چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های ریوی اعلام کرد: تولید داروی جدید بیماری آسم در آینده/رشد مصرف سیگار در میان دختران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:11634
یکشنبه، ۱۴ آذر، ۱۳۹۵ | 14:17

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های ریوی اعلام کرد: تولید داروی جدید بیماری آسم در آینده/رشد مصرف سیگار در میان دختران

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های ریوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از تولید داروی جدید بیماری آسم تا شش ماه آینده خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر شهرزاد محمد زاده لاری افزود : دارونمای این تحقیق آماده شده و اکنون بحث رجیستری آن در حال انجام است؛ البته این دارو در حال حاضر در قسمت های دیگر طب در حال استفاده است و تقریبا در حدود شش ماه دیگر در خصوص بیماری آسم به تولید داروخانه ای خواهد رسید.

وی گفت: در حال حاضر حدود ۱۷ طرح تحقیقاتی در این مرکز در حال انجام است که مهمترین آن طرح آسم و کار بر روی یک ماده گیاهی با همکاری دانشکده داروسازی است که به صورت کپسول های نانومیسل برای اولین بار در کشور تولید داروخانه‌ای خواهد شد.

محمد زاده لاری با ارائه گزارش جامع سه ساله مرکز تحقیقات بیماری های ریوی گفت: این مرکز تحقیقات در سال ۱۳۸۷ در بخش توراکس بیمارستان قائم (عج)کار خود را آغاز کرد. مرکز تحقیقات بیماری های ریوی، پیشگیری و تشخیص زودرس بیماری های ریوی را از اهداف اولیه خود قرار داد که با توجه به موقعیت خاص استان خراسان رضوی، مجاورت این استان با کشور افغانستان و برخی کشورهای شمالی و رشد ریسک انتقال عفونت ها به جامعه؛ ایجاد این مرکز تحقیقات امری لازم و ضروری می نمود.

پیشگیری زودرس سرطان از اهداف مرکز تحقیقات بیماری های ریوی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه اظهار داشت: پیشگیری زودرس سرطان های ریه و تشخیص عوارض دراز مدت گازهای شیمیایی با توجه به تعداد بالای جانبازان شیمیایی در استان از دیگر اهداف ایجاد این مرکز تحقیقات بود.

ريیس مرکز تحقیقات بیماری های ریوی گفت: در حال حاضر در حال انجام کار تحقیقاتی در مورد رژیم درمانی جدید که در کشور ما نیز توصیه شده است هستیم، درمان های سنتی بیماری های ریوی مزمن مانند آسم نیز از جمله طرح های تحقیقاتی موفق این مرکز است.

وی مطرح کرد: این نوع بیماری ها با وجود این که مزمن بوده و بدخیم نیست؛ اما بیمار را آزار می دهد؛ که با توجه به تاکید طب سنتی و منابعی که در دسترس است توانسته ایم در قالب یک طرح تحقیقاتی موفق در مقطع فوق تخصصی در مورد داروی گیاهی کنترل آسم، حرف برای گفتن داشته باشیم.

وی اظهار داشت: چهار طرح در مورد بیماران COPD یا بیماران انسدادی مزمن ریه (برونشیت) ؛ که به دلیل مصرف سیگار ایجاد می شود در دست اقدام است. با وجود شناخته شده بودن دود سیگار در ایجاد این بیماری؛ در منطقه بومی استان، مواردی از برونشیت در میان خانم های روستایی به دلیل پخت نان و مجاورت با دود تنور در دراز مدت در سنین ۵۰ تا ۶۰ سال نیز دیده شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: در حال حاضرجهت تعیین وضعیت هوشیاری بیماران در سطح ICUهای شهر در حال توزیع پرسش نامه های ترجمه شده هستیم که طی یک پروسه آماری فارسی و سپس فارسی به انگلیسی و در نتیجه پس از تشخیص پایایی نتایج آن بر روی سایت مرکز و تحت عنوان پرسش نامه ولید مورد استفاده عام قرار می گیرد.

ایجاد بانک اطلاعاتی بیماران ریوی در استان

ريیس مرکز تحقیقات بیماری های ریوی به طرح تحقیقاتی ایجاد بانک داده در این مرکز اشاره کرد و ابراز داشت: مشکلات ما در زمینه بیماری ها خصوصا بیماری های تنفسی در استان؛ نداشتن رجیستری خاص( بانک اصلاعاتی در مورد بیماران) است که خوشبختانه در حال حاضر توانسته ایم رجیستری بیماری عروقی ریه، آمبولی ریه و بیماری COPD را به مراحل بسیار خوبی برسانیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در زمینه بیماری های عفونی و واگیر دار(خاص منطقه خراسان رضوی و بومی منطقه)  نیز طرح های تحقیقاتی خوبی را در دست اقدام داریم؛ که در اصلی ترین این تحقیقات به بیماری سل و انواع آن (مقاوم به درمان و اوت یافته) می پردازیم.

دکتر محمد زاده لاری تاکید کرد:. بیماری کیست هیداتیک نیز که در منطقه ما نسبت به دیگر نقاط کشور بیشتر است در قالب یک طرح تحقیقاتی مورد بررسی قرار گرفته است، به نحوی که گروه جراحی توراکس بیمارستان در این خصوص کار تحقیقاتی بسیار موفقی را انجام و نتایج مطلوبی را احصا کردند که به پابلیش ارسال شد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: طرح تحقیقاتی دیگر ما در مورد مشکلات تنفسی جانبازان شیمیایی است که با توجه به تعداد قابل توجه این بیماران در استان (بالغ بر ۵۰ نفر از ۳۴ هزار بیمار شیمیایی کشور) این طرح را به جد دنبال می کنیم.

 محمد زاده لاری ادامه داد: گازهای شیمیایی دارای عوارض حاد و دراز مدتی است؛ که طی سه چهار سال گذشته مشخص شده است، سرطان ریه می تواند جزء عوارض دراز مدت گاز خردل در جانبازان شیمیایی باشد که هیچ عامل خطر دیگر نداشته اند.

بررسی آثار آلودگی هوا بر سلامت ریه

ريیس مرکز تحقیقات بیماری های ریوی گفت: آلودگی هوا نیز از مواردی است که در این مرکز تحقیقات مورد بررسی قرار می گیرد و تحقیقات در خصوص آثار آلودگی هوا در تنفس و ایجاد مشکلات ریوی در میان مردم در حال انجام است.

وی به تاثیر آلودگی هوا در سلامت ریه مردم اشاره داشت و تصریح کرد: افرادی که در این خصوص به ما مراجعه می کنند در دو گروه جای می گیرند؛ یک گروه بیماری ریوی مشخصی دارند ( از یک آسم ساده تا برونشکتازی، COPD) که این افراد در زمان ساعات اوج آلودگی هوا بهتر است در فضای باز حضور نداشته باشند زیرا می تواند موجب تشدید و عود بیماری در این افراد شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح کرد: گروه دوم افرادی هستند که بیماری زمینه ای ندارند و در معرض آلودگی هوا قرار می گیرند. در بسیاری از این افراد آلودگی موجود در هوا در راه های هوایی فوقانی بدن رسوب کرده و در حنجره فرد قرار می گیرد و سیستم دفاعی بدن به دلیل التهاب ایجاد شده در بدن عکس العمل (سوزش سینه، سوزش و آبریزی از چشم و…) نشان می دهد.

دکتر محمد زاده لاری افزود: بهترین کار در این شرایط عدم تردد در معابر عمومی و حفاظت فیزیکی در مسیر تنفس است تا آلوده کنندهایی چون سرب عوارض خاصی بر بدن نداشته باشد. البته این عوارض هنوز شناخته شده نیست.

ريیس مرکز تحقیقات بیماری های ریوی دلایل رشد برخی بیماری های تنفسی در استان خراسان رضوی را اجتناب ناپذیر عنوان کرد و گفت: مجاورت با کشور افغانستان و ورود افراد به صورت غیر قانونی به کشور، مجاورت با کشورهایی چون ترکمنستان و تاجیکستان در شمال استان خراسان رضوی و زیارتی بودن شهر مشهد؛ موجب می شود که ریسک انتقال عفونت در ایجاد بیماری سل در استان به شکل بومی بیش از دیگر نقاط کشور باشد.

وی ابراز داشت: کیست هیداتیک از طریق دامداری و تماس با دام و سگ های آلوده با انسان منتقل می شود؛ که منطقه کلات نادری در استان خراسان رضوی در این خصوص دارای بیشترین آمار است که با همکاری با معاونت بهداشتی به شناسایی این مناطق پرداخته و در حال انجام کار تحقیقاتی در خصوص آن هستیم.

دکتر محمد زاده لاری در بخش دیگری از صحبت های خود با روند رو به رشد مرکز تحقیقات بیماری های ریوی اشاره و تصریح کرد: به همت حضور اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دیگر دانشگاه ها( دانشگاه آزاد و…) در طرح های پژوهشی این مرکز تحقیقات؛ توانستیم در سال ۱۳۹۱ موافقت اصولی تاسیس مرکز تحقیقات بیماری های ریوی را کسب کنیم.

وی به ایجاد مقالات علمی مطرح در این مرکز تحقیقات اشاره کرد و اظهار داشت: در طول این مدت با همکاری اعضای هیات علمی خود توانسته ایم مقالات بسیار خوبی را در ژورنال های معتبر جهانی چاپ و طرح های پژوهشی و تحقیقاتی موفقی را  ارائه و کارگاه ها و سمینارهای بسیار پرباری را نیز برگزار کنیم.

ريیس مرکز تحقیقات بیماری های ریوی ضمن اشاره به تصدی این سمت از سوی وی در سال ۱۳۹۳ یادآور شد: از این سال با توجه به تغییر رویه معاونت فناوری وزارت بهداشت و معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نظر بر این شد که با توجه به رشد تعداد مراکز تحقیقاتی و موازی کاری در اهداف مشترک میان برخی مراکز؛ تعدادی از مراکز را بر اساس سیاست های انقباضی کوچکتر کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: بر همین اساس بنا شد تا مراکزی که سیر کارهای مشترک دارند با یکدیگر تجمیع شوند که بر همین اساس با توجه به سابقه کاری مشترک این مرکز تحقیقات با مرکز تحقیقات جراحی پیوند دانشگاه و حضور اکثر اعضای این مرکز به عنوان عضو فعال تیم پیوند قلب و ریه دانشگاه؛ زمزمه های تجمیع این مراکز به گوش رسید.

دکتر محمد زاده لاری اضافه کرد: بر این اساس مرکز تحقیقات بیماری های ریوی، مرکز تحقیقات جراحی پیوند ریه و قلب و مرکز تحقیقات بیهوشی قلب باز، طی یک تفاهم نامه طی یک ماه گذشته  تجمیع شدند و دکتر رضا باقری به عنوان ريیس مرکز تحقیقات جدید مسئولیت کار را بر عهده گرفت.

وی افزود: این احتمال وجود دارد که بیماری های سینه نام مرکز تحقیقات جدید باشد؛ که در جلسه اول و مشترک این مراکز در این خصوص صحبت خواهد شد.

همکاری مرکز تحقیقات بیماری های ریوی با معاونت بهداشتی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به همکاری این مرکز تحقیقات با معاونت بهداشتی دانشگاه اشاره و تاکید کرد: سال گذشته در خصوص قلیان در مناطق ییلاقات مشهد (طرقبه و شاندیز) پروپوزال خوبی نوشته و از سوی وزارت بهداشت استفاده از قلیان در این مناطق ممنوع اعلام شد.

دکتر محمد زاده لاری در بخش پایانی صحبت های خود به اهمیت سلامت ریه در بدن اشاره کرد و افزود: از سال ۱۳۹۰ تیم پیوند قلب و ریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه اندازی و پس از یک سال کلاس های آموزشی در این خصوص گذاشته شد؛ تا در نهایت تیم پیوند ریه (پزشک، گروه کوردیناتور یا هماهنگ کننده، پرستار مخصوص اتاق عمل،پرستار ICU، روانکاو، مددکار و مشاوران قبل عمل) در قالب جلسات بسیار ایجاد شد.

ريیس مرکز تحقیقات بیماری های ریوی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۱ نیز بیماران ریوی در دسته های مختلف ( COPD، بیماران فیبرز، کوچک شدن ریه، بیماران برونشکتازی (بیماران جوان تا میانسالی که راه های تنفسی آن ها گشاد و مدام ترشح چرکی و دفع خلط دارند) و بیمارانی با فشار رگ ریه بالا (که اغلب به درمان ها پاسخ نمی دهند) در دانشگاه پذیرش می شوند.

وی افزود: این افراد روز چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۰:۳۰ در بیمارستان امام رضا(ع) به بخش پیوند قلب و ریه مراجعه و آزمایشات و مشاوره های لازم برای آن ها انجام می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: اکنون در دانشگاه در بحث پیوند نیاز به یک دستگاه ECMO (یک دستگاه دیالیز که خون را اکسیژنه می کند) داریم تا در صورت انجام عمل پیوند ریه به شکل دو طرفه از این دستگاه استفاده کنیم؛ دستگاهی که نبود آن می تواند پس از عمل، بیماران را دچار مشکل کند.

افزایش مصرف سیگار در میان دختران

دکتر محمد زاده لاری از رشد مصرف سیگار در میان دختران خبر داد و ضمن ابراز نگرانی از این موضوع، گفت: ریه ای که به بیماری دچار شود دیگر قابل بازگشت نیست و مشکلات بسیاری را به بیمار تحمیل می کند؛ با توجه به رشد استفاده از سیگار خصوصا در جمع دانشجویان و باز رشد این رفتار پر خطر در میان دختران جامعه و دختران دانشجو، نیازمند همکاری با معاونت بهداشتی و دانشجویی فرهنگی دانشگاه هستیم.

ريیس مرکز تحقیقات بیماری های ریوی در پایان با تاکید بر پیشگیری نسبت به درمان، گفت: ما نیازمند همکاری تنگا تنگ با معاونت بهداشتی دانشگاه هستیم زیرا معتقدیم پیشگیری بسیار بهتر از درمان است و در این خصوص تلاش خود را مجدانه ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

دستیابی محققان ایرانی به تکنیک تشخیص بیماری شبه‌سل

در پژوهشکده بوعلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد محقق شد: تولید سه کپسول گیاهی موثر بر سیستم گوارش و کبد

کاهش عوارض شیمیایی داروهای ضد سرطان با دستاورد پژوهشگران کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها