پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

وضعیت خوبی در تولید مقالات برتر علوم شناختی نداریم

نسخه قابل پرینت
کد خبر:11977
چهارشنبه، ۱۷ آذر، ۱۳۹۵ | 17:07

وضعیت خوبی در تولید مقالات برتر علوم شناختی نداریم

رییس انجمن علوم اعصاب با بیان اینکه ایران در حوزه تولید مقالات در رشته‌های علوم شناختی در وضعیت خوبی قرار دارد، گفت: بر اساس آمارهای پایگاه آی‌اس‌آی در طول سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ ، دو مقاله برتر از سوی محققان ایرانی منتشر شده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر محمدتقی جغتایی روز چهارشنبه، ۱۷ آذر ماه در مراسم افتتاح پنجمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی با اشاره به سابقه ایجاد رشته علوم شناختی در دنیا افزود: بقراط اولین کسی است که ساختار و کارکرد مغز را مطرح کرد.

وی با بیان اینکه تا قرن نوزدهم این علم در کانون توجه نبوده است، اظهار کرد: این علم به دلیل توسعه سیستم‌های تصویربرداری پزشکی و علوم مهندسی از رشد و توسعه زیادی برخوردار شد.

جغتایی با اشاره به وضعیت رشد این علم در دنیا، افزود: بر اساس آمارهای پایگاه آی‌اس‌آی رشد علوم شناختی از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، ۱۲۴ درصد بوده است.

رییس انجمن علوم اعصاب به بیان وضعیت رشد علوم شناختی در کشور پرداخت و افزود: بر اساس آمارهای پایگاه آی‌اس‌آی تعداد مقالات محققان ایرانی از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، ۱۷۴۴ مقاله بوده و ضریب تاثیر این مقالات در این بازه زمانی ۴٫۲۲ را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه کشور در زمینه تولید علم حوزه علوم شناختی در وضعیت خوبی قرار دارد، خاطرنشان کرد: اما در زمینه ارائه مقالات برتر وضع خوبی نداشتیم، به گونه‌ای که طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ تنها دو مقاله برتر در این حوزه منتشر شده است.

رییس پنجمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی با بیان اینکه ایران در حوزه علوم شناختی در منطقه با کشور ترکیه رقابت نزدیکی دارد، اضافه کرد: در حوزه علوم مولکولی و سلولی ایران در رتبه ۲۴ و ترکیه در رتبه ۲۵ قرار دارد.

جغتایی، تاسیس ستاد توسعه علوم شناختی و ایجاد رشته‌های مرتبط با آن در وزارتخانه‌های علوم و بهداشت را از فرصت‌های موجود در کشور در حوزه علوم اعصاب نام برد و ادامه داد: علاوه بر آن زیرساخت‌های تحقیقاتی مناسبی در این حوزه ایجاد شده است که از آن جمله می‌توان به ایجاد مرکز علوم اعصاب در دانشگاه کرمان، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تبریز، دانشگاه شیراز، دانشگاه اصفهان و دانشگاه مشهد اشاره کرد.

به گفته وی، ایجاد آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز از دیگر فرصت‌های ایجاد شده در کشور است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها