سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

ملک‌زاده اعلام کرد: افزایش بودجه علوم شناختی در مؤسسه ملی توسعه تحقیقات پزشکی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:11967
چهارشنبه، ۱۷ آذر، ۱۳۹۵ | 16:24

ملک‌زاده اعلام کرد: افزایش بودجه علوم شناختی در مؤسسه ملی توسعه تحقیقات پزشکی

 معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دو برابر شدن بودجه تحقیقات گروه علوم شناختی در مرکز ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی خبر داد و گفت: این وزارتخانه به منظور افزایش رشد مطالعات این حوزه از تمام طرح‌ها حمایت می‌کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، رضا ملک‌زاده روز چهارشنبه، ۱۷ آذرماه در افتتاحیه پنجمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی در دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه رشته علوم شناختی در کشور رشد قابل توجهی داشته است، افزود: در حال حاضر رشته‌های روان‌شناختی در اغلب دانشگاه‌ها راه‌اندازی شده است و از سوی دیگر ما در زمینه تولیدات علمی رشته‌های علوم شناختی رشد زیادی نداشته‌ایم.

وی رشد تولید علمی علوم شناختی را ۱۲ تا ۱۳ درصد ذکر کرد و ادامه داد: این عدد نشان می‌دهد که باید به حوزه علوم شناختی توجه زیادی صورت گیرد.

ملک‌زاده احیای موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد) را از اقدامات وزارت بهداشت برای توسعه فناوری‌های مرتبط با علوم پزشکی دانست و خاطرنشان کرد: در این مرکز گروه علوم شناختی راه‌اندازی شده است و بنا داریم که بودجه این گروه را در سال آینده افزایش دهیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  یادآور شد: تاکنون اعتبارات مربوط به تحقیقات علوم شناختی کم بوده است و درصدد هستیم که اعتبارات این حوزه را افزایش دهیم.

ملک‌زاده از آمادگی وزارت بهداشت برای طرح‌های تحقیقاتی پژوهشگران در حوزه‌های مرتبط با علوم شناختی خبر داد و اضافه کرد: از تمام طرح‌های محققان و پژوهشگران جوان که طرح آنها حتی طولانی‌مدت هم باشد، حمایت می‌کنیم تا رشد علوم اعصاب در کشور افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه علوم شناختی دارای آینده درخشان تا ۱۵ سال آینده است، گفت: اخیراً محققان توانسته‌اند نابینایی را با استفاده از سلول‌های بنیادی درمان کنند و این حوزه نیز برای درمان بیماری‌های اعصاب امیدهای جدیدی را ایجاد کرده است.

ملک‌زاده برگزاری این کنگره را فرصتی برای تبادل‌نظر و افزایش سطح همکاری‌ها میان دانشگاه‌های علوم پزشکی و فنی و مهندسی دانست و گفت: در حال حاضر با پدیده پیر شدن جمعیت و شیوع برخی از بیماری‌های شناختی مانند آلزایمر مواجه هستیم که با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی و فنی و مهندسی می‌توان راهکارهایی برای درمان این نوع بیماری‌ها ارائه کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

برگزیدگان جایزه ترویج علم «چراغ» معرفی شدند

رییس جدید پژوهشکده فیزیک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی منصوب شد

تیم‌های برتر مسابقات علوم اعصاب شناختی دانش‌آموزی معرفی شدند

راه اندازی آزمایشگاه مدل های حیوانی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها