جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

پیشگام دانش ژنتیک انسانی ایران درگذشت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:1170
یکشنبه، ۱۶ خرداد، ۱۳۹۵ | 19:27

پیشگام دانش ژنتیک انسانی ایران درگذشت

دكتر محمد علي مولوي، استاد پیشکسوت و چهره ماندگار ژنتیک ایران در ۹۵ سالگی در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه درگذشت.
به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر مولوی در سال ۱۳۰۰شمسي در تبريز متولد شد. چهار سال ابتدايي را در تبريز و بقيه دوران دبستاني و دبيرستاني و دانشكده پزشكي را در تهران سپري كرد.
بعد از گذراندن دوره عمومي براي مدت چهار سال عازم پاريس شدم و به عنوان آسيستان خارجي اين مدت را در بيمارستان كودكان پاريس در بخش پرفسور لامي استاد كودكان و ژنتيك طي كردم.
وی سال ۱۳۳۲به تهران مراجعت كرد و پس از گذراندن امتحاني، وارد كادر هيات علمي دانشگاه تهران – بخش دكتر منوچهر اقبال- شد و از همان زمان تدریس ژنتيك پزشكي را در دانشگاه بعد از ظهر ها در سال پنجم و دروس پزشكي داخلي و عفوني كودكان را در بيمارستان هزار تختخوابي آغاز كرد. سه سال بعد، صبح ها، يك بخش عفوني كودكان به وی تفويض شد كه بيماران ژنتيكي ومشاوره و احيانا” بستري كردن بيماران مربوطه در اين بخش صورت مي گرفت هم چنين بررسي و مقايسه دو قلوها نيز درهمان بخش انجام مي شد.
در سال ۱۹۶۲ از طرف سازمان بهداشت جهاني براي تكميل دوران ژنتيك به دانمارك رفت و درمدت سه ماهه آن استفاده فراوان از آن دوران برد. در سال ۱۹۶۴ نيز از طرف WHO براي گذراندن دوره ي يك ماهه عازم امريكا شد ودر سال ۱۳۳۶ از طرف سازمان بهداشت جهاني به عنوان كارشناس ژنتيك شناخته شد.
مرحوم مولویدر سال ۱۳۴۱ اجازه ي نشر يك مجله به نام دانش پزشكي را با همكاري دكتر جواد هيئت كسب كرده و مدت ۵سال آن را منتشر كرد و طیسخنرانيهاي هفتگي بيمارستان هزار تختخوابي، بيماری های ارثي مانند سندرم داون، مارفان، لورانس مون بيدل، نشانگان پوتس جگر، پوليپ هاي روده و غيره، را معرفي مي كرد.
در سال ۱۳۳۶ در كنگره ي بين المللي كودكان، دو بيمار مبتلا به نشانگان فرياد گربه را معرفي كرد در سال ۱۳۴۰ يك انجمن ژنتيك با شركت كاردانان ژنتيك انساني دامي و گياهي تشكيل داد. بعد از آن هر سال درپی كنگره كودكان مدت دو روز سمينار ژنتيك تشكيل مي شد كه مباحث گوناگوني راجع به مسائل متعدد ژنتيك روز بحث مي شد. در سال ۱۳۴۵ دكتر كريمي نژاد استاد هيستولوژي كه علاقمند به ژنتيك بود هم  فعاليت خود را در بيمارستان زنان بخش خصوصي شروع كرد به طوري كه امروزه آزمايشگاه خصوصي وی  از معتبرترين مراكز ژنتيك به شمار مي رود درسال ۱۳۴۰ در بيمارستان هزار تختخوابي به كمك دكتر نفيسي و دكتر خاوري بخش سيتوژنتيك راه اندازي شد.
دکتر مولوی در سال ۱۳۴۹ به كمك دكتر خاوري و دكتر روزبهاني يك مركز ژنتيك و مشاورات خصوصي تشكيل داده و مراجعان را راهنمايي مي كردند.
تأليفات و جوايز
اصول بيماري ها ي ارثي انسا ن در دو جلد، امراض كروموزومي و متابوليك يك جلد، ديابت و راهنماي بيماران ديابتي يك جلد، ژنتیك عمومي در دوجلد، بهبود نسل بشر در يك جلد، مشاوره ي ژنتیک با معيت دكتر خاوري و دكتر روزبهاني يك جلد، بيماري هاي عفوني دو جلد، مسائل گوناگون پزشكي در هفت جلد، رساله به زبان فرانسه راجع به كمبود ويتامين A درايران، سؤالهاي انترنها ي بيمارستانهاي تهران با ياري دكتر مژدهي در سه جلد، سؤال و جواب در طب داخلي يك جلد، نگارش بخش عفوني طب داخلي دكتر اردوبادي و همكاران دانشگاهي بخش ژنيتك خون شناسي دكتر پويا، ترجمه ي جراحي صغير درسه جلد در دوران آخر تحصيلي، بياري هاي عفوني كودكان و داخلي رشته ي كودكياري در دو جلد، بهداشت عمومي در دو جلد، مقاله به زبان انگليسي در مجله ي Gynecology and obstetric با معيت دكتر كريمي نژاد ، مقالات متعدد درتمامي مجلات پزشكي روز ايران، بيماري هاي شايع ارثي و مادرزادي يك جلد.
وی سال ۱۳۷۸ به سبب كوشش هاي بي دريغ د ررشته ي پزشكي، از طرف وزير بهداشت و آموزش پزشكي لوح تقدير و مدال دريافت کرد. هم چنين در سال ۱۳۷۹ يك تالار در کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی تهران به نام استاد نامگذاری شد که بیش از ۵۰۰ جلد كتاب اهدایی استاد به کتابخانه را هم در بر می گیرد.
حاصل ازدواج دکتر مولوی که در ۳۲ سالگي صورت گرفت يك پسر بود كه در يكي از دانشگاه هاي معتبر انگلستان، اقتصاد خوانده بود و همان جا زندگي مي كرد كه متأسفانه سالها پیش درگذشت.
دیده بان علم ایران نیز درگذشت این دانشمند فرهیخته را به مردم ایران و جامعه علمی و پزشکی کشور صمیمانه تسلیت می گوید.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

یافته جالب محققان ایرانی درباره تاثیر تشابهات ژنتیکی در انتخاب همسر

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین کنگره ملی ژنتیک ایران، نیمه اسفندماه برگزار می شود

سمپوزیوم ژنتیک و سلول‌های بنیادی با رویکرد ژن درمانی برگزار می‌شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها