سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

رییس دانشگاه تهران: این دانشگاه ظرفیت بسیاری برای حل مسایل آب دارد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:11623
یکشنبه، ۱۴ آذر، ۱۳۹۵ | 13:36

رییس دانشگاه تهران: این دانشگاه ظرفیت بسیاری برای حل مسایل آب دارد

اولین همایش بین‌المللی «آب و محیط زیست در هزاره جدید: آموزش و ظرفیت‌سازی» در دانشگاه تهران برگزار شد و طی آن رییس این دانشگاه از ظرفیت آن برای بررسی همه جانبه مسایل مرتبط با آب سخن گفت.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، این همایش با حضور دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران، مسئولان و استادان دانشگاه تهران، دانشجویان و جمعی از اندیشمندان و محققان داخلی و بین‌المللی و به‌طور مشترک توسط پردیس دانشکده‌های فنی و پردیس علوم دانشگاه تهران، امروز سیزدهم آذرماه برگزار شد.

در ابتدای این همایش، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران، با اشاره به قدمت این دانشگاه که از دارالفنون آغاز شد، ضمن ارایه گزارشی از وضعیت دانشگاه تهران، حرکت به سمت بین‌المللی‌شدن و ایجاد دانشگاه کارآفرین و مشارکت جدی در حل مسایل و توسعه کشور را از برنامه‌های اصلی دانشگاه دانست و افزود: «یکی از اهداف اصلی دانشگاه، ارتباط دانشگاه با صنعت است و با توجه به اهمیت این مساله در جامعه، دانشگاه تهران سعی کرده در حل مسایل و مشکلات جامعه نقش مهمی ایفا کند».

وی افزود: «در حال حاضر دانشگاه تهران با چند دانشگاه جهان، برنامه مشترک آموزشی دارد و امیدواریم در آینده با حمایت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر تعداد این برنامه‌ها افزوده شود».

رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه در حال حاضر این دانشگاه با بسیاری از سازمان‌ها، مؤسسه‌های تحقیقاتی مشترک دارد، افزود: «یکی از جدیدترین مؤسساتی که تأسیس شده، مؤسسه بین‌المللی آب است که به طور مشترک با همکاری دانشگاه تهران و وزارت نیرو تأسیس شده است و هدف اصلی آن، تحقیق درباره مسائل آب است و با توجه به همکاری‌های صورت‌گرفته با وزارت نیرو، فعالیت‌های تکمیلی گسترده‌ای را در این زمینه انجام خواهیم داد».

رییس دانشگاه تهران با اشاره به سابقه طولانی دانشگاه تهران در موضوع تحقیقات و آموزش‌های بخش آب، تصریح کرد: «دانشگاه تهران قبل از انقلاب نیز مؤسسه‌ای را با عنوان «آب‌شناسی» به صورت مشترک با یونسکو داشته و در همان‌زمان فعالیت‌های خوبی در حوزه منابع آبی انجام داده است».

وی با اشاره به اینکه دانشگاه تهران از نظر پژوهشی با موضوع آب کاملاً هماهنگ بوده و توجه به مساله‌ آب را جزو یکی از محورهای اساسی خود قرار داده است، تاکید کرد: «دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه جامع، می‌تواند کلیه مسایل آب را در همه حوزه‌های آن مثل مسائل حقوقی، زیست محیطی و… مورد بررسی قرار دهد».

دکتر حمید پزشک، ‌رییس پردیس علوم دانشگاه، نیز به تبیین روند ایجاد همایش پرداخت و به روابط عمومی این دانشگاه گفت: «با توجه به جلسه‌ای که متخصصین پردیس علوم با تعدادی از رؤسای مؤسسات دیگر از جمله کشورهای حوزه اسلامی در کشور آلمان داشتند، در مارچ ۲۰۱۳ تفاهم‌‌نامه‌ای به امضا طرفین و همچنین رییس دانشگاه تهران رسید. متعاقب آن یک رشته بین‌رشته‌ای، با عنوان «تحقیقات برای آب» ایجاد و در سال ۲۰۱۵ اولین دوره برای ارائه دروس مشترک فوق لیسانس بر اساس این تفاهم‌نامه شکل گرفت.»

دکتر حمید پزشک برگزاری کنفرانس سال ۲۰۱۵ توسط پردیس علوم دانشگاه تهران را مقدمه برگزاری این همایش دانست و افزود: «این کنفرانس با همکاری کشورهایی از جمله آلمان، مصر و اندونزی برگزار شد که به بررسی مسائل مختلف در کشورها بر اساس رویکردDAAD ‌پرداخت و منجر به ایجاد طراحی‌ها و دوره‌های مشترک گردید.

رییس پردیس علوم، هم‌چنین با عنوان این مطلب که نهادهای بین‌المللی مختلفی از جمله یونسکو، اکو و DAAD در همایش فعلی مشارکت داشته‌اند، تأکید کرد: «این همایش در سطح بین‌المللی مورد استقبال وسیعی قرار گرفته و تعداد زیادی از محققین داخلی و خارجی در آن شرکت کرده‌اند. مقالات ارائه شده در سطح علمی بالایی قرار دارند و کارگا‌ه‌های آموزشی نیز در نظر گرفته شده است. همچنین آخرین روش‌ها و اطلاعات به‌روز که در کشورهای مختلف وجود دارد و تبادل این اطلاعات توسط متخصصان، می‌تواند در رفع معضل کمبود آب، راه‌کارهایی را ارائه کند.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط

«نشان عالی دانش» بر سینه ۱۲ چهره برجسته علمی کشور نشست

جلد دوم فلور مصور پارک ملی گلستان منتشر شد

محققان دانشگاه تهران نشان دادند: سرنوشت قطره‌های استنشاقی در مجاری تنفسی انسان

در دانشگاه تهران ساخته شد: دستگاه کیفیت‌سنجی و تشخیص سریع تقلب در روغن زیتون

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها