سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

خرازی: انگلستان سالی ۵۰۰ میلیون دلار خرج مطالعات مغز می‌کند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:11972
چهارشنبه، ۱۷ آذر، ۱۳۹۵ | 16:51

خرازی: انگلستان سالی ۵۰۰ میلیون دلار خرج مطالعات مغز می‌کند

دبیر ستاد توسعه علوم شناختی از ایجاد میز مشترک با کشور برزیل برای تبادل اطلاعات در حوزه علوم شناختی خبر داد و گفت: ایجاد این میز مشترک با کشورهای روسیه و چین در دستور کار قرار دارد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر کمال خرازی روز چهارشنبه، ۱۷ آذرماه در افتتاح پنجمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی با اشاره به وضعیت توسعه علوم شناختی در جهان و ایران افزود: با پیشرفت و توسعه علوم شناختی، امروزه این علم تحولات زیادی را ایجاد کرده و انتظار می‌رود با کشف اسرار کارکردهای شناختی مغز این علم بتواند تاثیرات شگفت‌انگیزی در حوزه‌های مختلف چون حل اختلالات مغزی، روانی، تحریکات عمقی مغز، کاشت الکترود و سامانه‌های مصنوعی شاهد باشیم.

وی با بیان این که با استفاده از سامانه‌های مصنوعی می‌توان بخشی از کاهش فعالیت‌های مغز را جبران کرد، ادامه داد: بر این اساس بسیاری از کشورهای پیشرفته سرمایه‌گذاری‌های کلانی در زمینه مطالعات مغز انجام داده‌اند.

خرازی، اجرای پروژه مغز در انگلستان را نمونه‌ای از این سرمایه‌گذاری‌ها دانست و خاطرنشان کرد: انگلستان با اجرای پروژه مغز در مدت دو سال مطالعات وسیعی در این زمینه آغاز کرده و بودجه‌های کلانی به آن اختصاص داده و قرار است هر سال ۵۰۰ میلیون دلار به بودجه‌های این پروژه اختصاص دهد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری اجرای پروژه مغز در کشورهای ژاپن، چین، استرالیا، کره و کانادا را از دیگر طرح‌های در دستور کار در این زمینه نام برد و ادامه داد: این کشورها با اجرای این پروژه‌ها علاوه بر آنکه از نظر اقتصادی و مالی سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی انجام داده‌اند، اخیراً در زمینه آینده‌پژوهی در حوزه مغز نیز پروژه‌هایی را آغاز کرده‌اند.

به گفته وی، این محققان در تلاش هستند تا دریابند که علوم شناختی چه تحولاتی را در زندگی آینده بشر ایجاد خواهد کرد.

خرازی اضافه کرد: بر این اساس در انگلستان پروژه آینده‌نگاری در سیستم‌های شناختی در دست اجرا است تا از این طریق تاثیرات علوم شناختی در زندگی بشر را مورد بررسی قرار دهند. ضمن آنکه در اروپا نیز شبکه چشم‌انداز علوم شناختی اروپا راه‌اندازی شده است که به طور خاص در زمینه آینده‌نگاری علوم شناختی مطالعه می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت توسعه علوم شناختی در ایران اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر تلاش‌هایی برای توسعه این علوم در کشور انجام شده است که از آن جمله می‌توان به تصویب سند توسعه علوم و فناوری شناختی اشاره کرد.

دبیر ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی ریاست‌جمهوری قرار دادن علوم شناختی در اولویت اول نقشه جامع علمی کشور و ایجاد ستاد توسعه علوم شناختی را از دیگر اقدامات کشور در راستای توسعه این علم نام برد و اظهار کرد: این ستاد تاکنون تلاش کرده تا در جهت تربیت نیروهای انسانی و کمک به دانشگاه‌ها برای تاسیس مراکز تحقیقاتی گام‌های موثری بردارد.

خرازی تاسیس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز را از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه دانست و ادامه داد: خدمات این آزمایشگاه در اختیار همه دانشگاه‌ها و پژوهشگران قرار می‌گیرد.

وی همچنین به بیان حمایت‌های این ستاد از تحقیقات مرتبط با حوزه علوم شناختی پرداخت و یادآور شد: این ستاد با اعلام فراخوان‌هایی از پروژه‌ها و پایان‌نامه‌ها حمایت می‌کند، ضمن آنکه طرح‌هایی برای اعزام دانشجویان دکتری به خارج برای دوره‌های شش ماه تا یکسال در دستور کار دارد.

خرازی انجام پروژه‌های مشترک با کشورهای خارج را از دیگر برنامه‌های ستاد علوم شناختی ذکر کرد و ادامه داد: در این راستا ارتباطات خوبی با دانشمندان ایرانی مقیم خارج برقرار شده است.

دبیر ستاد علوم شناختی معاونت علمی ریاست‌جمهوری اضافه کرد: بر این اساس اقدام به ایجاد میز مشترک در ستاد توسعه علوم شناختی کردیم که بر این اساس تاکنون میز مشترک میان ایران و برزیل در ستاد ایجاد شده است.

به گفته وی، ایجاد میز مشترک با روسیه و چین برای تبادل اطلاعات در حوزه علوم شناختی در دستور کار ستاد قرار دارد.

خرازی با تاکید بر ضرورت توسعه خدمات شناختی در کشور گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها تنها در آمریکا تا سال ۲۰۲۰ بازار خدمات شناختی به ۶ میلیارد دلار می‌رسد و در این کشور نیز معاینات شناختی در کنار معاینات فیزیکی به یک روال طبیعی تبدیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه ایران در زمینه علوم شناختی در آغاز راه قرار دارد، ابراز امیدواری کرد: برگزاری این کنگره بازتاب خوبی داشته باشد.

 پنجمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی توسط دانشگاه علوم پزشکی ایران و انجمن علوم اعصاب ایران و با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری از امروز ۱۷ آذر ماه در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز به کار کرده و تا ۱۹ آذر ماه ادامه دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ساخت دستگاه تحريک مغز توسط محققان ایرانی

نیاز آزمایشگاه ملی مغز دانشگاه تهران به ۲۰ میلیارد تومان تجهیزات جدید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها