سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

نشست وزارت علوم برای رسیدگی به تخلفات پژوهشی چه خروجی مهمی داشت؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:11987
پنج شنبه، ۱۸ آذر، ۱۳۹۵ | 14:03

نشست وزارت علوم برای رسیدگی به تخلفات پژوهشی چه خروجی مهمی داشت؟

نشست تخصصی بررسی تخلفات پژوهشی و پیشگیری و برخورد با آن با حضور دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، دکتر محسن شریفی مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی و جمعی از معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برگزار شد.
به گزارش دیده بان علم ایران در ابتدای این نشست دکتر احمدی  اقدام اين وزارت در تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه بررسی تخلفات پژوهشی و مصادیق تخلفات پژوهشی با هدف صیانت از مالکیت فکری و رعایت حقوق مادی و معنوی پژوهشگران، ارج نهادن به اصول اخلاق علمی و پایبندی به آن، جلوگیری از تضعیف اعتبار علمی کشور و همچنین ارتقاي کیفیت تولیدات علمی را اقدامی ارزشمند و بزرگ توصیف کرد.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم دستورالعمل مذکور را حلقه مفقوده میان هیئت‌های انتظامی اعضای هيئت علمی و کمیته‌های انضباطی دانشجویان در بررسی تخصصی تخلفات پژوهشی برشمرد و ساختار آن را، برنامه‌ریزی و سیاستگذاری در امر سلامت پژوهش دانست.
وي تصريح كرد: در این دستورالعمل به نقش کلیدی و مهم معاونت‌های پژوهش و فناوری به عنوان متولیان امر در تشکیل گروه تخصصی بررسی تخلفات پژوهشی و بر لزوم توجه جدی در جلوگیری از بروز تخلفات و رسیدگی به شکایات واصله تاكيد شده است.
دکتر احمدی تأكيد كرد: معاونان پژوهش و فناوری بايد دستورالعمل مذکور را به شورای دانشگاه و پژوهشگاه برده و مراحل اجرایی آن را هر چه سریع‌تر طی كنند.
وي افزود: معاونان پژوهش و فناوری بايد هر چه سریع‌تر نسبت به تشکیل دبیرخانه کارگروه تخصصی بررسی تخلفات پژوهشی در معاونت‌های پژوهش و فناوری جهت تامین سلامت پژوهش، نظارت دقیق  همه جانبه و پیگیری لازم در پیشگیری و مقابله با هرگونه تخلف علمی اقدام كنند و گزارش عملکرد آن کارگروه را در اسرع وقت به حوزه معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم ارسال كنند.
دكتر احمدي خاطرنشان كرد: در اين راستا ضروری است مراجع ذی‌صلاح در این خصوص، با دقت، تدبیر و هماهنگی لازم با تخلفات پژوهشی به صورت قاطع برخورد كنند و حکم متناسب با جرم را صادر و اجرا كنند.
در ادامه دکتر محسن شریفی مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی، به اقدامات جدی معاونت پژوهش و فناوری به عنوان یکی از متولیان این امر در دو بخش پیشگیری و رسیدگی به تخلفات پژوهشی اشاره كرد.
وي افزود: در بخش پیشگیری، کمیته تخصصی اخلاق پژوهش تشكيل و مجموعه منشور و موازین اخلاق پژوهش تدوين و به کلیه مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت علوم ابلاغ شد كه منتج به تشکیل کمیته اخلاق پژوهش، برگزاری کارگاه‌های اخلاق پژوهش برای دانشجویان و اعضای هيئت علمی، چاپ و توزیع کتابچه منشور و موازین اخلاق پژوهش، تصویب واحدهای درسی مرتبط با اخلاق پژوهش در دانشگاه‌ها شد.
دکتر شریفی در بخش رسیدگی به تخلفات پژوهشی به تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه بررسی تخلفات پژوهشی با امضای مقام عالی وزارت در تاریخ ۹۳/۱۲/۲۳ مشتمل بر ۹ ماده و ۴ تبصره اشاره كرد و افزود: این دستورالعمل مشتمل بر تعیین مرجع بررسی تخلفات علمی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی، وظایف کارگروه تخصصی بررسی تخلفات پژوهشی و همچنین تعیین مراحل اجرای رسیدگی و بررسی تخلفات پژوهشی است.
دكتر شريفي همچنین گزارش اجمالی از نظارت مستمر معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم بر عملکرد کارگروه تخصصی بررسی تخلفات پژوهشی در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ارائه كرد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

اعطای ۲۰ میلیون تومان هدیه برای فرزنددار شدن کارکنان ستاد وزارت علوم

پژوهش نابسامان با سامانه سازی ها، سامان می یابد؟ وزیر علوم دستور داد: ایجاد سامانه «ناب» ذیل سامانه «نان»!

افزایش ۱۰ درصدی اعتبارات مصوب دانشگاه‌ها با دستور رئیس جمهور

نگاهی متفاوت به پشت پرده پدیده پایان‌نامه نویسی/پایان‌نامه‌نویسان، ظهور «پرولتاریای پژوهشی جدید»/پایان‌نامه نویسی که سالی ۱۰۰ پایان‌نامه می‌نویسد!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها