خود قرار دهد.
وزير علوم با اشاره به اينكه آزمايشگاههاي مركزي دانشگاهها در مواردي مي توانند در خدمت دانش آموزان باشند و استادان دانشگاهها نيز آمادگي كمك در اين مسير را دارند گفت: دانش آموزان عزيز را به بازديد از دانشگاهها و پارك هاي علم و فناوري دعوت مي كنم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به وجود بیش از ۱۳ میلیون دانش‌آموز در وزارت آموزش و پرورش، پیشنهاد ایجاد کمیته مشترک همکاری میان وزارت علوم و آموزش و پرورش را ارائه کرد.

وی با تاکید بر اینکه اولین روز هفته پژوهش با مدرسه آغاز می‌شود، اظهار کرد: دلیل آن وجود جوانان و دانش‌آموزان در سنین رشد و یادگیری و کسب مهارت و پرسشگری است.

فرهادی با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری‌های میان دو وزارتخانه علوم و آموزش و پرورش، پیشنهاد ایجاد کمیته مشترک همکاری به منظور توسعه پژوهش و فناوری میان این دو وزارتخانه را ارائه کرد.

فرهادی  با تاکید بر اینکه تحقیق و پژوهش موضوعی نیست که بتوان در یک مقطع به آن دست یافت، اضافه کرد: باید از توسعه تحقیقات و پژوهش، فرهنگی ایجاد کرد که از زمان ورود به دوره پیش‌دبستانی تا پایان عمر، پژوهش، ملکه ذهن باشد و این به معنای یک آموزش مادام‌العمر است.

فرهادی با اشاره به این که سال‌های زیادی از آموزش متکی بر آموخته‌های انباشتی و کم‌اثر گذشته است، یادآور شد: امروز یادگیری معطوف به حل مساله، پرسشگری، ایده‌آفرینی، خلاقیت و یادگیری مشارکتی است.

وی، این رویکرد آموزشی را منشأ ثمرات عظیم در کشور و توسعه همه‌جانبه کشور دانست و ادامه داد: هر چه فاصله میان دو نظام آموزشی وزارت علوم و آموزش و پرورش کمتر شود و ارتباط هدفمندی میان این دو نظام آموزشی برقرار شود، بیشتر می‌توان به مرجعیت علم و فناوری ایران امید داشت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه ایجاد جامعه علم‌باور و پژوهش‌محور از سال‌های ابتدایی مدرسه آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش برای نهادینه کردن این مهم باید این فرهنگ را در برنامه‌های درسی بگنجاند که البته به این امر در سال‌های اخیر توجه شده است.

فرهادی هفته پژوهش را فرصت مغتنمی برای قالب شدن گفتمان پژوهشی در کشور دانست و گفت: در این هفته بسیاری از ارگان‌ها دستاوردهای علمی خود را در سراسر کشور عرضه می‌کنند، ضمن آنکه در هر استانی شورای پژوهش و فناوری شکل گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه ما میراث‌دار علمی عظیمی هستیم، گفت: با تصویب اسناد بالادستی چون سند چشم‌انداز و ابلاغ سیاستهای کلی علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری، دیگر بهانه‌ای برای نرسیدن به مرجعیت علمی نداریم.

فرهادی فائق‌آمدن به مدرک‌گرایی و تربیت انسان‌های کارآفرین در دانشگاه‌های نسل سوم را از رویکردهای نظام آموزش عالی دانست و ابراز امیدواری کرد که در آینده، پژوهش نقش پررنگ‌تری در منافع ملی و افزایش سهم اقتصادی داشته باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه این رویکرد، بستر اقتصاد مقاومتی را ایجاد می‌کند، اضافه کرد: دانش‌آموزان می‌توانند از خدمات آموزشی و پژوهشی که در دانشگاه‌ها ایجاد شده است، استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در حال راه‌اندازی ۱۳۰ آزمایشگاه مرجع و مرکزی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها هستیم که در حال حاضر ۵۰ آزمایشگاه مرجع فعال شده است و مابقی در حال تکمیل شدن است.

گفتنی است در پایان این مراسم، از ۲۱ دانش‌آموز پژوهنده تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

اعلام اسامی روزها و برنامه های هفته پژوهش و فناوری سال ۱۴۰۱

وزیر علوم وعده داد: تاسیس پارک‌ علم و فناوری بین‌المللی هزار هکتاری در استان تهران

برترین های پژوهش و فناوری کشور تقدیر شدند

یکسان سازی حقوق اعضای هیات علمی وزارتخانه‌های علوم و بهداشت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها