جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

فیزیکدان ایرانی برنده جایزه «پیشگامان علم»:دانشمندان نام آور ایرانی، الهام بخش من در دنبال کردن علم بوده اند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:11862
سه شنبه، ۱۶ آذر، ۱۳۹۵ | 16:08

فیزیکدان ایرانی برنده جایزه «پیشگامان علم»:دانشمندان نام آور ایرانی، الهام بخش من در دنبال کردن علم بوده اند

 

استاد کامران وفا، فیزیکدان برجسته ایرانی دانشگاه هاروارد که با کسب جایزه سه میلیون دلاری «پیشگامان علم» افتخاری تاریخی را رقم زد در سخنانی به مناسبت کسب این جایزه بر میراث ارزشمند علمی ایران تاکید و اشتیاق وافر خود به فعالیتهای های علمی را تا حد زیادی الهام گرفته از میراث بزرگانی چون خیام و ابوریحان بیرونی عنوان کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، استاد کامران وفا در سخنرانی مراسم اعطای این جایزه گفت: «برای من بسیار مایه خرسندی است که کار من توسط چنین گروه محترمی از همکاران شایسته شناخته شده است. خوش شانس بودم که کنار بیش از ۱۵۰ فیزیکدان و ریاضیدان درجه یک کار کرده ام و این جایزه را بیش از آن که متعلق به خود بدانم به معنای به رسمیت شناختن کار آنها می دانم. به طور ویژه از ادوارد ویتن، استاد راهنمای رساله ام به پاس مشاوره های مستمرش طی این سال‌ها قدردانی می کنم. من در ایران به دنیا آمدم، خاستگاه دانشمندان و ریاضیدانان برجسته بسیار چون خیام و بیرونی. اشتیاق من به دنبال کردن علم تا حد زیادی الهام گرفته از میراث آنهاست.

من علم را یک ماجراجویی بدون مرز می بینم که هر کس می تواند در آن مشارکت داشته باشد و می تواند بهترین ها را برای بشریت به ارمغان آورد. می خواهم از والدینم تشکر کنم به خاطر همه عشق و تشویق‌هایشان که به من اجازه داد رویایم را دنبال کنم. زندگی من با سه پسرم فرزان، کیوان و نیکون غنی شده است. بسیار به آنها می بالم و شادی و معنای زیادی به زندگی ام بخشیده اند. و در پایان این جایزه را به همسر و بهترین دوستم، آفرین تقدیم می کنم که حمایت و عشق تزلزل ناپذیرش ستون استواری در زندگی من بوده است.»

استاد کامران وفا، فیزیکدان ایرانی دانشگاه هاروارد به طور مشترک با دو فیزیکدان دیگر برنده جایزه سه میلیون دلاری «پیشگامان علم» در فیزیک بنیادی شد.

جایزه پیشگامان علم (Breakthrough Prize) که در سال ۲۰۱۲ توسط زاکربرگ – موسس فیس بوک – و چند میلیاردر دیگر پایه گذار شرکتهای بزرگ فناوری پایه گذاری شده بزرگترین جایزه نقدی در زمینه علوم زیستی، فیزیک و ریاضیات  است که از آن به عنوان اسکار علمی هم یاد می شود.

این جایزه در سال ۲۰۱۷ در فیزیک بنیادی به دکتر کامران وفا و اندرو اشترومینگر از دانشگاه هاروارد و جوزف پولچینسکی از موسسه کاولی اعطا شد که از پیشگامان نظریه ریسمان هستند.

طبق این نظریه که هنوز اثبات نشده تمام نیروها و ذرات طبیعی از ریسمان های بسیار کوچک لرزانی ساخته شده اند. این نظریه کل درک انسان از جهان و به خصوص سیاهچاله های فضایی را دگرگون خواهد کرد. از سوی دیگر پولچینسکی نشان داد این نظریه شامل ذراتی دو بعدی یا چند بعدی است که «برین» نامیده می شوند. برین خلاصه شده واژه membrane و به معنای غشا است. این نظریه به ایجاد شاخه کاملا نوینی در کیهان شناسی منجر شد که در آن ممکن است برین ها جهان هایی جزیره وار باشند که دربعد دیگر فضا شناور هستند و با یکدیگر برخورد می کنند. یا ممکن است در بعد بالاتری با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

وفا و استرومیگنر در سال ۱۹۹۶ با استفاده از نظریه ریسمان  اطلاعات موجود و انتروپی یک سیاهچاله را محاسبه کردند. نتایج به دست آمده از محاسبات آنان  پیش بینی استیفن هاوکینگ درباره نشت تابش اشعه ها و انفجار احتمالی سیاهچاله ها را تایید کرد.

کامران وفا ۵۶ سال پیش – سال ۱۳۳۹ – در تهران به دنیا آمده و پس از پایان تحصیلات متوسطه در دبیرستان البرز در سال ۱۳۵۶ به ایالات متحده آمریکا مهاجرت  کرده است.

وی مدرک کارشناسی خود را در فیزیک و ریاضی در دانشگاه ام آی تی به پایان برده و در سال ۱۳۶۴ درجه دکتری خود را با سرپرستی ادوارد ویتن در دانشگاه پرینستون اخذ کرده است.

وفا پس از آن عضو جونیور هاروارد شد و بعدها در همانجا یک کرسی جنیور گرفت. در سال ۱۹۸۹ به او یک کرسی ارشد (سینیور) پیشنهاد شد و از آن زمان تا کنون او در همانجا مشغول به فعالیت بوده است

او هم اکنون دارای کرسی ویلیام دانر در دانشگاه هاروارد است.

وی همچنین به دلیل توضیح رابطه بین هندسه و نظریه های میدان که از دوگانگی های ریسمانها بر می آید هم شهرت دارد که منجر به فرضیه گوپاکومار-وفا شد. این موضوع با عنوان “مهندسی هندسی نظریه های میدان کوانتومی” شناخته می شود. در سال ۱۹۹۷ او نظریه اف را ارائه داد که جزو نظریه های شناخته شده در ابرریسمان است.

پی بردن به معنی نهفته دوگانگی های ریسمانها و همچنین تلاش در به کارگیری نظریه ابرریسمان برای حل مسائل حل نشده در فیزیک ذرات بنیادی از علائق پژوهشی دکتر کامران وفاست.. 

وفا که مشارکتهای عمیقی در زمینه نظریه های ریسمان توپولوژیک و فهمیدن تقارن آینه ای و ساخت مدار-خمینه در نظریه ریسمان، داشته پیش از این نیز جوایز علمی بزرگی چون مدال دیراک سال ۲۰۰۸، جایزه محقق جوان ریاست جمهوری آمریکا، فرهنگستان هنر و علوم آمریکا ۲۰۰۵ را کسب کرده است.

وی از موسسان شبکه ایرانیان برای دانش و نوآوری (نیکی) است و طی سالهای اقامت در آمریکا سفرهای علمی متعددی به ایران داشته است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

برنده دوازدهمین جایزه عليمحمدی در رشته فیزیک معرفی شد

مقاله پژوهشگران ایرانی در فهرست شایسته‌ تقدیر «بنیاد پژوهش در گرانش»

انتشار كتاب فیزیکدان ایرانی در زمینه «فیزیک سیاه‌چاله‌ها» توسط «اشپرینگر»

حل مساله چالشی چند ده ساله توسط پژوهشگران ایرانی/تولید نسل جدیدی از مواد مرکب پیشرفته با کشف فیزیکدانان ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها