- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

اعلام اسامی عاملان تقلب علمی گزارش شده در «نیچر» و دسته‌بندی اتهامات

 معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به بررسی تخلفات علمی اخیر تعدادی از محققان ایرانی که منجر به حذف مقالات آنها در مجلات بین‌المللی شد، گفت: این تخلفات در کمیته حقیقت یاب در حال پیگیری است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر وحید احمدی افزود: علاوه بر اینکمیته‌ رسیدگی به این موضوع در دانشگاه ها تشکیل و گزارشهایی نیز به وزارت علوم ارسال شده که در آنها اسامی برخی از افراد اعلام شده و “دانشگاه تهران” نیز گزارش‌های اولیه خود را در این زمینه ارائه داده اند.

اشاره احمدی به دانشگاه تهران به دلیل درگیر بودن این دانشگاه با بخشی از تقلب علمی اخیر بوده که یک دانشجوی فارغ‌التحصیل مرتکب آن شده است.

احمدی در خصوص نتایج بررسی کمیته حقیقت یاب وزارت علوم، با تاکید بر اینکه اسامی افراد و اتهام وارده شده نیز مشخص است، خاطر نشان کرد: این که متهمان چه جرمی مرتکب شده‌اند، چه جریمه‌ای باید برای آنها نظر گرفته شود و اینکه آیا مدرک این افراد باید تعلیق شود و یا اخراج شوند هنوز روشن نشده است و باید اتهامات این افراددسته‌بندی شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم همچنین از برگزاری اجلاس معاونان پژوهشی در روز سه شنبه ۱۶ آذرماه خبر داد و یادآور شد: این اجلاس به منظور بررسی این موضوع برگزار می‌شود.

به گفته وی در این اجلاس معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها گزارش‌های خود را ارائه خواهند کرد ضمن آنکه وزارت علوم نیز چگونگی رسیدگی به این نوع تخلفات و نحوه اجرای آیین نامه‌های مربوط  را تبیین می‌کند.

احمدی در خصوص راهکارهای وزارت علوم برای جلوگیری از تخلفات گفت: الزام مجلات به استفاده از نرم افزار «همانندجو» یکی از اقدامات ما برای جلوگیری از بروز تخلفات علمی است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم اضافه کرد: علاوه بر آن در هفته گذشته آیین نامه «ثبت پایان نامه و پروپوزال» را ابلاغ و بر اساس آن اعلام کردیم همه دانشجویان ملزم هستند موضوع پایان نامه و پروپوزال‌های خود را در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) به ثبت برسانند تا بتوانند از مزایای قانونی و مالی استفاده کنند.

احمدی یادآور شد: دانشجویان با ثبت پایان نامه و پروپوزال‌های خود در سامانه ایرانداک علاوه بر دریافت مجوز ثبت، اطلاعاتی در زمینه تکراری بودن پایان‌نامه و اینکه چند درصد موضوع پایان نامه تکراری است یا خبر را از ایرانداک دریافت خواهند کرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با تاکید بر اهمیت آیین نامه ثبت پایان نامه و پروپوزال، خاطر نشان کرد: این آیین نامه باعث شفاف سازی اجرای پایان نامه‌ها می‌شود و علاوه بر آن به مدیران آموزش عالی و برنامه‌ریزان کمک می‌کند که بدانند در چه حوزه‌هایی می‌توانند سرمایه گذاری کنند و علاقه‌مندی دانشگاهیان در چه زمینه‌هایی است..

به گزارش دیده‌بان علم ایران مچله معتبر «نیچر» اول نوامبر طی گزارشی که به گفته مسوولان غرض‌ورزانه بوده است، از حذف ۵۸ مقاله محققان ایرانی در مجلات معتبر بین‌المللی خبر داده بود. عاملان یک شرکت تولید و فروش مقاله در ایران، متهمان اصلی این تقلبات بوده اند که شناسایی شده‌اند و اتهامات آنها در حال رسیدگی است.

انتهای پیام