- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

این هم دیپلماسی علم ما!

در پی سفر اخیر هیاتی از وزارت علوم کشورمان به ایتالیا، دکتر رضا منصوری، استاد دانشگاه صنعتی شریف و عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی طی یادداشتی به موضوع دیپلماسی علم و همکاری های ایران با مرکز بین‌المللی فیزیک نظری عبدالسلام پرداخته که زیرنظر یونسکو به منظور گسترش علوم پایه در کشورهای در حال توسعه فعالیت دارد و مقر آن در تریست ایتالیا است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در بخشی از یادداشت دکتر منصوری آمده است:

«در این دوره‌ پسابرجام طمع بسیاری کشورها به سوی معدن نیروی جوان علمی ما رها شده و مانعی بر سر راه رفع این عطش دیگر نمانده است، مگر هنوز در زمینه‌ی رشته‌هایی که ما نیاز داریم و آن‌ها نیاز ندارند! دیپلماسی علم ناپخته‌ی ما آثار این عطش را بد تعبیر می‌کند!

خیال کرده‌ایم کشورهای دنیا به یک‌باره دلسوز ما شده‌اند و به کمک ما آمده‌اند تا به رشد علمی ما کمک کنند و نه این که نیاز خودشان را به نیروی علمی جوان مرتفع بکنند.
هنگامی که یکی از مسولان علم اروپایی در سال گذشته به ایران آمده بود و از او خواسته شد درصدی از رقم صادرات تجاری کشورش را با ایران به توسعه‌ی روابط علمی با ایران تخصیص بدهد گویی کفری شنیده است و از جا به در رفت! همان مسول حالا این روزها  (۸ آذر ۱۳۹۵)  به وزیر علوم ما پیشنهاد می‌کند سالی شش بورس تحقیقاتی در اختیار دانشجویان دکتری ما قرار بدهد. ما هم از این صدقه چقدر خوشحال شده‌ایم!
این دیپلماسی علم نیست!
همان کشور در سالهای تحریم در اوائل انقلاب تاکنون روی مراکز علمی‌اش به ما بسته بود، مگر مرکز بین‌المللی عبدالسلام که در روزهای سخت تحریم تنها پنجره‌ای بود که به روی ما باز بود و به رشد علوم فیزیکی ما کمک بی‌بدیلی کرد!
دستشان درد نکند! همین مرکز در هشت سال میان ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۴ دست کم ۴.۵۰۰.۰۰۰ یورو به دانشگاهیان و متخصصان ما کمک کرده‌است؛ در سه سال گذشته هم سالانه بیش از ۳۰۰.۰۰۰ یورو به دانشگاهیان ایران کمک کرده است. دیپلماسی این نیست که وزارت ما این مرکز را نادیده بگیرد که گرفته است!
این همان رفتاری است که سیاست‌مدار با یک کلمه جیب ما را خالی می‌کند! سال آینده دانشگاهیان ما منتظر این باشند که جیبشان خالی بشود: سهم پذیرش دانش‌جویان دکتری و دانشگاهیان ما در مرکز عبدالسلام کاهش خواهد یافت!! این همان چیزی است که استکبار جهانی سال‌ها می‌خواست و موفق نمی‌شد. حالا به دست خودمان، با کژ-دیپلماسی علم ما، محقق شد!»
انتهای پیام