جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

محصولات پروبیوتیک راه حل طبیعی مقابله با مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:11985
پنج شنبه، ۱۸ آذر، ۱۳۹۵ | 14:49

محصولات پروبیوتیک راه حل طبیعی مقابله با مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها در کشور

با حضور نمایندگان علمی ۵ کشور جهان و ۸۰ تن از متخصصان صنایع غذایی، سومین کارگاه بین‌المللی آسیا اقیانوسیه پروبیوتیک ها به همت پژوهشکده علوم و صنایع غذایی و انستیتو متخصصان صنایع غذایی آسیا اقیانوسیه (APIFP) در مشهد برگزار شد.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر مرضیه حسینی نژاد دبیر سومین کارگاه بین المللی آسیا اقیانوسیه پروبیوتیک ها درخصوص اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی گفت: ارتقاي دانش پروبیوتیک ها به عنوان یکی از زمینه های علمی، تحقیقاتی و تجاری رو به رشد در جهان، تبادل تجربیات علمی و تخصصی بین دانشمندان این حوزه از کشورهای آسیا اقیانوسیه، تداوم همکاری های علمی بین المللی با دانشگاه ها و مراکز بین المللی و بررسی راهکارهای تجاری سازی کاربرد پروبیوتیک ها در مواد غذایی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این کارگاه به شمار می رود.
وي افزود: کارگاه مذکور با همکاری دانشگاه جینان چین و انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ایران، با حضور ۶ تن از اساتید برجسته حوزه پروبیوتیک ها از کشورهای آسیا اقیانوسیه شامل استرالیا، نیوزلند، چین، ویتنام، پاکستان، مجارستان و مالزی برگزار شد.
دكتر حسيني نژاد بیان کرد: علی رغم انجام تحقیقات بالینی گسترده درخصوص پروبیوتیک ها و شناخته شدن اثرات مفید و موثر این محصولات بر سلامتی، فعالیت های صنایع غذایی بویژه در بخش تولید منطبق با نیاز کشور و پتانسیل های موجود صورت نگرفته است.
رئیس گروه همکاری های علمی و بین المللی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی ادامه داد: فرمولاسیون و تولید محصولات پروبیوتیک مبتنی بر ذائقه ایرانی و ایجاد تنوع در این محصولات از نیازهای روز صنعت غذاست.
وی بر لزوم اطمینان مصرف کننده بر دریافت محصول پروبیوتیک با کیفیت لازم و در حدود استانداردهای بین المللی اشاره و تاکید کرد: این امر مستلزم انجام تعاملات و اقدامات اجرایی لازم در کنار پژوهش های کاربردی است.
حسینی نژاد در پایان بر ضرورت تدوین و به روزرسانی قوانین ارزیابی و نظارتی برای تامین اطمینان مصرف کننده تاکید کرد.
در ادامه دکتر مریم تاج آبادی رئیس انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ایران نیز اظهار داشت: سابقه تولید محصولات پروبیوتیک در ایران به حدود ۱۲ سال پیش برمی گردد و در حال حاضر حجم فرآورده های لبنی پروبیوتیک بیشتر از سایر محصولات است.
وي تصریح کرد: در تمام دنیا پروبیوتیک ها جایگزین آنتی بیوتیک ها به عنوان محرک رشد در دام شده اند و استفاده از پروبیوتیک ها یک راه حل طبیعی برای حل معضل مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها در کشور به شمار می رود.
دكتر تاج آبادي با اشاره به تدوین ۱۳ استاندارد برای تولید محصولات پروبیوتیک در کشور گفت: این استانداردها باید برای بخش دام نیز تدوین و اجرایی شود.
وي با تاکید بر اینکه ایران رتبه نخست جایگاه علمی پروبیوتیک ها در منطقه خاورمیانه را به خود اختصاص داده افزود: متاسفانه تاکنون به علت نبود آگاهی ارزش افزوده لازم در صنعت غذا حاصل نشده است.
دكتر تاج آبادي برگزاری این کارگاه آموزشی را اقدامی مفید در آگاه سازی جامعه نسبت به اثرات سلامتی بخشی استفاده از محصولات پروبیوتیک دانست و گفت: قطعا آشنایی با آخرین یافته های علمی و پتانسیل های داخلی و خارجی می تواند نقش موثری در استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود داشته باشد.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مدیرکل دفتر نظارت بر استانداردهای صنایع غذایی: ۳۵۰۰ استاندارد در حوزه مواد غذایی داریم/ایران، رکورددار استانداردنویسی در منطقه است

ساخت نخستین باغچه پایلوت پرماکالچر دانشگاهی کشور

در دانشگاه تربیت مدرس بررسی شد: تولید برق از پساب صنایع فرآوری گوشت با پیل سوختی میکروبی

تولید نان «سین بیوتیک» با ارزش غذایی بالا در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها