پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

موزه علوم و فناوری، «ملی» شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:12114
چهارشنبه، ۲۴ آذر، ۱۳۹۵ | 16:23

موزه علوم و فناوری، «ملی» شد

موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران با تصویب اساسنامه جدید در شورای گسترش آموزش عالی به عنوان یک مؤسسه پژوهشی ملی شناخته شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، با تصویب اساسنامه جدید این موزه به تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ توسط شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، از این پس این موزه «ملی» شناخته می شود و در تمام اسناد، نامه ها و مکاتبات از نام «موزه ملی علوم و فناوری» استفاده خواهد کرد.

با عنایت به ابلاغ مصوبه اساسنامه جدید موزه ملی علوم و فناوری در تاریخ ۱۳ آذرماه این موزه دارای شخصیت حقوقی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و با گسترش اهداف و وظایف، رسما قادر خواهد بود به توسعه شعب داخلی و خارجی خود همت گمارد.

در بخشی از اساسنامه جدید، چنین تعریفی از موزه ملی علوم و فناوری آمده است: «این موزه مکانی است که آثار و نمونه ها و اطلاعات گوناگون مرتبط با موضوعات، فعالیت ها و دستاوردهای علمی، فرهنگی و فناوری را به نمایندگی از جامعه گردآوری و حفاظت می کند و آنها را به صورت مجموعه های نمایشگاهی همراه با توضیحات لازم و با به کارگیری انواع شیوه های اطلاع رسانی و آرشیوهای اطلاعات علمی برای استفاده عموم ارائه می کند. افزون براین، موزه با برگزاری برنامه های متنوع علمی و آموزشی زمینه ایجاد و اشاعه تفکر علمی را در جامعه فراهم می آورد.»

بخشی از اهداف جدید موزه شامل مدیریت پژوهش، حفظ و تقویت میراث علمی دانشمندان ایرانی-اسلامی و ترویج و همگانی کردن علم و نمایش سیر تحول علم و فناوری در سطح ملی و بین المللی، استقرار نظام ملی موزه داری در کشور است.

اساسنامه جدید، وظایف متعددی از جمله تثبیت جایگاه موزه به عنوان یکی از مراکز اصلی ترویج علم در کشور با رویکرد توسعه عدالت آموزشی از طریق برپایی نمایشگاه های سیار، برگزاری رویداد ها و جشنواره های علمی برای سنین مختلف، تالیف، ترجمه، جذب و چاپ کتاب های علمی- ترویجی، حمایت علمی، مادی و معنوی از سایر نهادهای ترویج علم، همکاری در طراحی و راه اندازی موزه های استانی، دانشگاهی، مدرسه ای و علمی- صنعتی، گسترش ارتباط با دیگر موزها و مراکز علم و فناوری جهان، آشنا کردن جهانیان با محتوا و پیشینه علمی و فناوری ایران و تمدن ایرانی اسلامی، ساماندهی موزه های علوم و فناوری موجود دانشگاهی را برای موزه ملی علوم و فناوری قائل شده است.

موزه ملی علوم و فناوری به عنوان مرجع آموزش غیررسمی و ترویج علم به طور رسمی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۹ آغاز کرد و علیرغم نوپا بودن، توانست فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه راه‌اندازی گالری‌ دایمی، نمایشگاه‌های سیار استانی، برگزاری انواع کارگاه های آموزشی و ترویجی، همایش سالانه و جشنواره علم و عامه انجام دهد و در سه سال متوالی به عنوان موزه نمونه کشوری معرفی شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نمایش کلکسیون یادبودهای فضانوردی در موزه علوم و فناوری

رییس موزه ملی علوم و فناوری: فرهنگ تغذیه در برخی رسانه ها فدای تبلیغات شده است

چهارمین جشنواره «علم برای همه» گشایش یافت

موزه ملی علوم ایران، برنده مسابقات جهانی طراحی و ساخت آثار علمی ۲۰۱۸ شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها