- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

عملیات «همانندجو» برای شناسایی سایه‌نویسی و دستبردهای علمی در پایان‌نامه‌ها آغاز شد

سامانه «همانندجو» در نخستین سمپوزیوم علمی ارتقای سلامت اداری که به مناسبت روز بین‌المللی مبارزه با فساد و در آستانه هفته ملی پژوهش و فناوری در وزارت علوم تشکیل شد، توسط دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، پس از یک دوره آزمایشی رونمایی شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، آن گونه که مسؤولان این وزارتخانه اعلام کرده‌اند، «سامانه همانندجو» توسط پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات (ایرانداک) با هدف اجرای سیاست‌های کلی علم و فناوری و گسترش اخلاق علمی و حمایت از مالکیت فکری و معنوی راه‌اندازی شده است.

این سامانه به منظور پیشگیری از بدرفتاری علمی به ویژه سایه‌نویسی و دستبرد علمی در تدوین پایان نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی با پشتوانه متن کامل و در حال افزایش بیش از ۲۰۰ هزار عنوان پایان‌نامه و رساله در نشانی الکترونیکی www.tik.irandoc.ac.ir راه‌اندازی و در اختیار دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی، استادان و پژوهشگران قرار گرفته است.

مسوولان وزارت علوم معتقدند نرم افزار همانندجو در تدوین پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، گامی مهم در جهت نگهداشت حقوق پدیدآوران و گسترش علم و فناوری و زمینه‌سازی برای دسترسی آزاد همگان به اطلاعات محسوب می شود.

استادان و دانشگاه‌ها می توانند با کمک سامانه همانند جو با جست‌وجوی خودکار در متن کامل پایان نامه‌ها و رساله‌های موجود در ایرانداک، نوشته‌های همانند را بازیابی و اندازه همانندی و منبع اطلاعات همانند را تشخیص دهند.

بر پایه ماده ۸ آیین‌نامه ثبت و اشاعه پیشنهاده‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی و صیانت از حقوق پدیدآورندگان در آنها، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مؤسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی، یا فناوری دولتی و غیر دولتی زیر نظر وزارت علوم موظفند پیش از تصویب پیشنهاده‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، اصالت محتوای آنها را با کاربرد «همانندجو» و پیشینه آنها را با کاربرد سامانه‌های دیگر ایرانداک بررسی کنند.

بر پایه ماده ۹ آیین‌نامه نیز مؤسسه‌ها موظف هستند با بازنگری در فرایند دانش‌آموختگی، از زمان ابلاغ این آیین‌نامه به بعد، پیش از دفاع از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، اصالت محتوای آنها را با کاربرد «همانندجو» بررسی کنند.

ماده ١٠ این آیین‌نامه، تعیین اصالت محتوا در هر مدرک و داوری درباره‌ آن را بر پایه گزارش «همانندجو» بر عهده مؤسسه‌ها می‌داند.

انتهای پیام