جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ارائه گزارش تخلفات علمی به سران سه قوه/ واکاوی نظام داوری مقالات

نسخه قابل پرینت
کد خبر:11935
چهارشنبه، ۱۷ آذر، ۱۳۹۵ | 13:00

ارائه گزارش تخلفات علمی به سران سه قوه/ واکاوی نظام داوری مقالات

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی از تهیه گزارشی درباره تخلفات علمی در کشور و ارائه آن به سران قوای سه‌گانه خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران منصور کبگانیان با ارایه گزارشی از نتایج هشتاد و پنجمین جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور با اشاره به گزارش نشریات ساینس و اشپرینگر نیچر درباره تقلب علمی برخی محققان کشور و رد مقالات آنها از مجلات معتبر گفت: از چند جلسه قبل ماموریتی برای بررسی بیشتر و دقیق تر این موضوع به ستاد نقشه جامع علمی کشور محول شده بود.

وی با تاکید بر این که یکی از وظایف ستاد نقشه جامع علمی کشور شناسایی چالش و آسیب های حوزه علم و فناوری کشور است، گفت: گزارش اولیه در ارتباط با این موضوع تهیه شده و قرار است بصورت مشخص و مستدل به مسئولین قوای سه گانه کشور ارائه شود.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشورافزود: طبق این گزارش تعداد تخلفات در ارتباط با مقالات بین المللی چندان زیاد نبوده، البته ما به همین تعداد تخلفات کم نیز باید حساس بوده و برنامه هایی برای جلوگیری از گسترش آن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه البته عدد تخلفات در حوزه پایان نامه ها و مقالات حوزه علمی و پژوهشی داخلی یک مقدار قابل ملاحظه تر است، افزود: اما در حوزه مقالات رسمی علمی و پژوهشی نمایه شده بصورت بین المللی به نسبت کشورهای دیگر تعداد تخلفات صورت گرفته قابل ملاحظه نبود اگرچه در تبلیغات جهانی سیاسی برخورد و بزرگ نمایی شد.

کبگانیان افزود: در نشست نقشه جامع علمی کشور پیشنهادات مناسبی برای رفع این گونه تخلفات مطرح شده، البته یک جلسه تخصصی فوق العاده دیگر در هفته آینده برای بررسی بیشتر این مسئله و همچنین تکمیل گزارش و واکاوی بیشتر حوزه اصلاح نظام داوری مقالات و پایان نامه ها برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به دنبال آن هستیم که با کمک وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر دستگاه ها، طراحی مناسبی در حوزه سیاست های علمی کشور داشته باشیم که تعداد این گونه تخلفات که البته گسترش نیافته است به عدد صفر برسد.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور خاطرنشان کرد: البته هم اکنون نرم افزارها و سیستم هایی رصد و کنترل مقالات و پایان نامه ها را برعهده دارند.

وی با اشاره آئین نامه های انضباطی برخورد با اینگونه تخلفات علمی مقالات و پایان نامه ها افزود: باید اساتید و دانشگاه هایی که محوریت مقالات را برعهده دارند از آگاهی لازم برای برخورد با تخلفات برخوردار باشند و بدانند که از چه آئین نامه ایی باید استفاده کنند.

کبگانیان همچنین یکی دیگر از مباحث مطرح شده در نشست نقشه جامع علمی کشور را بررسی گزارش سهم کشورمان در تولید علم و فناوری در جهان ذکر کرد و گفت:  این گزارش مقایسه ای بیانگر آن است که در حال حاضر ایران در حوزه تولید علم در دنیا از وضعیت مناسبی برخوردار است.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشوریکی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب را گسترش هرچه بیشتر تعاملات و مراودات علمی و آموزشی درحوزه بین الملل عنوان کرد و افزود: با همکاری همه دستگاه های مسئول و همکاری های بین المللی وزارت امور خارجه سند جامع علمی و فناوری کشور در دست تهیه است، و امیدواریم شاهد رشد موزون و گسترش هرچه بیشتر همکاری های بین المللی باشیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نخستین حضور رسمی نام «هوش مصنوعی» در مقالات علمی/ آغاز عصر «نشر مصنوعی»

بیانیه اتحادیه انجمن‌های ایرانی علوم ریاضی در خصوص مصوبه کنکوری شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت: تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین با «مقاله» تناقض ندارد

نگاهی متفاوت به پشت پرده پدیده پایان‌نامه نویسی/پایان‌نامه‌نویسان، ظهور «پرولتاریای پژوهشی جدید»/پایان‌نامه نویسی که سالی ۱۰۰ پایان‌نامه می‌نویسد!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها