سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

فهرست مجلات نامعتبر و جعلی علوم پزشکی منتشر شد/ هشدار ملک زاده نسبت به ایمیل سودجویان برای انتشار بدون داوری مقالات

نسخه قابل پرینت
کد خبر:12003
پنج شنبه، ۱۸ آذر، ۱۳۹۵ | 15:19

فهرست مجلات نامعتبر و جعلی علوم پزشکی منتشر شد/ هشدار ملک زاده نسبت به ایمیل سودجویان برای انتشار بدون داوری مقالات

فهرست مجلات نامعتبر و جعلی از طریق آدرس http://blacklist.research.ac.ir منتشر شد.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در این باره گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر، برخی از افراد سودجو با راه‌اندازی مجلات صرفا تجاری و غیرعلمی و یا جعل وب سایت‌ مجلات دیگر، اقدام به فریب نویسندگان کرده و با دریافت مبالغی، اقدام به انتشار هر مقاله دریافتی می کنند. این مجلات که عمدتا با واژه Predatory Journals نامیده می‌شوند، ضمن ارسال ایمیل‌های متعدد و درخواست دریافت مقاله به افراد، مقالات دریافتی ایشان را بدون داوری علمی و در زمان کوتاه پذیرش و منتشر می کنند.

وی تاکید کرد: بدیهی است انتشار مقالات در این مجلات، ضمن اتلاف وقت، هزینه و منابع، بی‌اعتباری و آسیب نویسنده، دانشگاه و کشور ارسال‌کننده مقاله را درپی‌خواهد داشت.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در ادامه اظهار کرد: با توجه به پیچیدگی فرآیند شناسایی مجلات نامعتبر و جعلی و لزوم معرفی و اطلاع‌رسانی این گروه از مجلات به جامعه علمی پزشکی کشور، معاونت تحقیقات و فنآوری وزارت بهداشت، اقدام به ارزیابی مجلات موجود کرده و فهرست مجلات نامعتبر و جعلی را در آدرس http://blacklist.research.ac.ir منتشر کرده است.

 

۸d4bc687-4597-402d-a05f-e4a6f2235258

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: مقالات اعضای هیات علمی، دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه‌ها و موسسات مربوطه که از تاریخ اول ژانویه ۲۰۱۷ میلادی و بعد از آن در این مجلات منتشر شوند، مقالات نامعتبر قلمداد شده و فاقد هرگونه امتیاز مادی و معنوی برای نویسندگان و دانشگاه مربوطه خواهد بود. این مقالات برای ارتقاء، ترفیع، تشویق و پاداش مقالات، ارائه مقاله حاصل از طرح‌ تحقیقاتی، شرکت در جشنواره‌های رازی،‌ شهید مطهری و هرگونه جشنواره‌های دانشگاهی و نیز تمامی سایر فرآیندهای علمی، آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی و دانشجویان فاقد ارزش و هرگونه امتیاز خواهد بود و به عنوان مقاله منتج از پایان‌نامه، برای دفاع پایان‌نامه دانشجویان و نیز مقالات ارائه شده برای اخذ پذیرش در رشته‌های دکترای پژوهش محور نیز قابل قبول نخواهد بود.

دکتر ملک زاده خاطرنشان کرد: فهرست مجلات نامعتبر و جعلی در آدرس فوق، تاکنون بیش از ۱۰۰۰ عنوان مجله را شامل می‌شود. این فهرست مرتبا بازبینی، ویرایش و روزآمد می‌شود. در نتیجه لازم است اعضای  هیات علمی، دانش‌جویان و پژوهشگران پیش از انتخاب و ارسال مقاله برای مجلات هدف، حتما به سامانه فوق مراجعه و از نبود عنوان مجله موردنظر در فهرست مذکور، برای انتشار مقاله خود مطمئن شوند.

معاون تحقیقات و فناوزی وزیر بهداشت گفت: بدیهی است با توجه به گستردگی مجلات نامعتبر و افزوده شدن روزانه تعداد این مجلات در دنیا، فهرست حاضر نمی‌تواند دربرگیرنده تمامی مجلات نامعتبر جهان باشد. در این مورد همکاران می‌توانند از طریق گزینه «پیشنهاد مجله برای بررسی» در سامانه فوق و یا ضمن مکاتبه رسمی، نسبت به معرفی مجلات نامعتبر موردنظر به این معاونت اقدام کنند تا موضوع توسط کارشناسان مربوطه به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر ملک زاده تاکید کرد: عدم وجود یک مجله در فهرست مجلات نامعتبر و جعلی، الزاما دلیل بر معتبر بودن آن مجله نیست اما وجود مجله در این فهرست قطعا نشان دهنده نامعتبر بودن آن است.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ملک زاده اعلام کرد: ۱۰ سرطان نخست ایرانیان بر اساس تازه ترین آمار «ثبت سرطان» کشور

اتفاق تلخ قشم و دو پرسش از وزیر بهداشت!

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، مرکز پروژه ایرانوم در غرب کشور شد

فهرست برندگان هجدهمین جشنواره ابوریحان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها